‘Ochtend- en avondspits vrijwel volledig opgelost’
Door de uitbraak van het coronavirus zijn de ochtendspits en de avondspits bijna helemaal verdwenen van de wegen. Dat meldt navigatiemaker TomTom in zijn jaaroverzicht. Op zichzelf is dit natuurlijk slecht nieuws voor een bedrijf dat groot is geworden met slimme software om files te vermijden.
Delen per e-mail
Wie vorig jaar in ‘de spits’ moest rijden, was 32 procent eerder thuis dan in 2019. Vooral bij Utrecht, Amsterdam en Leiden liepen mensen veel minder vertraging op. Maar het is niet zeker dat het zo rustig blijft, stelt TomTom. Daarvoor is een ‘gezamenlijke en bewuste verandering van het reisgedrag’ nodig, waarbij mensen daadwerkelijk meer thuis gaan werken, flexibele werktijden hebben en waarbij ‘verkeersgegevens worden gebruikt om te bepalen wat de beste tijd is om in de auto te stappen’. Volgens TomTom hoeven de snelwegen en andere wegen dan niet te worden uitgebreid ‘waardoor miljarden euro’s worden bespaard’.
Steden
Volgens TomTom was het in sommige steden in het weekeinde drukker dan in 2019, terwijl het doordeweeks juist rustiger was. Apeldoorn is zo’n stad. In de weekeindes in april 2020 waren mensen 74 procent langer onderweg dan in de aprilweekeindes een jaar eerder. In diezelfde maand was het doordeweeks juist 23 procent rustiger dan in april 2019. Ook in plaatsen als Breda, Den Bosch, Utrecht, Amersfoort en Arnhem was vorig jaar zo’n verschuiving te zien. ,,Dit impliceert dat mensen doordeweeks veelal thuiswerkten en leefden en in het weekend de weg op gingen voor activiteiten buitenshuis”, concludeert TomTom.
De drukste plek in Nederland was vorig jaar Haarlem. Wie daar op pad is, heeft gemiddeld 25 procent extra reistijd nodig. Dat betekent dat mensen voor een rit die normaal gesproken een uur zou duren, gemiddeld een kwartier langer onderweg zijn. Den Haag staat tweede, gevolgd door Nijmegen, Leiden en Groningen. In de top-10 staan verder Apeldoorn, Rotterdam, Arnhem, Breda en Tilburg. Amsterdam is elfde, Eindhoven twaalfde. Almere is op het Spaanse Cádiz na de rustigste stad van Europa. Alleen in Apeldoorn en Almere bleef de vertraging gelijk ten opzichte van 2019, in de andere steden daalde die.
Smartphones
TomTom baseert de lijst op informatie uit honderden miljoenen navigatiekastjes, ingebouwde systemen en smartphones. De onderzoekers kijken daarbij niet alleen naar de snelwegen, maar ook naar de wegen in en rondom de steden.
Wereldwijd is Moskou de drukste stad. Een rit die op lege straten een uur zou duren, duurt daar in de avondspits al gauw twee uur. Die vertraging is echter minder dan in 2019. Daarna volgen Mumbai in India en Bogotá in Colombia. Op de wereldranglijst staat Haarlem 110e. Hekkensluiter is wederom het Amerikaanse stadje Greensboro. In totaal onderzocht TomTom 416 steden. In slechts 13 steden nam de vertraging toe ten opzichte van 2019.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Volkswagen roept 56.000 Golfs terug wegens softwareproblemen
Volkswagen roept 56.000 Golfs terug om softwareproblemen op te lossen die het infotainmentsysteem en de achteruitrijcamera beïnvloeden. -
Tekort aan chips brengt autofabrikanten in de problemen
Nissan en Honda vrezen dat ze minder auto’s kunnen produceren omdat ze steeds meer moeite hebben om chips geleverd te krijgen. Volkswagen waarschuwde daar vorige maand ook al voor. Chipmakers zouden onder andere smartphonefabrikanten voorrang geven. -
Trump heeft The Beast, Rutte een Koga van 1300 euro
Bij fietsenmerk Koga regende het reacties nadat premier Mark Rutte afgelopen week niet met de dienstauto, maar op zijn donkergekleurde Koga naar paleis Huis ten Bosch reed om het ontslag van zijn kabinet in te dienen bij koning Willem-Alexander. ,,Hij is onze vaandeldrager.’’ -
Duitse ANWB: ‘Deze elektrische auto had nooit goedgekeurd mogen worden voor Europa’
De ADAC, de Duitse evenknie van de ANWB, heeft de goedkope elektrische auto Suda SA01 getest. De lijst van mankementen aan de nauwelijks meer dan 10.000 euro kostende Chinese auto is lang en de club stelt zelfs dat de auto niet goedgekeurd had mogen worden voor het Europese wegennet. -
Maximale ‘thuislaadtijd’ voor elektrische auto's om overbelasting Duits stroomnet te voorkomen
Het Duitse ministerie van Economische Zaken heeft een wetsontwerp ingediend waarin een maximum wordt gesteld aan de thuislaadtijd van onder meer elektrische auto's. Na heftige kritiek werd het wetsontwerp teruggetrokken, maar de dreiging blijft.
-
‘Nieuwe VW Golf heeft opnieuw probleem met infotainment’
Volkswagen roept de nieuwste, achtste generatie van de Golf terug naar de garage vanwege problemen met het bedieningspaneel voor onder andere radio- en navigatiesystemen. Dat schrijft de Duitse krant Frankfurter Allgemeine Zeitung. Het is de zoveelste keer dat VW struikelt over het infotainment. -
Volkswagen haalt Europese CO2-norm niet: boete van minimaal 100 miljoen euro
De Volkswagen Groep, de grootste autofabrikant ter wereld, heeft de door de Europese Unie gestelde norm voor CO2-uitstoot vorig jaar niet gehaald. De eis was maximaal 95 gram per kilometer per verkochte auto. De fabrikant hangt nu een boete van minimaal 100 miljoen euro boven het hoofd. -
Carjacking: man met vuurwapen bedreigd en bestolen van zijn auto terwijl hij voor stoplicht staat
Een inwoner van Barneveld is dinsdagavond in het centrum van zijn woonplaats het slachtoffer geworden van een gewapende autoroof. De man is onder bedreiging van een vuurwapen bestolen van zijn Volvo V40.