Minister Harbers: ‘De les uit vorige pogingen: rekeningrijden moet zo simpel mogelijk zijn’
Volledig scherm
PREMIUM
Minister Harbers: ‘De les uit vorige pogingen: rekeningrijden moet zo simpel mogelijk zijn’ © Getty Images, ANP

Minister Harbers over rekeningrijden: ‘Bij boodschappen betaal je ook voor wat je gebruikt’

Automobilisten moeten vanaf 2030 voor elke gereden kilometer gaan betalen. Waarom? Hoe werkt dat? En wat moet het opleveren? We vragen het aan Minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat en staatssecretaris van Financiën Marnix van Rij. 

2 reacties

  • Hendrik Horden

    1 maand geleden
    Rekeningrijden: dit idee kan alvast worden ingeboekt als voorbeeld van een toekomstige (kabinets) crisis; ik kan me niet voorstellen dat dit plan zonder slag of stoot zal worden ingevoerd; laat staan dat de uitvoering ervan soepel zal gaan verlopen. De auto als melkkoe voor de overheid om een begrotingstekort te dichten.
  • Jan den Tien

    1 maand geleden
    Je zou ze bijna gaan geloven... Maar helaas, een betrouwbare en geloofwaardige overheid is al heel lang ver weg. .. Met dank aan Mark 1t/m4.. zucht..
  1. ‘Is drie zitplaatsen op de achterbank uit de tijd?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Is drie zitplaat­sen op de achterbank uit de tijd?’

    ‘Wij hebben drie kinderen en het is mij opgevallen dat de laatste jaren de achterbanken van auto’s nogal veranderd zijn’, aldus lezer Arjan van Erven in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Was het eerst echt een bank, nu zijn het vaak twee stoelen met een hobbel in het midden. Hoe passen er nog drie kinderen (met en zonder stoeltjes) of drie volwassenen op zo’n achterbank? Voor korte reizen is het vaak prima te doen, maar langer dan een half uur zitten op de middelste plek is bij veel auto’s een uitdaging.’