Nog eenmaal vlammen met de BMW M850i
Rij-impressieDe BMW M850i XDrive Coupé is snel, sportief, luxueus, groot en milieubelastend. Het is daarmee de ultieme auto voor gefortuneerden die met geweld de boze droom van de naderende elektrificatie proberen te verjagen.
Delen per e-mail
De BMW M850i heeft heel veel elementen waar echte autoliefhebbers voor warmlopen. Niet in de laatste plaats de smeuïge achtcilinder motor met twee turbo’s: goed voor 530 pk en een koppel van 750 Newtonmeter dat als een romige saus wordt uitgegoten over de acht versnellingen. Wanneer de motor wordt gestart, gaan kortstondig alle kleppen in het uitlaatsysteem open, ten teken dat er hier iets bijzonders staat te gebeuren.
En bijzonder is het, want de M850i in het wild zal een zeldzame verschijning blijven. Niet omdat het een gelimiteerde oplage betreft, of omdat de vanafprijs met € 171.652 redelijk bovenmodaal is, maar omdat het concept van de klassieke Gran Turismo compleet is weggevaagd door de SUV-coupés en allerlei andere cross-overs die wél bieden wat de M850i niet biedt – namelijk een fatsoenlijke in- en uitstapprocedure. Want de klassieke klant voor dit soort auto’s is anno 2019 een zeventig plusser die zijn zaak heeft verkocht en nog één keer wil vlammen.
Alleen: waar vind je een zeventiger die niet op zijn minst een krakende knieschijf, rammelende ruggenwervel of titanium tennisarm heeft? Want in- en uitstappen is zelfs voor fitte veertigers een uitdaging door de lage zitpositie. Ook de enorm lange en zware portieren vormen een handicap. En dus is het logisch dat deze carrosserievorm in het segment van de dure sportcoupés onder druk staat. Want ook de traditionele doelgroep van makelaars, profvoetballers en criminelen rijden inmiddels liever iets minder opvallend rond.
Het is de tweede keer dat BMW de naam 8 Serie gebruikt. De laatste keer was in de jaren negentig. Toen ging het om een slanke en dure V12- en V8-coupé met klapkoplampen. De auto was geweldig om te zien, maar te comfortabel, te duur, te moeilijk om te repareren en werd precies op tijd gelanceerd om de crash van de markt voor luxe-coupés mee te maken. Daarna kwam de 6 Serie als grote coupé, maar die oogstte met zijn te ronde vormen en rare opgelegde achterklep ook weinig applaus.
De nieuwe 8 Serie is qua uiterlijk best geslaagd. Een agressief ogende voorzijde met ultra-smalle koplampen, een dikke achterkant met diffusor en een dak met twee power-domes zorgen voor voldoende visuele impact. De gigantische grille, die andere BMW's karikaturale trekjes geeft, past hier wonderbaarlijk gezien wel. Qua proporties lijkt de auto een kruising tussen een Amerikaanse muscle car en een Nissan GT-R. Zeker is in ieder geval dat je niet ongezien blijft tussen het meer modale blikwerk. En anders doen de diepe brom en omfloerste knallen uit de uitlaat bij het loslaten van het gaspedaal de omstanders wel opkijken.
Binnenin is het een ander verhaal. Hier zien we hetzelfde interieur als in de nieuwe BMW X5 met een hexagon-achtig instrumentarium dat ronduit verwarrend is, een hoog Swarovski-kristalgehalte en verder weinig verrassende zaken die de luxe van dit model benadrukken. Achterin kun je hooguit even iemand meenemen voor een ritje naar het station. Beenruimte is er niet en dus is dit vooral een plek voor extra bagage.
Hét grote pluspunt van de M850i is de motor. Die kennen we van de M5, ook al is ‘ie teruggetuned tot 530 pk voor deze 8 Serie. Boterzacht, veel koppel, een nagenoeg absent turbogat en een heerlijk geluid kenmerken dit blok. Richt het stuur naar het zuiden en stop pas wanneer je palmbomen ziet, is de gedachte die bij je opkomt wanneer je plaatsneemt achter het stuur. De geluidsinstallatie is heerlijk, de stoelen zijn sportief maar toch comfortabel en de besturing is lekker direct.
