Pas op! Eerste trajectcontrole op regionale weg maandag actief, Gelderse routes volgen later

Op de Bisschopsweg (N414) tussen Bunschoten en Baarn worden vanaf maandag boetes uitgedeeld aan hardrijders. Het is de eerste provinciale weg waar de trajectcontrole wordt aangezet. De Pleijroute bij Arnhem en de N787 tussen Eerbeek en Brummen volgen later.

Bunschoten heeft daardoor de primeur. Komend jaar worden op nog negentien andere provinciale wegen trajectcontrolesystemen aangezet, waaronder dus De Pleijroute (N325). De tweede trajectcontrole in Gelderland, op de N787 tussen Brummen en Eerbeek, is ook nog niet actief.

Een aantal trajectcontroles op provinciale wegen is al geïnstalleerd, maar het gaat in alle gevallen om testsystemen die nog geen overtredingen signaleren. Zo is door problemen met de software de start van de trajectcontrole op de N325 al twee keer uitgesteld. Aanvankelijk moest de eerste boete in het najaar van 2019 worden uitgeschreven, nu is dat verplaatst naar de tweede helft van 2020.

Een camera voor de trajectcontrole op de N325 bij Arnhem.
Volledig scherm
Een camera voor de trajectcontrole op de N325 bij Arnhem. © Videostill

190 kilometer per uur

Volgens het Openbaar Ministerie is de invoering van trajectcontroles op zogeheten N-wegen noodzakelijk. Want hoewel deze wegen slechts goed zijn voor zes procent van het wegennet, valt hier bijna een kwart van de verkeersdoden.

Vorig jaar werd de noodzaak voor een scherpe controle op de N414 nog eens aangetoond toen op deze weg een bestuurder werd betrapt op rijden met een snelheid van 190 kilometer per uur. Op de N414 in Bunschoten mag maximaal 80 kilometer per uur worden gereden. 

Tekstkarren waarschuwen weggebruikers dat hardrijders op de N414 echt bekeurd zullen worden.
Volledig scherm
Tekstkarren waarschuwen weggebruikers dat hardrijders op de N414 echt bekeurd zullen worden. © keistadnieuws

Borden

De trajectcontrole werd afgelopen november al geïnstalleerd. Een trajectcontrole meet de snelheid van de weggebruiker over een langere afstand.

De snelheid wordt niet op één punt gemeten, maar de gemiddelde snelheid tussen twee meetpunten telt. Het systeem controleert dag en nacht op het overtreden van de maximumsnelheid.

De controles komen in beide rijrichtingen. De genoemde locaties zijn bij benadering en moeten nog definitief worden vastgesteld.

Op deze snelwegen zijn al trajectcontroles actief

A2 tussen knooppunt Holendrecht en Maarssen
A2 tunnel Maastricht, A4 tussen Leidschendam en Zoeterwoude
A4 tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep, A10 tussen Nieuwe Meer en Coentunnel
A12 tussen Den Haag centrum en Prins Clausplein
A12 Utrecht, Galecopperbrug
A13 tussen Berkel en Rodenrijs en Kleinpolderplein
A20 van Kleinpolderplein naar het Terbregseplein
A58 tussen Bergen en Zoom en Roosendaal
N62 Westerscheldetunnel

  1. ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’

    ,,Een lezer vroeg laatst of de politie de maximumsnelheid met meer dan 40 km/u mag overschrijden. Ja, dat mag als het nodig is voor ons werk en als het ook veilig kan. In onze brancherichtlijn staat dat je mag afwijken, mits het nodig en verantwoord is. Bovendien moeten wij dit melden. Vrijgesteld van deze meldplicht zijn eenheden belast met verkeershandhaving, persoonsbeveiliging, arrestatieteams et cetera. Als bestuurder blijf je altijd verantwoordelijk voor je gedrag en als je brokken maakt door onverantwoord rijden, word je op het matje geroepen”, meldt lezer Richard Valenteijn, o.a. motorrijder politie Noord-Holland.
  2. Nu 2 keer per week de nieuwsbrief van onze autoredactie: gratis in je mailbox
    gratis nieuwsbrief auto

    Nu 2 keer per week de nieuws­brief van onze autoredac­tie: gratis in je mailbox

    De nieuwsbrief van onze autoredactie verschijnt voortaan niet één maar twee keer per week: op zaterdag én op woensdag. Gratis alles over auto’s, verkeer en mobiliteit in je mailbox: het laatste nieuws, tests, interviews, vragen van lezers en achtergrondverhalen. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Auto. Klik op de grote blauwe actieknop hieronder om je meteen aan te melden.
  3. ‘Waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Waarom worden elektri­sche auto’s niet getest bij vorst?’

    ,,De elektrische auto wordt beschreven als een wonder voor de toekomst. Maar waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst, zoals autojournalist Fred van der Vlugt dat vroeger deed? Zet ze twee dagen in een koelcel en ga dan testen met de verwarming en verlichting aan. Hoe ver kom je dan? Ik heb elektronica gestudeerd en kwam er al vroeg achter dat bij lage temperaturen de accu altijd het zwakke punt is”, meldt lezer Eddy Cretier.