‘Nederland pakte sjoemelende automerken onterecht niet aan’
Nederland liet dieselsjoemelaars onterecht gaan. Tot die conclusie komt Follow The Money (FTM) na een analyse van een interpretatie van het Europese Hof van Justitie van de Europese emissiewetgeving.
Delen per e-mail
In 2017 concludeerde toenmalig demissionair minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen (VVD) dat er ‘geen juridisch aanknooppunt’ was om fabrikanten aan te pakken die in hun dieselauto’s uitstootfilters van ‘bedenkelijke kwaliteit’ hadden geïnstalleerd. De RDW stelde destijds dat fabrikanten bewust zoveel mogelijk vasthielden aan oudere (goedkopere) filtertechnieken en met sjoemelsoftware voorkwamen dat de motor te snel zou slijten. Gevolg: veel hogere uitstoot wanneer de dieselwagens de weg op gingen. De bedrijven verwezen naar een uitzonderingsclausule uit de Europese emissieregels die het gebruik van sjoemelsoftware toestaat als die nodig is om de motor te beschermen.
Schultz van Haegen keurde die handelwijze af, maar concludeerde dat ze er niets tegen doen. En dat zou onterecht zijn geweest. De uitzonderingsclausule voor ‘motorbescherming’ kan alleen worden gebruikt om sjoemelsoftware te rechtvaardigen die acuut gevaar voorkomt, aldus het Hof. En niet om de motor te beschermen tegen slijtage of veroudering omdat de componenten van mindere kwaliteit zijn.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Consumentenbond wil Volkswagen alsnog aanpakken voor sjoemelsoftware-schandaal
In samenwerking met de Consumentenbond brengt de Volkswagen Group Diesel Efficiency Stichting (VGDES) volgende maand de eerste dagvaarding uit in een aantal individuele proefprocedures tegen Volkswagen vanwege de sjoemeldiesel-affaire. De organisaties zien zich daarbij gesteund door de recente uitspraak van de hoogste Duitse rechter, die oordeelde dat kopers van sjoemeldiesels recht hebben op teruggave van een deel van het aankoopbedrag. -
Volkswagen moet schadevergoeding betalen aan eigenaar van sjoemeldiesel
Volkswagen moet eigenaren van een sjoemeldiesel in Duitsland een schadevergoeding betalen. Dat heeft het Bundesgerichtshof in Karlsruhe, de hoogste Duitse rechtbank, bepaald. Hoeveel geld de consumenten krijgen, hangt af van het aantal kilometers dat de auto's gereden hebben. -
Voormalig ontwikkelingsingenieur: ‘Top van de Volkswagen Groep wist van sjoemelsoftware’
Een voormalig ontwikkelingsingenieur van motoren bij Volkswagen-dochter Audi, Giovanni P., heeft voor de rechtbank in München verklaard dat de topmensen van de autobouwer op zijn minst enige kennis hadden van het feit dat er in auto's software geïnstalleerd werd om emissietests te omzeilen. -
Gedupeerden Dieselgate-schandaal kunnen VW vervolgen via Nederlandse rechtbank
Nederlandse automobilisten een auto van Volkswagen kochten waarvan naderhand bleek dat geknoeid was met de emissiegegevens, kunnen de fabrikant daarvoor vervolgen voor Nederlandse rechtbanken. Dat heeft het Europese Hof van Justitie geoordeeld. -
PREMIUMVRAAG MAAR RAAK
Felyx, Swapfiets, Snappcar: delen, lenen en leasen we in de toekomst al onze voertuigen?
Groene scooters van GO Sharing of Felyx of auto’s van Snappcar: het leasen, lenen en delen van voertuigen wordt steeds populairder. Hoe komt dat, en kopen we in de toekomst nog eigen auto’s of scooters, of rijden we straks allemaal op of in zo’n deelvoertuig?
-
Verkiezing ‘Elektrische Auto van het Jaar’ kent deze keer drie winnaars
De Volkswagen ID.3, Tesla Model 3 en Audi E-tron zijn alle drie gekozen tot Elektrische Auto van het Jaar. Zij zijn elk winnaar in een aparte categorie in de jaarlijkse verkiezing die georganiseerd wordt door de Vereniging Zakelijk Rijders, in samenwerking met Eneco eMobility, LeasePlan en AutoWeek. -
Sjoemelsoftware Volkswagen officieel illegaal: ‘Belangrijk wapen in juridische strijd’
De sjoemelsoftware die vooral Volkswagen jarenlang in haar auto’s heeft gestopt is in strijd met Europese wet- en regelgeving. Dat oordeelt het Europese Hof van Justitie in Parijs. -
VW betaalt 620 miljoen euro aan schadevergoedingen in Duitsland
Volkswagen heeft in het schandaal rond de sjoemelsoftware in Duitsland een schikking getroffen met circa 200.000 bezitters van de betrokken dieselauto's. Er zullen schadevergoedingen betaald worden met een totale waarde van 620 miljoen euro. Dat heeft het autoconcern bevestigd.