Seat's prototype van een beademingsapparaat
Volledig scherm
Seat's prototype van een beademingsapparaat © Seat

Ruitenwissermotors blijken perfect voor maken beademingsapparatuur

Autofabrikant Seat heeft binnen een week een lopende band voor auto-onderdelen omgebouwd tot productielijn voor beademingsapparatuur. Ze zijn gemaakt van onder meer versnellingsbakonderdelen, geprinte tandwielen en aangepaste ruitenwissermotors.

Het geheel wordt gemaakt in de fabriek Martorell in Spanje, waar op dit moment toch geen auto's van de band rollen. Een team van ingenieurs heeft in totaal dertien prototypes ontworpen, voordat het definitieve model kon worden getest. Het apparaat bestaat in totaal uit tachtig onderdelen. 150 werknemers van verschillende afdelingen werken aan de apparatuur, waar wereldwijd een groot tekort aan is. 

Lamborghini

Seat is niet de enige autofabrikant die meehelpt om de gevolgen en een verdere uitbraak van het virus te beteugelen. Zo maakt de Italiaanse sportwagenfabrikant Lamborghini mondmaskers en beschermende brillen voor medisch gebruik, bouwen autofabrikanten Ford, General Motors en Tesla eveneens beademingsapparatuur en geeft VW medewerkers met een medische achtergrond vijftien werkdagen vrij met behoud van loon wanneer ze zich ter beschikking stellen aan de nationale gezondheidszorg. 

3D-printers

Daarnaast helpen autofabrikanten wereldwijd door gratis auto’s ter beschikking te stellen aan hulpverleners en verplegend personeel. Ook worden beschermende gezichtsmaskers en mondkapjes geproduceerd en miljoenen gedoneerd voor de aanschaf van medische hulpmiddelen. Daarnaast stelt een aantal autofabrikanten 3D-printers ter beschikking voor de productie van bijvoorbeeld speciale en lastig te produceren kleppen van bestaande beademingsapparatuur.

  1. Waarom BMW niet aan ‘zinloze innovaties’ doet: ‘Liever een caravan achter onze hybrides dan een groter accupakket’
    INTERVIEW

    Waarom BMW niet aan ‘zinloze innovaties’ doet: ‘Liever een caravan achter onze hybrides dan een groter accupakket’

    Op het eerste oog lijken de recente vernieuwingen aan de BMW 5-Serie niet schokkend: een nieuwe neus, andere bumpers, verbeterde navigatie en klaar is Klaus. Maar is dat wel zo? De productexpert van het Duitse merk legt uit: ,,We kunnen niet klakkeloos een elektrische versie introduceren. Voor onze klanten, zeker die in Nederland, is het veel belangrijker dat de plug-in hybride 530e nu wél een flinke caravan kan trekken.”
  2. ‘Heeft mijn Porsche een computerfout en moet ik dat accepteren?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Heeft mijn Porsche een computer­fout en moet ik dat accepteren?’

    ,,Bij de aflevering van mijn Porsche Macan (2,0 liter viercilinder) meldde de boordcomputer dat ik 17.000 km of een jaar met de olie kon doen, terwijl de documentatie 30.000 km of 2 jaar voorschrijft. Het wordt door een sensor en de computer bepaald, zegt mijn dealer. Dat is niet waar: elke keer staat er weer 17.000 km of 1 jaar. Ik denk dat die computer verkeerd is geprogrammeerd. Dat kost mij elk jaar 400 euro aan olie. Moet ik dit zomaar accepteren?”, vraagt lezer Paul Pardon.