Volledig scherm
28 juni 2018: een wegwerker vervangt langs een Franse departementale weg het 90 km/u-bord door een 80 km/u-bord. © AFP

Nog geen jaar na invoering strengere snelheidslimiet in Frankrijk wordt die al versoepeld

De verlaging van de maximumsnelheid op Franse secundaire wegen van 90 naar 80 kilometer per uur gaat amper een jaar na de invoering al gedeeltelijk op de schop. Het parlement heeft het licht op groen gezet voor een versoepeling, waarbij departementen en burgemeesters zelf kunnen beslissen over de maximumsnelheid. 

De op 1 juli 2018 ingevoerde verlaging omvatte meer dan 400.000 kilometer aan Franse wegen. Een afname van de maximumsnelheid was volgens de Franse regering noodzakelijk om het aantal verkeersdoden te doen dalen. Tegenstanders, onder wie de ‘gele hesjes’, noemden het besluit echter een manier om extra snelheidsbekeuringen uit te schrijven en daarmee de schatkist te spekken.

Vandalisme

Volgens de ‘gele hesjes’ was dit simpelweg pesten. Bij hun eerste protesten rond de (inmiddels afgevoerde) accijnsverhoging op diesel, klonk al meteen luid en duidelijk dat de snelheidsverlaging geschrapt diende te worden. Een groot deel van de protestgroep woont  in landelijke gebieden en wordt dagelijks met de nieuwe verkeerssituatie geconfronteerd.

Het bleef in de afgelopen tijd niet bij demonstreren alleen; duizenden snelheidscamera’s werden de afgelopen maanden het slachtoffer van vandalisme. Geschat wordt dat 80 procent van de camera’s inmiddels niet meer werkt omdat de apparatuur in brand is gestoken of is beklad.

De Franse premier Édouard Philippe ging vorige maand al overstag en liet zijn aanvankelijke protest tegen een versoepeling varen. Een aanpassing van de wet die de steun heeft van president Macrons partij La République En Marche voorziet nu dat voorzitters van een Conseil Départemental (de verkozen raad van een departement) in samenspraak met burgemeesters kunnen toetsen of een eventuele verhoging naar 90 kilometer per uur opportuun is. Zij mogen hierover de definitieve beslissing nemen.

De wijziging is gisteravond laat goedgekeurd in de Assemblée (min of meer vergelijkbaar met onze Tweede Kamer). De tekst gaat nu naar de Senaat, waar hij later wordt besproken. Nederlandse vakantiegangers moeten er deze zomer dus nog niet op rekenen dat zij overal op de Franse provinciale wegen als vanouds 90 kilometer per uur kunnen rijden.

Volgens de Franse minister van Verkeer Elisabeth Borne heeft de verlaging naar 80 kilometer per uur in de tweede helft van 2018 geleid tot 127 minder verkeersdoden. Maar oppositiepartij Les Républicains, voorstander van een versoepeling, trekt die cijfers in twijfel.

Volledig scherm
Een in brand gestoken snelheidscamera bij het Zuid-Franse Sète © AFP