Range Rover PHEV: elektrisch het terrein in
Range Rover PHEV Elektrische auto’s zijn al in veel soorten en maten te koop, maar een volwaardige terreinauto ontbrak tot nu toe. Range Rover heeft de primeur en het resultaat is indrukwekkend.
De elektromotor zorgt voor maximale tractie, dat is ideaal voor in het terrein.
Terug naar de natuur: een volwaardige terreinauto, met alle bijbehorende rijtechniek, heeft daar zin in. Hij klimt over bergen, ploegt door diepe sneeuw, schrikt niet terug voor een modderbad en waadt desnoods door een rivier.
Tot nu toe was zo’n auto altijd voorzien van een ronkende diesel- of benzinemotor en verspreidde hij stinkend uitlaatgas. Daar zit de natuur niet op te wachten. Range Rover is de eerste fabrikant die het anders aanpakt. Gekozen werd voor een PHEV: een plug-in hybride die voor een beperkt aantal kilometers elektrisch kan rijden en waarvan je het batterijenpakket kan bijladen met een stekker.
De Range Rover is concurrent van onder meer de BMW X5, Mercedes GLE, Audi Q7 en Porsche Cayenne. Ook die zijn allemaal als PHEV verkrijgbaar. Maar zij bieden niet de uitgebreide 4x4-techniek die een ware terreinauto kenmerkt, zoals een tussenbak met lage gearing, of uitgebreide mogelijkheden om de aandrijfkracht optimaal over de wielen te verdelen.
Meteen vanaf de start voel je in de nieuwe Range Rover de kracht van de combinatie van elektro- en benzinemotor. De laatste heeft een – voor een Range Rover bescheiden – cilinderinhoud van 2,0-liter. En toch is de combinatie goed voor een systeemvermogen van 404 pk.
Wat bij de eerste kilometers ook meteen opvalt, is dat een Range Rover nog altijd een van de comfortabelste auto’s is die je kunt kopen. Je zit er heerlijk in. En het onderstel, in dit geval ook nog voorzien van luchtvering, rekent kordaat af met gemene hobbels of putten.
Bakbeest
Natuurlijk laat het hoge gewicht van al gauw 2,5 ton zich in het weggedrag niet helemaal verhullen. En ook de besturing leidt er niet toe dat deze Range Rover net zo strak rijdt als een Jaguar F-Pace, om maar eens een spannend familielid te noemen. Maar toch: ook in snel genomen bochten laat het chique bakbeest zich niet gauw van de wijs brengen.
Tijd om het terrein in te gaan. We rijden, soms angstaanjagend steil, over een zandpad, dan weer door de modder, of door dichtbegroeide bossen. Door diepe putten ook, en over grote hobbels en stenen. De Range Rover PHEV geeft geen krimp. Het is verbazingwekkend hoe hij zich uit lastige situaties weet te redden.
Druk je de EV-knop in, dan gaat de auto alleen op zijn elektromotor verder. Hij houdt dat vol bij snelheden tot 136 km/u. Niet dat je die topsnelheid in het terrein nodig hebt. Hier biedt de elektrische aandrijving heel andere voordelen. Omdat je fluisterstil rijdt, verstoor je de natuur niet en kun je wellicht wilde dieren beter benaderen.
Tractie
Maar de elektrische aandrijving bewijst ook zijn nut bij een van de belangrijkste vereisten in het terreinrijden: maximale tractie. Een elektromotor levert nu eenmaal de volle kracht zodra je het gaspedaal aanraakt. Maximale trekkracht, terwijl de wielen nauwelijks in beweging hoeven te komen: daar houden terreinrijders van. Schakel je ook nog de lage gearing van de tussenbak in, dan is de kans nóg kleiner dat de wielen doorslippen.
De door ons gereden Range Rover profiteert in het terrein ook van zijn luchtvering. Zet je de rijmodus in de terreinstand, dan verheft de carrosserie zich, voor extra grondspeling. Daarbij komt dat de Range Rover ook in veel andere opzichten hightech is. Onderhuids regelt de elektronica van alles. Zo legt de navigatie vast waar en hoe er gereden wordt. Kom je een volgende keer weer op hetzelfde traject, dan weet de auto precies waar hij bijvoorbeeld een steile helling kan verwachten en zal hij zich daar technisch op voorbereiden. Bijvoorbeeld door alvast de verbrandingsmotor bij te zetten, voor extra kracht.
Want hoe handig zo’n elektromotor ook is in het terrein, als telkens een krachtsinspanning wordt gevraagd, raken de batterijen gauw leeg. Daalt de batterijcapaciteit richting de 10 procent, dan weigert de EV-knop dienst en neemt de benzinemotor alle arbeid over. Gelukkig is de gekozen motor een van de betere viercilinders die Jaguar Land Rover in huis heeft. Maximaal rijdt de Range Rover 52 kilometer volledig elektrisch.
