Niet schrikken: vanaf maandag mogen spookauto’s hier de weg op
Auto's mogen vanaf maandag voor het eerst in de geschiedenis zonder bestuurder de weg op. De zogenoemde ‘experimenteerwet’ maakt het mogelijk dat per 1 juli bedrijven en wetenschappers op de Nederlandse wegen zelfrijdende auto’s kunnen testen.
Delen per e-mail
Dankzij de experimenteerwet hoeft er geen mens meer in de auto te zitten. Hij kan bijvoorbeeld ook op afstand bestuurd worden vanuit een controlekamer.
De kans dat je zo’n spookauto tegenkomt is vooralsnog klein. Tot nu toe heeft geen enkel bedrijf of onderzoeksinstituut zich gemeld om in Nederland daadwerkelijk met autonome auto’s te gaan testen. Toch komt daar waarschijnlijk gauw verandering in, want de belangstelling voor Nederland als proefgebied is groot.
Nederland is met zijn korte afstanden en vele laadpalen ideaal voor elektrische auto’s en alle huidige prototypes van autonome auto’s hébben elektrische aandrijving. Bovendien staat Nederland bekend om een hoog niveau van verkeersveiligheid, wat voor de dure testauto’s ook niet onbelangrijk is.
Wie met een robotauto de weg op wil, moet wel aan een aantal eisen voldoen. Allereerst dient een vergunning te worden aangevraagd bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het ministerie laat vervolgens de RDW de betreffende auto technisch keuren, opdat de verkeersveiligheid niet in het gedrang komt.
Nieuwe kentekenserie
Indien goedgekeurd, krijgt de betreffende auto desnoods een speciaal kenteken om hem eenvoudig herkenbaar te maken voor andere weggebruikers en bijvoorbeeld ook voor de politie. Betreft het een bestaand automodel, dan kan het testteam volstaan met het kenteken dat al op de auto zit. Maar gaat het om een compleet nieuw, experimenteel automodel, waarvoor nooit een typegoedkeuring is afgegeven, dan is een speciaal kenteken verplicht. Voor dat doel heeft de RDW een nieuwe kentekenserie aangemaakt die begint met 10-00-ZZ (daarna 10-01- ZZ etc.).
De zelfrijdende auto’s mogen uitsluitend rijden op van tevoren aangewezen trajecten. Indien in gebieden met ander druk verkeer wordt gereden, bijvoorbeeld te midden van veel fietsers en voetgangers, kan het verplicht worden om de auto extra herkenbaar te maken, bijvoorbeeld met zwaailichten of stickers. Maar de RDW kan er ook voor kiezen om de robotauto juist zo onherkenbaar mogelijk te houden.
Dan gaat het erom te voorkomen dat andere bestuurders erdoor worden afgeleid, want ook dat is een risico. De zelfrijdende auto mag tijdens de testritten in principe de geldende maximumsnelheid aanhouden, maar hem kan een lagere snelheid worden opgelegd als dat voor de plaatselijke verkeerssituatie veiliger is.
Autofabrikant BMW heeft alvast met een knipoog een mini-horrorfilm gemaakt, om de samenleving voor te bereiden op de komst van zelfrijdende auto’s. Bekijk de video hieronder
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Google's zelfrijdende auto maakt al de helft minder fouten
De testers van autonome auto’s van Google-dochter Waymo hoeven in Californië steeds minder vaak in te grijpen tijdens het rijden. Per duizend mijl grepen ze vorig jaar 0,09 keer in. Dat is de helft minder dan een jaar eerder. Apple-auto’s hadden nog wel 871,65 ingrepen per duizend mijl nodig. -
Ineens werkt hij nergens meer: de app die waarschuwt voor parkeercontroleurs
De gemeenten Rotterdam, Utrecht en Leiden hebben het bedrijf Parkeerwekker gesommeerd te stoppen met de omstreden service die waarschuwt voor parkeercontroleurs. De startup geeft er gehoor aan, in afwachting van de uitspraak in hoger beroep over een eerder opgelegd verbod in Amsterdam. -
Zelfrijdende Volkswagens op proef in stadsverkeer
Volkswagen is begonnen met het testen van zelfrijdende auto's in stadsverkeer. De opvallende hoeveelheid apparatuur bovenop de auto's doet vermoeden dat deze technologie nog een lange weg te gaan heeft, maar dat valt wel mee. Laserscanners en radars zijn tegenwoordig ook al in klein formaat verkrijgbaar. -
‘Autonome auto's zijn rijdende doodskisten', aldus Donald Trump
Zelfrijdende auto's vindt Amerikaans president Donald Trump helemaal niets, zo blijkt. Hij noemt ze ‘oncontroleerbare rijdende doodskisten’ en zou er nooit van zijn leven in willen stappen. -
Pesters hebben het voorzien op zelfrijdende auto: afsnijden en bumperkleven
Nog voordat de zelfrijdende auto te koop is, wordt hij al flink gepest door medeweggebruikers. De bedrijven die met robotauto's praktijkproeven doen, melden in toenemende mate dat zij getreiterd worden door automobilisten en voetgangers.
-
Topman Elon Musk: ‘Tesla komt binnen twee jaar met auto zonder stuur’
Tesla's CEO Elon Musk zei deze week dat de autofabrikant binnen twee jaar een auto zonder stuur zal leveren. Volgens Musk zullen klanten na verloop van tijd niet anders meer willen. -
‘Nederland ideaal voor zelfrijdende auto's’
Nederland is opnieuw het land dat het best is voorbereid op de komst van zelfrijdende auto’s. Dat is de conclusie van adviesbureau KPMG na onderzoek in 25 landen. Vorig jaar was Nederland ook al de nummer één. Toen keek KPMG naar twintig landen. Achter Nederland is Singapore opnieuw de nummer twee. Nieuwkomer Noorwegen schaart zich in de top drie. -
Volledig geautomatiseerde taxi's van Mercedes gaan volgend jaar de weg op
In de Amerikaanse stad San José gaan eind volgend jaar volledig geautomatiseerde taxi's van Mercedes de weg op. De voertuigen brengen de passagiers naar hun bestemming, zonder dat er een mens aan te pas komt.