Op dit circuit kun je zelf in een echte Formule 1-auto rijden
Het Britse bedrijf TrackDays biedt iedereen de kans om zich even een Formule 1-coureur te voelen. Voor iets meer dan 1000 euro kun je in de Jordan EJ12 F1-auto rijden, die ooit bestuurd werd door Takuma Sato.
Delen per e-mail
Het bedrijf laat je natuurlijk niet zomaar achter het stuur springen van de EJ12. De racesessie begint met een veiligheidsinstructie en een briefing van dertig minuten over racelijnen en gas- en remtechnieken. Daarna volgen een reflextraining van veertien ronden en een gaspedaaloefening op een driftcircuit. Vervolgens rijden de deelnemers vier verkenningsronden in een BMW M3, voordat ze overstappen in een F1000-racewagen.
De gele Jordan is exact dezelfde auto die afgelopen september te koop stond in Groot-Brittannië. De 800 pk sterke auto werd voor het eerst in 2002 bestuurd door Sato op het Britse circuit Silverstone. De auto heeft nog steeds dezelfde kleurstelling die hij had voor de Suzuka Grand Prix van oktober 2002. De wagen werd uiteindelijk verkocht voor 167.500 pond (188.393 euro).
Tijdens de F1 werd de auto aangedreven door een 3,0-liter V10 Honda-motor, maar het Japanse bedrijf verwijderde die toen de auto werd verkocht. Nu zit er een 600 pk sterke Formule 3000 V8-motor in, die is gekoppeld aan een sequentiële vijfversnellingsbak. De race-ervaring is te boeken op het Bovingdon Airfield-circuit in Hertfordshire in Engeland. De kosten bedragen 999 pond (1123 euro) voor tien rondes in de Jordan F1-auto.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMVRAAG MAAR RAAK
Felyx, Swapfiets, Snappcar: delen, lenen en leasen we in de toekomst al onze voertuigen?
Groene scooters van GO Sharing of Felyx of auto’s van Snappcar: het leasen, lenen en delen van voertuigen wordt steeds populairder. Hoe komt dat, en kopen we in de toekomst nog eigen auto’s of scooters, of rijden we straks allemaal op of in zo’n deelvoertuig? -
PREMIUM
Groot ego en weinig zelfreflectie: dit zijn de verkeershufters die door Rotterdam scheuren
Ze zijn man, jonger dan 25, laagopgeleid en eigenwijs. Ze beschikken over een groot ego, van zelfreflectie hebben ze nog nooit gehoord. Om wie het hier gaat? Om de verkeershufter. Dat blijkt uit een eerste verkenning van het fenomeen, waar in Rotterdam volop over wordt geklaagd. -
PREMIUM
Benzineprijs stijgt naar 1,81: dreigt een nieuwe olie-supercyclus?
Ondanks de coronapandemie zijn de olieprijzen afgelopen maanden hard gestegen. Automobilisten moeten aan de pomp al 1,81 euro aftikken en het nationale record van 2012 is helemaal niet ver weg. Markten houden bovendien rekening met een nieuwe supercyclus van de olieprijzen. -
Deze versimpelde Formule 1-auto heeft geen pitcrew nodig en hij is eigenlijk heel goedkoop
Een Formule 1-auto van rond de eeuwwisseling komt binnenkort onder de hamer. Het gaat om een Jordan Honda EJ12 uit 2002. De verwachte verkoopprijs ligt tussen de 160.000 en 270.000 euro. -
Kortsluiting en brandgevaar: BMW roept 430.000 auto's terug
BMW roept in Duitsland 430.000 modellen uit de 3 Serie terug. De reden hiervoor is een al langer bekende brandgevaarlijke situatie, die in de Verenigde Staten eerder leidde tot ingrijpen door overheidsinstanties.
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je een auto half op de stoep parkeren?’
,,Al jaren lijkt het voor veel automobilisten de gewoonste zaak van de wereld om gedeeltelijk op de stoep te parkeren. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, mits er rekening wordt gehouden met voldoende ruimte op het trottoir voor voetgangers, scootmobielen, etc. Maar is het strafbaar en zou er daarom misschien toch meer geverbaliseerd moeten worden?”, vragen lezers Adrie en Leontine van Bergen. -
Verkiezing ‘Elektrische Auto van het Jaar’ kent deze keer drie winnaars
De Volkswagen ID.3, Tesla Model 3 en Audi E-tron zijn alle drie gekozen tot Elektrische Auto van het Jaar. Zij zijn elk winnaar in een aparte categorie in de jaarlijkse verkiezing die georganiseerd wordt door de Vereniging Zakelijk Rijders, in samenwerking met Eneco eMobility, LeasePlan en AutoWeek. -
Milieuvervuiling door autobanden in 2050 opgelost, zegt Michelin
Over 30 jaar zullen autobanden niet langer het milieu vervuilen. Dat belooft Michelin, een van de grootste bandenfabrikanten ter wereld.