Facelift
De komst van de allereerste PHEV bij Range Rover, en tevens de eerste stekkerauto van moederbedrijf Jaguar Land Rover, gaat gepaard met een facelift voor de topmodellen van het merk. Naast kleine optische aanpassingen (bredere luchtinlaten in de grille, iets langere motorkap, uitlaatpijpen in de achterbumper geïntegreerd, LED-koplampen en optioneel ook laser-koplampen) gaat het daarbij vooral om nog comfortabeler zitmeubilair. De stoelen zijn breder en zachter, ze zijn nu 24-voudig verstelbaar en ze hebben elektrisch verwarmbare armsteunen. Een nieuw assistentiesysteem helpt bij het parkeren van een aanhanger en er zijn nu tot wel zeventien aansluitpunten voor smartphones, tablets en laptops.
De goedkoopste PHEV van Range Rover is de Sport SE P400e; die kost 97.815 euro.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMMIJN BLIK EN IK
Theo (56) kocht zijn inmiddels 68 jaar oude Kever ooit in dozen: ‘Het was een wrak in ontbindende staat’
Giessenburger Theo Zijderveld (56) kocht zijn, inmiddels door hemzelf gerestaureerde, Kever Ovaal ooit in dozen. Het was een wrak, niets meer, niets minder. ,,Mijn zoon zegt altijd: ‘Alles wat jij koopt, is altijd kapot’.’’ Écht verliefd zijn op je auto. Kan dat? De mensen in deze rubriek zullen volmondig ‘ja’ zeggen. Zij houden van hun auto. -
PREMIUM
Jordi moest al meerdere keren springen voor zijn leven: ‘We zijn knettergek dat we dit werk doen’
Hij zet zich met gevaar voor eigen leven in voor anderen en moest al meermaals achter de vangrails springen om niet aangereden te worden. Tóch blijft Jordi van de Vis op meldingen afgaan als de snelweg afgesloten moet worden. ,,Van mij mogen ze rijbewijzen afpakken van mensen die het rode kruis negeren.” -
PREMIUM
Goedkoop tanken? Volgende week loont het om zelfs 200 kilometer om te rijden
De brandstofprijzen gaan volgende week in Duitsland zó hard omlaag, dat het prijsverschil met wat je bij een Nederlands tankstation betaalt gigantisch wordt. Vanaf woensdag geldt in Duitsland een adviesprijs van 1,72 euro, wat vergeleken met de Nederlandse prijzen nu minimaal 40 cent per liter lager is. Loont het om daarom ver om te rijden om te tanken? De Gelderlander zocht het uit. -
Einde van het gezinsbusje: waarom de nieuwe Renault Scenic totaal anders wordt
Ook Renault stopt met het maken van gezinsbusjes. De komende generatie van de Scenic, waarvan het merk vandaag een voorbode heeft onthuld, wordt niet langer een zogenoemde MPV (Multi Purpose Vehicle) met bovengemiddeld veel ruimte. De opvolger gooit het over een heel andere boeg, en daar heeft het Franse merk goede redenen voor. -
Energierekening
Ad: ‘Ik heb zelf ventilatoren onder de radiator geklikt voor optimale verwarming’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Ad Voermans (66) uit Rijen, bij Breda.
-
‘Black Box’ en snelheidsbegrenzer: dit zijn alle verplichte veiligheidssystemen in nieuwe auto’s
Nieuwe auto’s moeten nog veiliger worden. Op 6 juli treedt een EU-verordening in werking die tal van assistentiesystemen verplicht stelt voor nieuwe personenautomodellen. Sommige zijn bekend en hebben hun nut al bewezen, andere zijn ietwat controversieel. -
Zo zet je gezichtsherkenning en vingerafdrukscanner van je telefoon snel uit
Je smartphone ontgrendelen met je gezicht of vingerafdruk klinkt veilig, maar in geval van nood kan het juist een beveiligingsrisico zijn. Iemand kan onder dwang je gezicht scannen of onopgemerkt je vingerafdruk bemachtigen. Gelukkig kun je dit voorkomen. -
Nieuwe regels op komst voor rijscholen om wanpraktijken tegen te gaan
Er komen regels voor het rijonderwijs om problemen in de rijscholenbranche op te lossen, en misstanden tegen te gaan. Het kabinet volgt het advies dat voormalig SP-leider Emile Roemer vorig jaar deed min of meer op en komt met ingrijpende maatregelen. De belangrijkste ingreep is het verplichten van een leerplan.