Nederlander betaalt 36 procent meer voor nieuwe auto dan vijf jaar geleden
Nederlandse kopers van een nieuwe auto betaalden daarvoor dit jaar gemiddeld 43.072 euro. De gemiddelde aanschafprijs voor een elektrische auto ligt nog veel hoger.
De gemiddelde aanschafprijs van een nieuwe personenauto lag tot en met mei dit jaar op ruim 43.000 euro. Dat is bijna 7 procent meer dan in 2021, toen de gemiddelde aanschafprijs van een nieuwe auto nog 40.423 euro was. Dat blijkt uit cijfers van RDC en Bovag. Het gaat hier dus niet om de gemiddelde nieuwprijs van auto’s die je in Nederland kunt kopen, maar om de gemiddelde prijs van auto’s die daadwerkelijk zijn gekocht.
Stijging autoprijzen van bijna 37 procent in vijf jaar
In vijf jaar tijd is de gemiddelde prijs die Nederlanders voor een nieuwe auto neertelden met bijna 37 procent toegenomen. In 2017 werd namelijk nog gemiddeld 31.499 euro voor een nieuwe auto betaald. Een forse procentuele toename, maar het is niet uniek dat de gemiddelde aanschafprijs in vijf jaar met een dergelijk percentage toeneemt. Sterker nog, het kan vele malen ‘erger’. Zo nam de gemiddelde aanschafprijs van een auto in 1975 met bijna 48 procent toe ten opzichte van 1970 en tussen 1975 en 1980 met maar liefst 68 procent.
Bijna twee keer meer geld uitgegeven voor diesels
De gemiddelde aanschafprijs van een auto met benzinemotor lag tot en met mei dit jaar op 33.254 euro, die van een auto met dieselmotor lag op bijna het dubbele ervan: 64.851. Dat komt waarschijnlijk doordat veel grote SUV's zijn voorzien van een dieselmotor. Voor een auto met een krachtbron die naast benzine ook lpg kan tanken, werd in de eerste vijf maanden van dit jaar gemiddeld 20.353 euro betaald. Dat is niet zo gek, want de enige auto’s die af fabriek met een lpg-installatie worden geleverd, zijn afkomstig van budgetmerk Dacia.
Gemiddelde prijs elektrische auto
De aanschafprijs die Nederlanders betaalden voor een nieuwe elektrische auto ligt nog veel hoger. Het gaat om gemiddeld 51.171 euro. Waterstofauto’s zijn nog duurder. Voor een auto met brandstofcel – dus een Hyundai Nexo of Toyota Mirai – legden Nederlanders in de eerste vijf maanden van 2022 gemiddeld 75.831 euro neer. Een Hyundai Nexo heeft, net als de Toyota Mirai, een vanafprijs van net geen 70.000.
Voor een overzicht van de gemiddelde prijs die Nederlanders aan nieuwe auto's uitgaven in de afgelopen decennia, kijk je hier bij Autoweek.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Skivakantie: hier zijn winterbanden en sneeuwkettingen verplicht
Heel wat Nederlanders gaan binnenkort weer met de auto op skivakantie. Maar hoe zit het met de verplichting tot winterbanden? En hoe bevestig je sneeuwkettingen? Dit zijn de belangrijkste regels. -
Rijstevlaai en soezen: dit kan iedere beginnende thuisbakker maken
Iedereen is gek op zoetigheid. Natuurlijk kan je hiervoor naar de bakker bij jou om de hoek gaan, maar veel bakrecepten kun je heel makkelijk zelf maken. Twee patissiers geven inspiratie voor de makkelijkste bakrecepten waar iedereen mee aan de slag kan. -
Zoveel kost tien jaar onderhoud van een Bugatti
De Bugatti Chiron is een van de meest iconische en dure sportwagens ter wereld. Er zijn maar weinig mensen die deze supercar kunnen betalen. En zelfs als je eenmaal hebt afgerekend wachten er astronomische vervolgkosten. -
Autotest
Waarom de Toyota Prius nu plotseling wél de show steelt
De Toyota Prius had vijf generaties nodig om zich te ontpoppen van lelijk eendje tot mooie zwaan. Het nieuwe model is binnenkort te koop, en dat werd tijd. Want het goudhaantje van Toyota leek de laatste jaren flink wat van zijn glans te hebben verloren. -
INTERVIEW
‘Europese Unie maakt auto's onbetaalbaar’
Carlos Tavares, de topman van het grote Stellantis-autoconcern dat onder meer Opel, Peugeot, Fiat en Jeep voert, vreest dat nieuwe auto’s onbetaalbaar worden voor het grote publiek. Dat is voor een groot deel de schuld van ‘idioot strenge regels’ vanuit de Europese Unie, waarschuwt hij. ‘Persoonlijke mobiliteit dreigt een luxe te worden en dat mag niet gebeuren. Als ik nu autokoper was, zou ik in opstand komen.’
-
Streep door Nederlandse ‘zonneauto’ Lightyear: ‘Auto die vooral uit mooie beloftes bestaat’
De allereerste Nederlandse zonneauto lijkt ineens ver weg, nu de fabrikant zelf de stekker eruit trekt. Vanwege financiële problemen moet Lightyear de productie en dus ook de verkoop van het eerste model staken. -
-
-
Autobranche ziet omzet stijgen, vooral door duurdere auto's
De auto-en motorbranche heeft in het derde kwartaal van 2022 20,5 procent meer omzet geboekt dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Het tekort aan onderdelen is minder én de auto's zijn duurder geworden. -
Getest: Dit is de beste vrijstaande vaatwasser
Wat is de beste vrijstaande vaatwasser? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord.