De productielijn van de Volkswagen ID.3 in het Duitse Zwickau. Op dit moment staat de productie stil vanwege de coronacrisis
Volledig scherm
De productielijn van de Volkswagen ID.3 in het Duitse Zwickau. Op dit moment staat de productie stil vanwege de coronacrisis © EPA

‘Softwareproblemen bij Volkswagen ID.3 zijn groter dan gedacht’

De problemen met de software voor Volkswagens elektrische auto ID.3 zijn veel groter dan aanvankelijk werd gedacht. Het bedrijf zou daarom praten met andere autofabrikanten zoals Daimler en BMW om een gezamenlijk besturingssysteem voor elektrische auto’s te ontwikkelen.

Duitse media melden met regelmaat dat Volkswagen al heel lang last heeft van problemen met de software van de ID.3, het eerste model van het bedrijf dat van begin af aan als elektrische auto is ontwikkeld. Ingewijden verklaren nu tegenover de Süddeutsche Zeitung dat de problemen groter zijn dan gedacht. Volkswagen was van plan de eerste voertuigen deze zomer al te leveren. Aan het eind van het jaar zouden er 100.000 auto's moeten worden geleverd.

Volgens de bronnen van de Duitse krant zijn er serieuze bedenkingen binnen het bedrijf of die doelstelling wordt gehaald. ,,Als de eerste auto’s er al in de zomer zijn, zal het geen massaproductie zijn”, zegt een betrokken medewerker van Volkswagen, die anoniem wil blijven. ,,We zullen ze met de hand moeten maken.” Het bedrijf zou momenteel overwegen een ‘radicaal afgeslankte versie’ van de auto op de markt te brengen. Daarbij zou ‘de ene na de andere geplande functie’ uit de auto worden verwijderd, die later met software-updates moet worden toegevoegd. 

Parkeerterrein

Volkswagen zou vooral ook moeite hebben om goede programmeurs te vinden die de software kunnen bouwen. Vorig jaar al bleek dat Volkswagen last had van problemen. Inmiddels geproduceerde auto’s staan op een ‘geheim’ parkeerterrein. Het is de bedoeling dat ingenieurs de software daarvan handmatig updaten, zodra de oplossing gevonden is.

Eerder deze week bleek dat Volkswagen in gesprek was met Daimler en BMW om te praten over een gezamenlijk samenwerking op het gebied van software voor elektrische auto’s. Volkswagen zou daar veel baat bij hebben. Het bedrijf moet namelijk aan het eind van het jaar een groot aantal auto’s leveren om aan de EU-eisen voor CO₂-uitstoot te voldoen. Als het bedrijf die doelstelling niet haalt kan het forse boetes krijgen.

VW ID.3
Volledig scherm
VW ID.3 © VW

Abonneer je nu gratis op de nieuwsbrief van onze autoredactie. Twee keer per week in je mailbox. Klik op de grote blauwe button hieronder.