De duurste auto ter wereld: een Ferrari 250 GTO
Volledig scherm
De duurste auto ter wereld: een Ferrari 250 GTO © Gregory Fisken LTD

Ruzie over duurste Ferrari ter wereld wegens ontbreken versnellingsbak

Een Britse autodealer klaagt een Amerikaanse advocaat aan die hem in 2017 een Ferrari 250 GTO uit 1962 verkocht. De 44 miljoen euro kostende auto werd namelijk geleverd zonder versnellingsbak, schrijven Britse media.

De 55-jarige autocoureur en supercar-dealer Gregor Fisken uit Londen kocht de auto in 2017 voor omgerekend 44 miljoen euro: nog altijd officieel het hoogste bedrag dat ooit voor een auto is betaald. Het Italiaanse sportwagenmerk bouwde slechts 39 exemplaren van dit model tussen 1962 en 1964. De 250 GTO wordt beschouwd als de heilige graal voor ‘s werelds rijkste autoverzamelaars. Dit specifieke exemplaar met chassisnummer 3387GT is de tweede ooit gebouwd.

Het bedrijf van Fisken verkocht de aankoop in 2017 direct door aan een anonieme verzamelaar. Zónder versnellingsbak, zo was afgesproken met verkoper Bernard Carl. Het ding lag bij een andere dealer in Amerika en Carl beloofde er alles aan te doen om de bak naar Engeland te halen. Toen bleek dat de Amerikaanse handelaar daar een soort transactiekosten voor wilde zien, kregen Fisken en Carl ruzie over wie die kosten zou moeten ophoesten, schrijft de Evening Standard.

Inmiddels, jaren later, heeft de nieuwe eigenaar nog steeds de versnellingsbak niet. Fisken klaagde daarom verkoper Carl aan en eiste dat de ‘unieke en speciale’ originele versnellingsbak alsnog aan hem wordt geleverd. Fisken wees op de afspraak dat verkoper Carl alles op alles zou zetten om de versnellingsbak te pakken te krijgen.

In de rechtbank zei Carl dat hij zowel de auto als de versnellingsbak aan het bedrijf van Fisken had aangeboden, maar tegen een hogere prijs van 44,5 miljoen euro. Die 500.000 euro extra zou hij betaald krijgen voor zijn inspanningen om de bak te vinden en aan te schaffen. Uiteindelijk werd 44 miljoen betaald en dus maakte de bak volgens hem geen deel uit van de koopovereenkomst.

Volg elke dag het laatste nieuws van onze autoredactie via Facebook en Twitter. Of schrijf je hier in voor de gratis nieuwsbrief Auto 

  1. ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’

    ,,Een lezer vroeg laatst of de politie de maximumsnelheid met meer dan 40 km/u mag overschrijden. Ja, dat mag als het nodig is voor ons werk en als het ook veilig kan. In onze brancherichtlijn staat dat je mag afwijken, mits het nodig en verantwoord is. Bovendien moeten wij dit melden. Vrijgesteld van deze meldplicht zijn eenheden belast met verkeershandhaving, persoonsbeveiliging, arrestatieteams et cetera. Als bestuurder blijf je altijd verantwoordelijk voor je gedrag en als je brokken maakt door onverantwoord rijden, word je op het matje geroepen”, meldt lezer Richard Valenteijn, o.a. motorrijder politie Noord-Holland.
  2. Voortaan 2 keer per week de nieuwsbrief van onze autoredactie: gratis in je mailbox
    gratis nieuwsbrief auto

    Voortaan 2 keer per week de nieuws­brief van onze autoredac­tie: gratis in je mailbox

    De nieuwsbrief van onze autoredactie verschijnt voortaan niet één maar twee keer per week, behalve op zaterdag nu ook op woensdag. Gratis alles over auto’s, verkeer en mobiliteit in je mailbox: het laatste nieuws, tests, interviews, vragen van lezers en achtergrondverhalen. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Auto. Klik op de grote blauwe actieknop hieronder om je meteen aan te melden.
  3. ‘Waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Waarom worden elektri­sche auto’s niet getest bij vorst?’

    ,,De elektrische auto wordt beschreven als een wonder voor de toekomst. Maar waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst, zoals autojournalist Fred van der Vlugt dat vroeger deed? Zet ze twee dagen in een koelcel en ga dan testen met de verwarming en verlichting aan. Hoe ver kom je dan? Ik heb elektronica gestudeerd en kwam er al vroeg achter dat bij lage temperaturen de accu altijd het zwakke punt is”, meldt lezer Eddy Cretier.