Volledig scherm
MG eZS © MG

MG keert in 2019 terug in Europa als puur elektrisch merk

Het jaar 2019 wordt belangrijk voor MG. Dat markeert namelijk de terugkeer van het merk in Europa, als submerk van het Chinese SAIC. 

De Nederlander Pieter Gabriëls, die de Europese terugkeer begeleidt, kondigde het blijde nieuws aan op zijn Linkedin-pagina tijdens een Kerstgroet vanuit Luxemburg, waar hij kantoor houdt als werknemer van de Chinese autogigant SAIC. ‘Reken op een topproduct met overeenkomstige service’, zo meldde hij verder.  

Het was lange tijd stil rond MG en eigenlijk had bijna niemand nog fiducie in een terugkeer van het roemruchte Britse merk dat ooit als ‘Morris Garages’ miljoenen auto’s met een sportieve inborst verkocht. In 2005 ging MG failliet, alleen de merknaam werd overgenomen door SAIC.

Begin dit jaar kondigde Gabriëls de terugkeer van MG echter al aan, onder meer in een interview met het blad IT Executive. Daarin zei de Nederlander dat benzine en diesels naar het verleden werden verwezen. MG zou uitsluitend elektrische auto's gaan leveren en ook zouden en geen MG's verkocht gaan worden.

,,Onze eerste reclamecampagne zou zomaar de pay-off ‘Koop geen MG’ kunnen krijgen", zei hij tegen zijn interviewers. ,,Wij volgen daarmee de maatschappelijke ontwikkeling die het gebruik boven het bezit stelt. Met SAIC Europe zetten wij daarom in op het gebruik en betalen van mobiliteit op maat. Dat doen wij door het aanbieden van car sharing op tijdsbasis en met private lease."

MG zou volgens Gabriëls geen concurrent van Tesla worden. ,,Wij kiezen voor het Volkswagen Polo- en Golf-formaat. Daarbij is ons aanbod beperkt: drie luxe uitgeruste modellen in twee segmenten.” Het eerste model is mogelijk een elektrische versie van de MG ZS crossover die te zien is op de foto hierboven, met een bereik van 335 kilometer.