Volledig scherm
Een van de oudste Porsches 911 ooit is vanaf heden te zien in het Porsche Museum in Stuttgart © Porsche

Porsche laat 911 roestbak weer 'shinen'

Het Porsche Museum in Stuttgart heeft drie jaar gewerkt aan de restauratie van zijn oudste 911. Toen de rode coupé in oktober 1964 als een van de allereerste productie-exemplaren werd gebouwd, ging de 911 nog door het leven als 901. Het Porsche Museum vond de zeldzame auto bijna vijftig jaar later en voegde hem toe aan zijn collectie.

Porsche ontwikkelde de opvolger van de 356 onder de typeaanduiding 901. In de herfst van 1964, slechts een paar weken na de productiestart, moest Porsche de naam echter alweer veranderen wegens een copyrightclaim van Peugeot. Alle auto’s die daarvoor waren gebouwd als 901 werden uiteindelijk verkocht als 911. Het Porsche Museum heeft vijftig jaar lang geen van die bijzondere exemplaren in zijn bezit gehad.

Volledig scherm
Porsche 901 ongerestaureerd © Porsche

Cameraploeg

In 2014 stuitte een cameraploeg van een Duits antiekprogramma in een schuur op twee 911’s uit de jaren zestig. Nadat de televisiemakers contact hadden opgenomen met het Porsche Museum, bleek dat een van de twee auto’s een zeldzame 901 was (chassisnummer 300.057). Het Porsche Museum besloot om beide 911’s te kopen voor 120.000 euro. Dat lijkt een hoog bedrag, maar in het eerste productiejaar zijn er 232 exemplaren geproduceerd, die allemaal bijzondere kenmerken hadden. Zoals bijvoorbeeld een tankklep die werd geopend via een kabeltje dat door de deur loopt. En een vlakke slotplaat bij de motorkap. Maar ook een ander houten dashboard, een hogere grille die gemaakt is van 356-lamellen en twee bouten in de raamlijsten in plaats van drie. Van deze eerste serie van 232 auto’s zijn er wereldwijd nog zo’n zestig over. Daarvan is slechts de helft voorzien van een zogeheten ‘matching numbers’ motor en bak.

Volledig scherm
Porsche 901 met kip © Porsche

Originele onderdelen

De oude 911 was nog nooit gerestaureerd, maar ook in slechte conditie. Dat gaf de specialisten van het Porsche Museum de gelegenheid om de roestige sportwagen terug te brengen in een zo origineel mogelijke staat. In totaal heeft het restauratieproces drie jaar geduurd. Vrijwel alles – de carrosserie, de motor, de versnellingsbak, de elektronica, het interieur – werd gerepareerd met originele onderdelen van Porsches uit dezelfde periode. Het Porsche Museum heeft zo veel mogelijk geprobeerd om onderdelen te repareren in plaats van te vervangen. Dat is ook waarom het zo lang heeft geduurd om chassisnummer 300.057 weer tot leven te wekken.

Volledig scherm
Porsche 901 gerestaureerd © Porsche
  1. Peugeot-moeder PSA: in 2025 complete autovloot elektrisch

    Peugeot-moeder PSA: in 2025 complete autovloot elektrisch

    Over maximaal drie jaar is volgens de topman de helft van alle auto’s van PSA al (deels) elektrisch. In 2025 moet de gehele vloot van zowel Peugeot, Citroën, DS en Opel en Vauxhall een vorm van elektrische aandrijving hebben. Dat is opvallend, want drie maanden geleden toonde de PSA-baas zich nog erg wantrouwig tegenover de elektrische auto. “De wereld is gek geworden”, was toen zijn reactie op politieke initiatieven tegen de verbrandingsmotor.