Ook bij de Mercedes-AMG E 63 S 4-Matic kan de dakspoiler loslaten bij hoge snelheden
Volledig scherm
Ook bij de Mercedes-AMG E 63 S 4-Matic kan de dakspoiler loslaten bij hoge snelheden © Mercedes-Benz

Spoiler-alert leidt tot massale terugroepactie bij Mercedes-Benz

Mercedes-Benz haalt wereldwijd duizenden stationwagons terug om de bevestiging van de dakspoilers te controleren. De spoilers kunnen bij hoge snelheid loslaten, waardoor de spoilers eraf kunnen vallen.

Het gaat om auto’s die zijn gebouwd tussen september 2016 en mei 2019. Bij deze auto's is de achterspoiler mogelijk niet goed vastgeschroefd tijdens de productie. Deze kan bij hogere snelheden loslaten en daardoor leiden tot een ongeval of letsel bij andere weggebruikers. Het defect wordt voorafgegaan door een ratelend geluid in het achterste gedeelte van het dak.

Als voorzorgsmaatregel worden de bouten waarmee de spoiler aan het dak is geschroefd gecontroleerd en indien nodig aangedraaid. Volgens een woordvoerder van Mercedes-Benz is slechts een ‘minimaal percentage’ van de auto’s daadwerkelijk voorzien van loszittende bouten, maar hij kon geen concreet nummer noemen. Het gaat volgens Mercedes-Benz ook niet om een officiële terugroepactie waarbij de eigenaren worden aangeschreven. De bouten worden tijdens reguliere inspecties gecontroleerd.

Hoeveel auto's in Europa en Nederland zijn getroffen is niet bekend. Wel zijn er cijfers uit de Verenigde Staten. Volgens de Amerikaanse Verkeersveiligheidsinstantie gaat het aldaar om in totaal 4.765 auto’s in stationwagon-uitvoering. De verdeling is als volgt: 1.092 Mercedes E 450 4-Matic-modellen, 3.002 Mercedes E400 modellen en 671 Mercedes-AMG E 63 S 4-Matic modellen. Ze werden allemaal geproduceerd tussen 6 oktober 2016 en 9 januari 2019.

  1. ‘Heeft mijn Porsche een computerfout en moet ik dat accepteren?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Heeft mijn Porsche een computer­fout en moet ik dat accepteren?’

    ,,Bij de aflevering van mijn Porsche Macan (2,0 liter viercilinder) meldde de boordcomputer dat ik 17.000 km of een jaar met de olie kon doen, terwijl de documentatie 30.000 km of 2 jaar voorschrijft. Het wordt door een sensor en de computer bepaald, zegt mijn dealer. Dat is niet waar: elke keer staat er weer 17.000 km of 1 jaar. Ik denk dat die computer verkeerd is geprogrammeerd. Dat kost mij elk jaar 400 euro aan olie. Moet ik dit zomaar accepteren?”, vraagt lezer Paul Pardon.