Volledig scherm
© AFP

Opnieuw honderdduizenden voertuigen van Mercedes teruggeroepen wegens sjoemelsoftware

De Duitse autobouwer Daimler moet nog eens honderdduizenden dieselvoertuigen van Mercedes-Benz terugroepen omdat ze vermoedelijk zijn uitgerust met sjoemelsoftware. Daar heeft de Duitse toezichthouder KBA Daimler toe verplicht.

Over hoeveel voertuigen het precies gaat, wil Daimler niet meedelen. Maar uit de omschrijving (,,een middelhoog zescijferig aantal”) valt af te leiden dat het ruwweg om 400.000 tot 600.000 auto's zou gaan. Er zitten minstens 260.000 exemplaren van het model Sprinter bij. Alle betrokken voertuigen werden voor juni 2016 gebouwd.

Volgens Duitse media opende de KBA in oktober een onderzoek naar software waarmee de uitstoot van de voertuigen lager zou liggen tijdens uitlaatgas-tests dan in de praktijk op de weg.

Daimler werkt mee met de autoriteiten, maar zal tegelijk ook de beslissing aanvechten. Volgens de autobouwer is de technologie waarover het gaat niet illegaal. Vorig jaar moest Daimler al eens 690.000 dieselvoertuigen terugroepen in Europa.

  1. Elektrische auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverleners
    VRAAG & ANTWOORD

    Elektri­sche auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverle­ners

    Er wordt veel geschreven over elektrische auto’s, maar ik lees nergens dat als je een behoorlijke aanrijding krijgt, een hulpverlener niet zomaar de autodeur kan opentrekken. Die loopt dan het risico op een schok. Het advies is om eerst op 2 à 3 meter afstand om de auto heen te lopen en goed te kijken. Bij flinke schade moeten gespecialiseerde monteurs erbij komen. Brandweermensen hebben hier een opleiding voor gehad. Ik hoop dat dit punt meer aandacht krijgt. –Lenie Oosterbosch (EHBO’er)
  2. ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’
    INTERVIEW

    ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’

    Tot voor kort stond hij bekend als één van de beste ‘robotwetenschappers’ van Amerika, maar sinds 2015 werkt Dr. Gill Pratt voor de Japanse automaker Toyota aan – onder meer – zelfrijdende auto’s. ,,Nee, kunstmatige intelligentie kan niet voorkomen dat mensen sterven in het verkeer. Maar wanneer we robots en andere slimme machines op de goede manier inzetten, maken ze onze levens veel veiliger en eenvoudiger. Daar geloof ik heilig in.”