Met dit vaak vergeten knopje kun je als automobilist veel brandstof besparen
Weinig automobilisten weten wat de betekenis is van een knopje met daarop het pictogram van een auto met daarin een pijl. Nog minder bekend is dat je met deze recirculatiestand op warme dagen tijdens korte ritten tot 10 procent brandstof bespaart.
Het knopje, dat in de meeste moderne auto's standaard zit, is in eerste instantie bedoeld om inzittenden te beschermen tegen giftige gassen, bijvoorbeeld als je door een tunnel rijdt. Maar deze zogeheten recirculatieknop zorgt er tevens voor dat de lucht in de auto zelf veel sneller afkoelt. De airconditioning hoeft namelijk niet steeds nieuwe warme en vochtige lucht te koelen.
Airco hoeft minder hard te werken
Door het recirculeren van de lucht in het systeem krijgt de airco het een stuk gemakkelijker. Aangezien de airconditioning een deel van het motorvermogen gebruikt om te functioneren - en in elektrische autoās batterijvermogen - wordt er bij een snellere afkoeling minder gevraagd van de motor. Dat betekent een lager brandstofverbruik.
Volgens de Britse krant The Sun stijgt het brandstofverbruik met tot zo'n 10 procent wanneer de airco wordt gebruikt, maar als je net wegrijdt in een hete auto kan dat oplopen tot twintig procent. Met de recirculatiestand is dat een stuk minder. De effecten zijn volgens de krant vooral merkbaar tijdens korte ritten, omdat de airco juist dan extra hard moet werken om de hete auto af te koelen.
Volgens de RAC, de Britse evenknie van de ANWB, is het voor een zo laag mogelijk brandstofverbruik aan te raden om bij het wegrijden een minuut of twee de ramen te openen om alle warme lucht te laten ontsnappen. Dat moet je doen totdat de lucht uit de ventilatieopeningen koeler aanvoelt dan de buitentemperatuur. (tekst gaat verder onder de foto)
āTijdens korte ritten aan laten staanā
,,Zodra er koude lucht uit ventilatieopeningen komt, moet je alle ramen sluiten en de recirculatieknop indrukken", zegt een woordvoerder van de RAC. ,,Daardoor verbruik je veel minder energie dan wanneer je steeds warme buitenlucht door het systeem laat stromen.ā
De effecten zijn volgens de RAC vooral merkbaar tijdens korte ritten, omdat je dan zonder problemen de recirculatiestand kunt blijven gebruiken. Op langere afstanden is het wel aan te raden om deze uit te schakelen. Omdat er geen toevoer van verse lucht is, neemt de hoeveelheid kooldioxide in de auto namelijk toe. Dat kan leiden tot vermoeidheid, een slechte concentratie of een verminderde reactiesnelheid.
Bekijk hieronder onze videoās op het gebied van autoās en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
De drie beste tips om je auto zo snel mogelijk koel te krijgen
Dat je je auto het best in de schaduw kunt parkeren om hem koel te houden met dit warme weer, is logisch. Maar hoe laat je het interieur zo snel mogelijk afkoelen als je instapt? Drie tips. -
PREMIUMNS
Schreeuwend tekort aan buschauffeurs, collegaās uit Oost-Europa springen bij
Door een gebrek aan buschauffeurs kan de NS al maandenlang onvoldoende vervangend vervoer regelen bij werkzaamheden aan het spoor. Om de tekorten op te vangen worden onder meer chauffeurs uit Oost-Europa ingezet. ,,Door corona zijn we de flexibele schil kwijtgeraakt.ā -
PREMIUM
De oplossing voor foutgeparkeerde scooters? āMidden op de stoep, dat is toch asociaalā
Het is een grote ergernis voor velen: schots en scheef geparkeerde deelscooters die de stoep, een fietspad of uitrit blokkeren. Een beloning moet parkeeroverlast verminderen, hoopt Vlaardingen met de komst van Check. Volgens deze verhuurder is het een succesvolle aanpak: āIn andere steden daalde daardoor het aantal klachtenā. -
PREMIUM
Waarom je wel en niet je huis zou moeten verhuren
Je kunt er een aardige bijverdienste aan hebben, maar het idee dat er vreemden in je bed slapen is voor jou misschien een stap te ver. De voors en tegens van je huis verhuren. -
VRAAG & ANTWOORD
āIs drie zitplaatsen op de achterbank uit de tijd?ā
āWij hebben drie kinderen en het is mij opgevallen dat de laatste jaren de achterbanken van autoās nogal veranderd zijnā, aldus lezer Arjan van Erven in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. āWas het eerst echt een bank, nu zijn het vaak twee stoelen met een hobbel in het midden. Hoe passen er nog drie kinderen (met en zonder stoeltjes) of drie volwassenen op zoān achterbank? Voor korte reizen is het vaak prima te doen, maar langer dan een half uur zitten op de middelste plek is bij veel autoās een uitdaging.ā
-
Duurder tijdens levertijd: prijzen nieuwe autoās blijven maar stijgen
Nieuwe autoās zijn de afgelopen maanden rap duurder geworden, meldt dataleverancier Autotelex. Prijsverhogingen van vijf of zelfs tien procent zijn geen uitzondering en kunnen ook plaatsvinden nĆ” het tekenen van het koopcontract. -
Energierekening
Ferdi: 'We hebben geen afwasmachine. Echt, klinkt raar hĆØ? Ik zou niet weten waaromā
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Ferdi Verberk (57) uit Sint Anthonis. -
PREMIUM
50 rijden in de bebouwde kom is straks overal voorbij: snelheid gaat flink omlaag
30 kilometer per uur in plaats van 50 moet de norm worden voor het autoverkeer in stad en dorp, maar dat lukt niet zomaar, zeggen gemeenten in het Groene Hart. ,,Er komt meer bij kijken dan het simpelweg vervangen van het bord waarop staat hoe hard je mag rijden.āā