Volledig scherm
De Tesla Model S werd in 2012 geïntroduceerd in Canada en de Verenigde Staten. In de jaren daarna kwam hij naar Europa. © ANP

Leuk zo’n Tesla, tot het scherm het begeeft

Het leek zo mooi en vooruitstrevend: Tesla heeft heel veel functies van zijn auto’s ondergebracht in een reusachtig beeldscherm. Maar nu bij oudere Tesla’s dit scherm het plotseling blijkt te kunnen begeven, zijn de problemen groot. De elektrische auto’s worden er praktisch onbruikbaar door en kunnen zelfs niet meer opgeladen worden.

Voor de Tesla-rijders die erdoor getroffen worden, is er maar één oplossing: het vervangen van de SSD-geheugenchip die aan het scherm is verbonden. Die blijkt na een paar jaar de hoeveelheid data niet meer te kunnen verwerken, met alle gevolgen van dien. De betreffende auto’s zijn vrijwel altijd uit de garantie en de vervanging van het onderdeel kost al gauw 1600 euro. 

Sensatie

De Tesla Model S was bij zijn introductie in 2012 een sensatie. Niet alleen omdat hij met zijn spannende design de elektrische auto sexy maakte en vriend en vijand verbaasde met zijn rijbereik op batterijen. Ook zijn reusachtige, ruim 17 inch metende touchscreen was spectaculair en is tot de dag van vandaag door geen ander automerk geëvenaard.

Maar nu sommige auto’s van het type Model S tot wel zeven jaar oud zijn, duiken er problemen op rond dit beeldscherm. In Amerikaanse media en op fora van Tesla-rijders verschijnen steeds meer klachten van Tesla-eigenaren die melden dat hun auto ineens niet meer bruikbaar is. Tesla-eigenaren merken in eerste instantie dat het systeem steeds langer nodig heeft om op te starten en dat de bediening trager gaat. Vervolgens gaat het scherm op zwart en is het niet meer tot leven te brengen.

Monteurs

Sommige monteurs slaakten na tientallen reparaties via Twitter een noodkreet en richtten zich persoonlijk tot Tesla-topman Elon Musk. Die heeft inmiddels met een tweet gereageerd: ‘Het zou nu beter moeten zijn’. Wat hij daar precies mee bedoelt is onduidelijk. Mogelijk wijst hij er op dat Tesla de betreffende SSD-geheugenchip vorig jaar heeft vervangen door een nieuwer type met groter geheugen. Dat is inderdaad gebeurd. De fabrikant gaat ervan uit dat het probleem zich bij de nieuwere auto’s niet meer zal voordoen, al blijft het lastig de levensduur van computer-onderdelen op lange termijn te voorspellen. Ook bij de geheugenchip die Tesla destijds inbouwde, was niet voorzien dat die later tot problemen zou leiden, omdat er nu eenmaal steeds meer data in een auto opgeslagen wordt. 

Pijnlijk

Natuurlijk komt het vaker voor dat auto-onderdelen het na een jaar of zeven begeven. Maar bij Tesla is het extra pijnlijk als dit het centrale beeldscherm betreft, omdat het een essentiële rol speelt in het functioneren van de auto.  

Het laat zich verder eenvoudig verklaren waarom juist Tesla-rijders in de VS de afgelopen weken hier melding van maken. De Tesla Model S, het eerste model met een dergelijk scherm, werd destijds eerst in Amerika en Canada op de markt gebracht. Dat gebeurde in 2012. Pas in de jaren daarna kwam hij naar Europa. Het lijkt dus een kwestie van tijd voordat de problemen zich ook hier voor zullen doen.

Volledig scherm
Indrukwekkend: het grote touchscreen in de Tesla Model S © Ampnet
  1. Waarom moeten elektrische auto’s zo snel zijn?
    VRAAG & ANTWOORD

    Waarom moeten elektri­sche auto’s zo snel zijn?

    Elektrische, emissievrije auto’s zijn een zegen voor het milieu, maar door hun hoge gewicht en grote vermogen kunnen ze meer schade bij een ongeval aanrichten. Wanneer de tweedehandsjes straks in handen komen van jongelui die nu snelle, oudere BMW’s, Audi's en GTI’s rijden, voorzie ik meer verkeersslachtoffers. Is daar onderzoek naar gedaan? Waarom zetten fabrikanten niet meer in op zuinigheid en minder op sprintvermogen? –Erik Stoutjesdijk
  2. Verkoop dure benzine explodeert: ‘vaak zonde van je geld’

    Verkoop dure benzine explodeert: ‘vaak zonde van je geld’

    Sinds de invoering van de nieuwe benzine E10 kiezen steeds meer Nederlanders voor duurdere ‘premium’ brandstoffen. Autobezitters zijn bang dat de vervanger van Euro 95 hun auto stuk maakt, maar volgens experts is dat niet terecht. ,,E10 geeft minder problemen dan mensen denken, maar door allerlei indianenverhalen zijn ze meer geld kwijt dan nodig. Al moeten vooral bezitters van motorfietsen, brommers en klassiekers wel opletten.”