Test Citroën C3: strijd tegen de tand des tijds
AUTOTESTEigenzinnig design en comfort zijn van oudsher belangrijke pluspunten van de Citroën C3. Maar kan de huidige, vier jaar oude generatie de concurrentie nog wel aan?
Delen per e-mail
Citroën C3 1.2 PureTech (110 pk/81 kW) automaat, vanaf €25.890
Het is druk in de klasse van de Polo, Clio, Fiesta en Corsa. Wie de concurrentie wil bijbenen, moet regelmatig vernieuwen. De C3 ís onlangs vernieuwd en dat werd tijd ook, want hij verscheen al in 2016 op de markt. Misschien nog wel belangrijker dan de cosmetische ingreep was de aanpassing van de airbumps: het eigenzinnige veersysteem. De oude indeling van meerdere kussentjes is vervangen door drie grotere luchtbubbels die voor een zachtere landing zorgen als je te hard over een oneffenheid rijdt.
Helaas durfde Citroën het niet aan om de C3 vanaf de basis een automatisch noodremsysteem mee te geven. En hiermee loopt hij dan toch weer achter bij de concurrentie. Wel heeft elke C3 cruisecontrol, rijstrookbewaking, airco en verkeersbordherkenning.
De C3 is nog altijd een eigenzinnig ogende auto met veel aandacht voor sierlijke details. Maar een nadeel van het infotainmentscherm is dat Citroën er te veel functies in wilde stoppen. Daardoor werkt bijvoorbeeld de klimaatregeling iets te omslachtig. Nog meer bedieningsongemak is er bij de cruisecontrol, met zijn achter het stuur verscholen hendel.
Uniek zijn de heerlijk comfortabele stoelen, die zitten als fauteuils. Op de achterbank is er genoeg zitruimte. De 300 liter aan bagageruimte is iets meer dan bij een Peugeot 208 en Renault Clio, maar aanzienlijk minder dan bij een VW Polo en heel veel minder dan bij een Hyundai i20.
De 1,2 liter driecilinder turbo-benzinemotor (testverbruik 1 op 14,9) is niet heel zuinig, maar werkt goed samen met de automaat. Al is die met zijn zes trappen niet van de modernste soort. De C3 heeft niet de beste wegligging in deze klasse, maar het veercomfort is beter dan bij de meeste concurrenten.
Plus
+ Comfort van grote klasse.
+ Prima zitruimte achterin.
+ Karaktervol design.
Min
- Geen automatische noodrem in basisversie.
- Onhandige cruisecontrol.
- Bagageruimte valt tegen.
Eindcijfer
6,8
Conclusie
Het vooruitstrevende design van de huidige C3 kan zijn leeftijd niet helemaal verhullen. Het belangrijkste minpunt is het gemis van een automatisch noodremsysteem in de basisversie. Maar zijn comfort is nog altijd uitzonderlijk.
Extra testnotities
Voor 250 euro kun je een dashcam bijbestellen die mooie ritten, maar eventueel ook ongevallen registreert. De foto’s en video’s kun je meteen delen op sociale media.
Het monochroom (zwart-wit) instrumentarium komt ietwat ouderwets over: bij de nieuwste concurrenten is dat een kleurenscherm.
Slim is dan weer wel het richting de voorruit geplaatste dashboardkastje. Daardoor beleeft de bijrijder net wat meer ruimte.
Enige dissonant in het avantgardistische interieur is de vormgeving van de automaathendel. Die ziet er ouderwets uit.
Handig: gelukkig is er wel een aparte volumeknop voor de audio.
In de regen met lage snelheid rijdend viel het op dat het dak nogal slecht geïsoleerd is. Het fungeerde als rumoerig klankbord voor de regendruppels.
Een welkome vernieuwing is de standaard armleuning voor de bestuurder.
De C3 is te koop vanaf €18.390. Dan krijg je de PureTech 83 (82 pk/61 kW) driecilinder 1,2 liter turbo-benzinemotor met Live-uitrusting. Verstandiger is het om iets meer te betalen voor de Feel-uitrusting, want dan krijg je onder meer wél het automatisch noodremsysteem erbij en ook regen- en lichtsensoren, automatisch grootlicht, vermoeidheidswaarschuwing, het 7 inch kleuren-touchscreen, communicatie voor noodoproep en pechhulp, elektrisch inklapbare buitenspiegels en mistlampen voor.
De testauto is de sterker gemotoriseerde PureTech 110 (vanaf €21.890) met 1,2 liter turbo-benzinemotor (110 pk/81 kW) en automaat (vanaf €25.890), die in die combinatie altijd standaard de rijke Shine-uitrusting heeft. Hij is dan ook gezegend met onder meer parkeersensoren achter, een achteruitrijcamera, navigatie en 17 inch lichtmetalen wielen.
In ons uitgebreide dossier Autotest vind je alle eerder verschenen tests.
Interesse in een gebruikte Citroën C3? Klik hier voor het actuele aanbod op Gaspedaal.nl
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
AUTOTEST
Test Citroën Grand C4 Spacetourer: uniek in ruimte en comfort
Met heel veel ruimte en comfort voor een scherpe prijs maakt de karaktervolle Citroën Grand C4 Spacetourer duidelijk dat de MPV (Multi Purpose Vehicle) nog steeds bestaansrecht heeft. -
Politie haalt veertig supersportwagens tegelijk van de weg
De politie in Hong Kong heeft meer dan 40 supercars tegelijk van de weg gehaald wegens massale snelheidsovertredingen. Enkele auto's werden afgevoerd vanwege illegale aanpassingen. -
Rij-impressie
Opel Crossland verliest zijn X maar krijgt er betere rijeigenschappen voor terug
Opel heeft een rijke traditie qua MPV's. Na de Meriva en Mokka is het nu aan de Crossland - zonder X - om de eer hoog te houden op de markt van de compacte en veelzijdige gezinsauto's. -
Rij-impressie
Rijden met de Porsche Taycan Cross Turismo: Zwitsers zakmes
De nieuwe Taycan Cross Turismo is de ‘lifestyle stationwagon’ variant, die naar verwachting meer dan de helft van de nieuwe Taycan-verkopen voor zijn rekening zal nemen. We reden met een van de eerste prototypes. -
Piepklein Frans dorpje verzet zich tegen plannen van machtige Elon Musk
Saint-Senier-de-Beuvron, een dorpje in Noord-Frankrijk met ongeveer 350 inwoners, verzet zich tegen plannen van Tesla- en SpaceX-baas Elon Musk om een station met negen koepelantennes te bouwen.
-
AUTOTEST
Test Peugeot e-2008: ruim en comfortabel, maar reikwijdte is beperkt
Ook de Peugeot 2008, een populaire SUV, is tegenwoordig verkrijgbaar met volledig elektrische aandrijving. De techniek is bekend van andere PSA-merken: Citroën, Opel en DS. -
AUTOTEST
Test Citroën C5 Aircross: comfortabele en sierlijke SUV
De huidige Citroën C5 is niet langer een hatchback of stationwagon. Hij moet bewijzen dat ook een SUV een echte Citroën kan zijn. -
PREMIUM
Deze familie heeft geel bloed: vader Richo (64) is wegenwacht, zoon Remco (33) is wegenwacht; kleinzoon Swen (4) later óók?
Richo (64) en Remco (33) Severs ademen de ANWB. Vader en zoon zijn zelf al jaren wegenwachten in de regio Utrecht. ,,Het zit in ons dna.” Maar daarmee houdt het gele bloed, zoals ze het zelf noemen, bij de familie Severs uit Harmelen nog lang niet op.