Plan: rekeningrijden en betalen per gram CO2

VideoElektrische auto’s moeten de komende jaren forse subsidies krijgen om de vergroening van het wagenpark te versnellen. En er moet een vorm van rekeningrijden komen die gekoppeld wordt aan de CO2-emissie. Een brede coalitie van ANWB, Natuur & Milieu, Bovag, RAI, VNA en een bont gezelschap oud-politici presenteren vandaag een nieuw autobelastingplan 2022-2030.

3 reacties

  • H. Boom

    1 maand geleden
    Heer scheffer, ook het nemen van kinderen en dan een grote auto nodig hebben, is een keuze. Uw werk snap ik, maar mogelijk in de toekomst alleen voor werk en privé de elektrische deel auto.
  • H. Boom

    1 maand geleden
    Dit systeem momenteel deugd niet. Laat vrachtwagens uit buitenland ook tol/toeslag betalen en laat de vliegtuigen ook eerlijk hun deel betalen (belasting op kerosine). Investeer in waterstof naast elektrisch. Goede fietsroutes en openbaar vervoer. De grote vervuiler betalen ook niet mee aan mijn fiets. Sociaal en eerlijk is ver te zoeken in de Nederlandse belasting en regelgeving. Zolang vliegen goedkoper is dan de trein hebben we nog een lange weg te gaan. Maar dit lijkt me een goed begin.
  • Steven Scheffer

    1 maand geleden
    Is er wel over nagedacht dat velen een zware (diesel) nodig hebben om aanhangers te trekken bijvoorbeeld? Stratenmakers, de bouw, etc. Met elektrische auto’s gaat dat simpelweg niet Persoonlijk heb ik daarvoor een zware Landrover daar deze 3,5 ton mag trekken. Dat heb ik ook echt nodig. Daar is geen alternatief voor. Deze auto wordt ook privé met het gezin gebruikt. Dat voorkomt dat je meerdere auto’s nodig hebt. Is hier een oplossing voor? of moeten werkende mensen gaan boeten.