Oud-bestuurders VW staan nu persoonlijk voor de rechter voor dieselgate
Het Volkswagen-concern is kind aan huis bij de processen over het dieselschandaal. Vandaag begint in Duitsland het proces tegen de mensen, oud-bestuurders en -ingenieurs achter het schandaal. De bestuurders hangen gevangenisstraffen tot wel tien jaar boven het hoofd.
Vier aangeklaagden zullen verschijnen voor de rechtbank in de stad Braunschweig. Voormalig Volkswagen-topman Martin Winterkorn is niet aanwezig in verband met gezondheidsproblemen; hij herstelt van een heupoperatie. Zijn proces is uitgesteld. Het wordt een lang en slepend proces. Er zijn tot dusver 133 zittingsdagen gepland en naar verwachting gaat de rechtszaak tot 2023 duren.
De officier van justitie beschuldigt de managers van commerciële en bendeachtige fraude met gemanipuleerde software in elf miljoen dieselauto’s. De auto’s stoten tijdens het rijden vele malen de toegestane hoeveelheid schadelijke stikstofoxiden (NOx) uit. Tijdens milieutesten leek het alsof de diesels schoon waren. Volkswagen gaf in september 2015 toe dat het bedrijf met behulp van illegale software vals had gespeeld bij emissietesten.
De voormalige werknemers van het Volkswagen-concern worden onder meer verdacht van medeplichtigheid aan fraude en bedrog. Vanwege de coronacrisis werd de rechtszaak meermaals verschoven. Er zijn inmiddels ook nog meer oud-managers van Volkswagen aangeklaagd vanwege de fraude.
Wie wist wat?
De belangrijkste vraag in het proces is: wie wist wat en wanneer? Deze vraag staat ook al zes jaar centraal in het juridische onderzoek naar ‘dieselgate’. De regionale rechtbank gaat nu onderzoeken wat de persoonlijke verantwoordelijkheid is van VW-bestuurders voor een van de grootste Duitse economische schandalen ooit.
De fraude kwam aan het licht toen de Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA) erachter kwam dat er bij emissietests van dieselauto’s werd gemanipuleerd. Een paar dagen later trad Winterkorn af als topman van het concern. De inmiddels 74-jarige Winterkorn is ook aangeklaagd voor marktmanipulatie vanwege het opzettelijk te laat informeren van beleggers over de financiële gevolgen van de affaire rond sjoemelsoftware. Hij heeft altijd ontkend dat hij op de hoogte was.
Verzwijgen
Uit een test in 2014 zou al naar voren zijn gekomen dat de auto’s van Volkswagen de toegestane grenswaarde voor stikstofoxiden met een factor 15 tot 35 zou hebben overschreden. Dit zou ook aan Winterkorn zijn medegedeeld. Evengoed liet de topman na om het gebruik van de sjoemelsoftware stop te zetten. ,,Hij zag af van openbaarmaking en hoopte de wetsovertredingen te kunnen blijven verzwijgen”, luidde de aanklacht.
Ook in de zomer van 2015 zou er door leidinggevenden van Volkswagen zijn gesproken over de kwestie. Tijdens de bijeenkomst werd onder meer gepraat over de omvang van dreigende boetes in de Verenigde Staten. Volgens de aanklagers waren alle aanwezigen overeengekomen om het bestaan van de sjoemelsoftware, die in testsituaties de emissies manipuleerde, te verzwijgen.
Tegen Rupert Stadler, de voormalig topman van Audi (samen met Seat en Skoda ook deel van de Volkswagengroep) is al eerder een proces begonnen in de dieselaffaire.
32 miljard
Tal van rechtbanken houden zich ook al enkele jaren bezig met civielrechtelijke aspecten zoals de schadeloosstelling van consumenten of beleggers. VW heeft alleen al voor de juridische kosten meer dan 32 miljard euro uitgegeven of opzij gezet. Inmiddels is met Winterkorn, andere voormalige topmanagers en aansprakelijkheidsverzekeraars een compensatiedeal gesloten voor een totaalbedrag van 280 miljoen euro.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Waarom het loont om toch even het eerste loonstrookje van 2023 te checken
Het eerste salaris van 2023 staat op je rekening. Waarschijnlijk zie je een hoger nettosalaris dan vorig jaar, want veel werkenden in loondienst gaan er dit jaar op vooruit. Maar dat is niet het enige wat dit jaar anders kan zijn. Experts leggen het uit. -
Hierdoor is snelheidslimiet Autobahn onnodig, aldus Duitse transportminister
De Duitse minister van Transport Volker Wissing heeft zich andermaal uitgesproken tegen het invoeren van een snelheidslimiet op de Duitse autobahn. Volgens hem zou dat mede door de opkomst van de elektrische auto, waarvoor hoge snelheden funest zijn voor het rijbereik, overbodig zijn. -
20.000 sjoemeldieselrijders slepen Volkswagen voor de rechter
De rechtbank Amsterdam is vanochtend begonnen aan de claimprocedure van Stichting Car Claim tegen Volkswagen, softwareleverancier Bosch, importeur Pon en Nederlandse autodealers. Car Claim treedt op namens zo'n 20.000 automobilisten die stellen dat ze gedupeerd zijn door het sjoemeldieselschandaal bij Volkswagen. -
Streep door Nederlandse ‘zonneauto’: ‘Onvoldoende animo voor auto die vooral uit mooie beloftes bestaat’
De allereerste Nederlandse zonneauto lijkt ineens ver weg, nu de fabrikant zelf de stekker eruit trekt. Vanwege financiële problemen moet Lightyear de productie en dus ook de verkoop van het eerste model staken. -
Dit is de oorsprong van het tikkende geluid van de richtingaanwijzers in je auto
Het tikkende geluid van je richtingaanwijzers is elektronisch, maar het is gekopieerd van een mechanisch geluid uit het verleden. Maar waar komt dat wereldwijd gekende geluid vandaan? ,,Volvo brak driehonderd dode takjes voor het de mooiste toon vond.”
-
Is mijn voorschotbedrag wel of niet aangepast naar het prijsplafond?
De overheid heeft besloten consumenten op weg te helpen met de hoge energieprijzen. Begin dit jaar is daarom het prijsplafond ingegaan, waardoor je een maximaal tarief betaalt voor energie. Betekent dit dat het voorschotbedrag nu ook is aangepast? Twee experts leggen uit hoe het zit. -
-
-
PREMIUMeigen tuin eerst
Dit moet je weten over snoeien: ‘Bomen en struiken hebben geen voordeel bij het afhakken van ledematen’
Snoeien, stekken, planten, verpotten, zaaien en schoffelen. Tuingoeroe Romke van de Kaa helpt een handje. -
Kopers sjoemeldiesels VW hebben recht op compensatie, vindt de rechter
De kopers van zogenoemde sjoemeldiesels van Volkswagen hebben recht op in totaal honderden miljoenen euro’s compensatie. Dat heeft de rechtbank in Amsterdam bepaald in de claimprocedure van Stichting Car Claim tegen Volkswagen, softwareleverancier Bosch, importeur Pon en Nederlandse autodealers. Volkswagen gaat in beroep tegen de uitspraak.