Nieuwe super-accu van 3000 euro: tien minuten laden, 400 kilometer rijden
De perfecte accu voor elektrische auto’s lijkt nu echt in zicht. Ingenieurs van Penn State University in de Verenigde Staten hebben een prototype gemaakt dat bewijst: Elektrisch rijden kan net zo gebruiksvriendelijk zijn als rijden in een diesel- of benzine-auto.
Delen per e-mail
Het prototype van de accu hangt van waanzinnige statistieken aan elkaar. Behalve de korte oplaadtijd van tien minuten en zeer lage productiekosten, zo’n 3000 euro, gaat de accu ongeveer 3,2 miljoen kilometer mee. Volgens de universiteit zijn de accu's de laboratorium-fase al voorbij en zijn er al diverse praktijktesten gedaan.
De truc is dat deze accu erg heet kan worden, wat het opladen makkelijker maakt. Dat werd tot nu toe weinig gedaan omdat de hitte kon leiden tot slijtage van de elektroden. Door gebruik te maken van lithium-ijzer-fosfaat en grafiet konden de kosten laag blijven en ook zijn deze materialen milieuvriendelijker dan tot nu toe veelgebruikte grondstoffen. Uiteraard wordt er wel wat gevraagd van de laadstations om de accu's zo snel op te kunnen laden.
De accu moet een piekvermogen van 300 kW genereren. Dat is volgens de universiteit voldoende om een elektrische auto in drie seconden van 0 naar 100 km/u te laten accelereren. Volgens het onderzoek, dat verscheen in het gezaghebbende blad Nature, kunnen op deze manier ook automobilisten met een kleine beurs zich een elektrische auto veroorloven én wordt de zogeheten ‘range anxiety’, oftewel de angst om ergens onderweg je auto een half uur op te moeten laden, voorkomen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMwelkom 2021
In een schone auto over een filevrije snelweg, is dat haalbaar?
Zoevend in een elektrische auto over een lege snelweg. Wordt dat 2021? Of staan we na de vaccinaties weer dagelijks met rokende brandstofauto's in de file? -
Dit is de nieuwe Nissan Qashqai: niet volledig elektrisch en ook niet als plug-in hybride
Nissan heeft de nieuwe generatie van de Qashqai onthuld. De derde generatie van de in Nederland veel verkochte SUV komt niet met volledig elektrische aandrijving en zal ook niet als plug-in hybride leverbaar zijn. Daarmee loopt hij flink achter bij de concurrentie. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je een auto half op de stoep parkeren?’
,,Al jaren lijkt het voor veel automobilisten de gewoonste zaak van de wereld om gedeeltelijk op de stoep te parkeren. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, mits er rekening wordt gehouden met voldoende ruimte op het trottoir voor voetgangers, scootmobielen, etc. Maar is het strafbaar en zou er daarom misschien toch meer geverbaliseerd moeten worden?”, vragen lezers Adrie en Leontine van Bergen. -
PREMIUM
Benzineprijs stijgt naar 1,81: dreigt een nieuwe olie-supercyclus?
Ondanks de coronapandemie zijn de olieprijzen afgelopen maanden hard gestegen. Automobilisten moeten aan de pomp al 1,81 euro aftikken en het nationale record van 2012 is helemaal niet ver weg. Markten houden bovendien rekening met een nieuwe supercyclus van de olieprijzen. -
Dit gebeurt er wanneer je de accu van een elektrische auto compleet leegrijdt
Als de benzine of diesel van een verbrandingsmotor op is, gaat de motor horten en stoten voordat ‘ie er compleet mee ophoudt. Maar hoe zit dat eigenlijk bij een puur elektrische auto?
-
Autorijles mag weer en praktijkexamen doen ook
Rijscholen mogen vanaf woensdag 3 maart weer autorijles geven. Vanaf die datum mag het CBR ook weer praktijkexamens afnemen. Alleen voor theorie-examens is nog geen oplossing. -
Dit circuit is nu één grote pandemie-parkeerplaats
Het Britse Rockingham-circuit was tot voor kort een bruisende racebaan waar tientallen auto's tegelijk met gillende banden rondreden. Nu zijn er duizenden auto's, maar ze staan allemaal doodstil. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Hoezo is het ontbreken van een verschuifbare achterbank een minpunt?’
,,Uw autoredactie noemde laatst in de tests van de Seat Ateca en de Volkswagen ID.4 het ontbreken van een verschuifbare achterbank een minpunt. Maar waarom?”, vraagt lezer Marcel Hoeve. ,,Gebruik je de extra bagageruimte, dan zitten de achterpassagiers erg oncomfortabel. Bovendien, je kunt een achterbank toch ook altijd nog omklappen?”