Volledig scherm
Tesla Model S ’Plaid’ op de Nürburgring © Inside EV’s

‘Tesla snoept nog eens tien seconden af van recordtijd Porsche’

Tesla heeft met een nieuw prototype van de Model S een onofficiële rondetijd op de beroemde Nordschleife van de Nürburgring gereden die bijna een halve minuut sneller is dan de recordtijd van de Porsche Taycan.

En dat is niet het enige, schrijft het gezaghebbende Duitse blad Auto Motor und Sport. De nieuwe Tesla nadert met die tijd ook de magische grens van zeven minuten. Deze Model S ‘Plaid’ komt daarmee in de buurt van rondetijden die alleen door de allersterkste supersportwagens worden gehaald.

In de jacht op de recordtijd voor vierdeurs-coupés was Tesla de afgelopen weken voor de tweede maal bezig met testsessies. Het bedrijf had maar één doel: niet alleen het record van Porsche afpakken, maar het Duitse sportwagenmerk vernederen in eigen huis. Tot een officiële recordpoging komt het dit jaar echter niet meer, want de gehele Tesla-crew is inmiddels op weg naar huis.

800 pk

Volgens Auto Motor und Sport nam het Amerikaanse merk echter op indrukwekkende wijze afscheid. Tesla’s testrijder Thomas Mutsch heeft namelijk een rondje Nürburgring gereden in een onofficiële tijd van 7 minuten en 13 seconden. Niet eenmaal, maar twee keer. Dat is niet alleen tien seconden sneller dan bij Tesla’s eerdere onofficiële pogingen, maar ook bijna een halve minuut sneller dan Porsche’s recordtijd van 7 minuten en 42,34 seconden.

De snelle Tesla is een prototype met de naam Model S P 100 D+ en is voorzien van uitgebouwde wielkasten, achterspoiler en een supersnelle Plaid-modus. Volgens Elon Musk, baas van Tesla, gaat het om een zevenzitter. De auto is voorzien van maar liefst drie motoren; twee achter, één voor. Deze aandrijving komt behalve in de Model S naar verluidt ook te liggen in de Model X en de Roadster. Geschat wordt dat deze modellen allemaal minimaal 800 pk sterk zijn. 

50 pk via update

Tesla’s CEO Elon Musk is zeer eerzuchtig. Toen hij onlangs een filmpje zag waarin een Tesla Model S van de huidige generatie het aflegt tegen de Porsche Taycan Turbo S op de sprint over een kwart mijl, stuurde hij prompt een software-update via internet. Hierdoor krijgen alle Models S er in één klap vijftig pk bij. Volgens Musk genoeg om de elektrische Porsche Taycan op de kwart mijl te verslaan.

  1. Elektrische auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverleners
    VRAAG & ANTWOORD

    Elektri­sche auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverle­ners

    Er wordt veel geschreven over elektrische auto’s, maar ik lees nergens dat als je een behoorlijke aanrijding krijgt, een hulpverlener niet zomaar de autodeur kan opentrekken. Die loopt dan het risico op een schok. Het advies is om eerst op 2 à 3 meter afstand om de auto heen te lopen en goed te kijken. Bij flinke schade moeten gespecialiseerde monteurs erbij komen. Brandweermensen hebben hier een opleiding voor gehad. Ik hoop dat dit punt meer aandacht krijgt. –Lenie Oosterbosch (EHBO’er)
  2. ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’
    INTERVIEW

    ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’

    Tot voor kort stond hij bekend als één van de beste ‘robotwetenschappers’ van Amerika, maar sinds 2015 werkt Dr. Gill Pratt voor de Japanse automaker Toyota aan – onder meer – zelfrijdende auto’s. ,,Nee, kunstmatige intelligentie kan niet voorkomen dat mensen sterven in het verkeer. Maar wanneer we robots en andere slimme machines op de goede manier inzetten, maken ze onze levens veel veiliger en eenvoudiger. Daar geloof ik heilig in.”