Tot onze grote verbazing kan de 8 Serie echter veel meer dan pensionado's op topsnelheid richting Marbella schieten. Want in de bochten stuurt de auto nagenoeg onmiddellijk en zeer resoluut in. De neiging om de buitenkant van de bocht op te zoeken ontbreekt bijna geheel. En de vierwielaandrijving is ook nog eens helemaal top. Van nature is de auto achterwielaangedreven. Pas wanneer gripverlies dreigt, schakelen de voorwielen bij om de auto uit de slip te trekken. Het maakt prachtige powerdrifts mogelijk - in theorie.
Daarmee is de BMW M850i meer getalenteerd dan we op voorhand dachten. Wel staat alles lekker 'losjes’ afgesteld, zodat er overduidelijk ruimte blijft voor een ‘echte M8' met meer pk's, meer vleugel en meer uitlaatgeluid. Ook een vierdeurs Gran Coupé zal nog zijn opwachting maken. Een handbak is uitgesloten, maar de heerlijke ZF-bak doet je daar ook geen moment naar verlangen. Ook een twaalfcilinder variant is een gepasseerd station. Maar we snappen dat mensen met voldoende poen naar dit soort auto's grijpen als nicotineverslaafden naar hun laatste sigaret. Want vies is lekker en je weet nooit of je straks nog overal ongestoord mag roken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VIDEO / LEZERSTEST
Lezers Marleen en René reden 6 maanden (en voor het eerst) elektrisch: ‘Retourtje Plopsaland werd uitdaging’
Zes maanden lang reden ze - voor het eerst in hun leven - in een elektrische Hyundai, als gasttesters van onze autoredactie. Na een ongekend uitgebreide praktijktest vellen ze nu hun eindoordeel: lezers Marleen van Luik over ‘haar’ Ioniq Electric en René Groeneveld over ‘zijn’ elektrische Kona. -
‘Autoverkoop kruipt dit jaar uit diepste dal sinds 50 jaar’
De autoverkoop in Nederland maakt in 2021 het grootste herstel van de afgelopen 50 jaar door. Economen van ING voorspellen dat het aantal verkochte auto’s dit jaar 10 procent stijgt na de forse daling in 2020. Ook de RAI Vereniging en de Bovag zijn optimistisch. Tegelijkertijd zal de autobranche de gevolgen van de coronacrisis blijven voelen. -
Tesla Model 3 wordt €2.000 goedkoper
Tesla heeft zijn populaire Model 3 met €2.000 in prijs verlaagd. Alle versies profiteren van dit voordeel. De prijsverlaging zal leaserijders moeten verleiden die de fiscale bijtelling voor elektrische auto's deze maand zagen stijgen van 8 naar 12 procent. -
Is een elektrische auto echt goedkoper in onderhoud?
‘Een elektrische auto heeft bijna geen onderhoud nodig’: een uitspraak die we al vaak gehoord hebben als argument om zo snel mogelijk over te stappen op een EV. Maar klopt dit ook? -
Zoveel extra brandstof kost het gebruik van je radio, stoelverwarming en telefoonoplader
Zaken als stoelverwarming, verwarmde buitenspiegels en stuurwielverwarming zijn in de winter welkome comfortfuncties in de auto. Maar ze verbruiken extra energie en dus brandstof. De Duitse ANWB heeft omgerekend hoeveel extra je betaalt voor deze stroomverbruikers.
-
‘Levensgevaarlijke’ actie van voetgangers op de A27 loopt met een sisser af
Medewerkers van Rijkswaterstaat zagen vrijdagavond tot hun verbazing op camera twee voetgangers doodleuk oversteken op de A27. Ter hoogte van tankstation Scheiwijk in Hoogblokland, tussen Gorinchem en Noordeloos, betraden ze de snelweg. ‘Dit had heel anders kunnen aflopen.’ -
VRAAG & ANTWOORD
Deze auto’s hebben dubbele zonnekleppen: ‘Geniaal en lekker eigenwijs’
,,Een lezer vroeg laatst of er ook dubbele zonnekleppen bestaan, zodat je zonlicht bij de voorruit én bij de zijruit kunt tegenhouden. Mijn Saab 9-5 heeft zo’n dubbele zonneklep. Geniaal en lekker eigenwijs”, schrijft lezer Ronald van Luijk. -
Na de Chinezen komen nu ook de Vietnamezen: nieuw automerk Vinfast naar Nederland
In navolging van de vele Chinese merken maakt dit jaar ook een Vietnaams automerk zijn debuut in Nederland. Vinfast heet het Vietnamese merk, dat na het Chinese MG, Aiways en (binnenkort) Byton en Xpeng de Nederlandse automarkt zal bestormen.