De Audi 80 Cabriolet van prinses Diana
Volledig scherm
De Audi 80 Cabriolet van prinses Diana © Shutterstock

Te koop: de Audi 80 cabriolet van prinses Diana

Verzamelaars van memorabilia van de Britse koninklijke familie staan te trappelen om te kunnen bieden op de Audi 80 Cabriolet uit 1994. Het was jarenlang de privé-auto van prinses Diana.

Diana reed met deze specifieke Audi 80 Cabriolet op het hoogtepunt van haar populariteit en het werd in die periode een van de meest gefotografeerde auto’s ter wereld. Audi gaf later toe dat de verkoop van het model verdubbelde vanaf het moment dat Diana voor het eerst werd gezien in hun cabriolet. 

Het leidde destijds tot controversie, want een Duitse cabriolet was niets voor iemand van het Britse koningshuis, zo luidde de opinie. Een Britse auto was veel beter geweest. Niettemin was Diana zeer blij met haar Audi en ze reed er bijna 10.000 kilometer mee met haar zonen William en Harry op de achterbank.

Inmiddels is de waarde van de auto vooral gebaseerd op de status van de auto als vervoermiddel van een beroemdheid dan op de auto zelf. Toch bevindt de Audi zich in een prachtige staat, met slechts zo'n 35.000 kilometer op te teller. De auto is voorzien van een 2,3-liter vijfcilinder motor die 133 pk sterk is en een koppel heeft van 186 Newtonmeter heeft. Het blok is gekoppeld aan een viertraps automatische transmissie. 

Na het overlijden van Diana werd de Audi 80 Cabriolet verkocht en maakte deel uit van verschillende privécollecties. De Audi 80 gaat op 28 maart onder de hamer tijdens de Practical Classics Classic Car and Restauratie Show Sale in Birmingham. De auto brengt naar verwachting tussen de 40.000 en 50.000 euro op, wat het tot een van de duurste Audi's 80 aller tijden zou maken. In 2016 en vorig jaar is de auto ook al eens geveild. 

De Audi 80 van prinses Diana
Volledig scherm
De Audi 80 van prinses Diana © Shutterstock
  1. ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’

    ,,Een lezer vroeg laatst of de politie de maximumsnelheid met meer dan 40 km/u mag overschrijden. Ja, dat mag als het nodig is voor ons werk en als het ook veilig kan. In onze brancherichtlijn staat dat je mag afwijken, mits het nodig en verantwoord is. Bovendien moeten wij dit melden. Vrijgesteld van deze meldplicht zijn eenheden belast met verkeershandhaving, persoonsbeveiliging, arrestatieteams et cetera. Als bestuurder blijf je altijd verantwoordelijk voor je gedrag en als je brokken maakt door onverantwoord rijden, word je op het matje geroepen”, meldt lezer Richard Valenteijn, o.a. motorrijder politie Noord-Holland.
  2. Voortaan 2 keer per week de nieuwsbrief van onze autoredactie: gratis in je mailbox
    gratis nieuwsbrief auto

    Voortaan 2 keer per week de nieuws­brief van onze autoredac­tie: gratis in je mailbox

    De nieuwsbrief van onze autoredactie verschijnt voortaan niet één maar twee keer per week, behalve op zaterdag nu ook op woensdag. Gratis alles over auto’s, verkeer en mobiliteit in je mailbox: het laatste nieuws, tests, interviews, vragen van lezers en achtergrondverhalen. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Auto. Klik op de grote blauwe actieknop hieronder om je meteen aan te melden.
  3. ‘Waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Waarom worden elektri­sche auto’s niet getest bij vorst?’

    ,,De elektrische auto wordt beschreven als een wonder voor de toekomst. Maar waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst, zoals autojournalist Fred van der Vlugt dat vroeger deed? Zet ze twee dagen in een koelcel en ga dan testen met de verwarming en verlichting aan. Hoe ver kom je dan? Ik heb elektronica gestudeerd en kwam er al vroeg achter dat bij lage temperaturen de accu altijd het zwakke punt is”, meldt lezer Eddy Cretier.