Test Hyundai Kona Electric: kleine SUV met grote kwaliteiten
AUTOTESTOm de snel groeiende concurrentie weer aan te kunnen, kreeg de Hyundai Kona een opfrisbeurt. Zeker de elektrische versie verdient een plekje op de shortlist. Tenzij je veel spullen of grote passagiers wilt meenemen.
Hyundai Kona Electric (204 pk/ 150 kW), vanaf ā¬39.495
Lange tijd was de Hyundai Kona ƩƩn van de prettigste elektrische autoās die je voor minder dan 40.000 euro kon kopen. Maar de compacte Koreaanse SUV heeft steeds meer concurrentie van nieuwere modellen gekregen. Om die beter partij te kunnen bieden, staat er inmiddels een verbeterde Kona in de showrooms. Hij is er overigens ook als stekkerloze hybride, maar de elektroversie herken je meteen aan zijn dichtere snoet met prominente laadpoort. Het ontwerp is rustiger dan voorheen, ook omdat er voortaan meer delen van de bumpers in de kleur van de carrosserie zijn gespoten.
Je kunt de volledig elektrische Kona krijgen met een accupakket van 39 kilowattuur (vanaf ⬠35.495), maar het is slimmer om te kiezen voor de geteste versie met 64 kWh. Hiermee red je namelijk zonder enige moeite ruim 450 kilometer per laadbeurt, terwijl je meteen profiteert van een zeer riant motorvermogen voor zoān compacte auto.
Bekijk hier de prijzen en specificaties van alle Hyundai Kona-uitvoeringen, verzameld door AutoWeek.
Het onderstel van de vernieuwde Kona is comfortabeler dan voorheen, waardoor hij betere punten scoort als reisauto. Zijn interieur oogt nog altijd wat simpel en grijs, maar zit logisch in elkaar en beschikt ā naast puike stoelen ā over de meest uiteenlopende voorzieningen.
Alleen in de details zie je dat de jaren beginnen te tellen voor de Kona: zo komt het head-up display als een schermpje uit het dashboard, terwijl die projector bij nieuwere autoās vaak keurig zit ingebouwd. In de nieuwere, grotere Ioniq 5 hebben de rijhulpsystemen bovendien meer functies, maar die Hyundai is dan ook ook flink duurder. Voor zijn prijs ā lager dan voorheen ā heeft de Kona Electric nog steeds heel veel te bieden. De belangrijkste minpunten van deze auto zijn de beperkte ruimte op de achterbank en de krappe bagageruimte.
Plus
+ Vlot en krachtig
+ Prettig onderstel
+ Goede actieradius
Min
- Beenruimte achterin
- Inhoud bagageruimte
- Minder aantrekkelijk interieur
Eindcijfer
8,8
Conclusie
De Kona Electric wordt al snel je beste vriend. Hij is vlot en handzaam, met aangenaam overzichtelijke afmetingen. Die vormen echter ook zijn grootste minpunt: zeker vergeleken bij de concurrentie (Volkswagen ID.3, Kia Niro, MG ZS) zijn de achterbank en bagageruimte klein.
Extra testnotities
De 204 pk (150 kilowatt) sterke elektromotor van de Kona zit tussen de voorwielen. Hij heeft behoorlijk veel kracht en laat dat desgewenst ook met alle gretigheid los op het rubber. De testauto wekt de indruk dat de tractiecontrole sinds de facelift beter is berekend op zijn taak: voorheen wilde het stuurwiel nog wel eens trekken aan je handen, bijvoorbeeld wanneer je in de bocht āvol stroomā gaf. In de vernieuwde Kona zijn de reacties beter beteugeld, al voel je nog steeds dat er meer dan genoeg pit in deze compacte SUV zit. Met de trekkracht zit het trouwens ook meer dan goed: met bijna 400 Newtonmeter raffelt de Hyundai elke versnelling af met het grootste gemak.
Dankzij deze kracht kan de Kona Electric in 7,9 seconden optrekken van nul naar honderd kilometer per uur, terwijl een topsnelheid van 167 kilometer per uur mogelijk moet zijn.
Ook prettig is de manier waarop je het tempo uit de reis kunt halen. Hyundai koppelt het remsysteem van de Kona aan flippers die aan de stuurkolom bevestigd zitten. Hiermee kun je de mate van afremmen op de elektromotor (en dus de mate van het zogenoemde regeneratief remmen, waarbij de auto de vrijkomende bewegingsenergie weer kan opslaan in het accupakket) heel snel een eenvoudig aanpassen op de (verkeers-) situatie van het moment.
Ook is het mogelijk om een automatische stand te selecteren, waarbij de Hyundai onder meer reageert op remmend verkeer voor de auto. Met name deze stand werkt erg comfortabel. Wie helemaal tot stilstand wil komen zonder het rempedaal aan te raken (one pedal driving, wordt dat ook wel genoemd) kan het linker flippertje ingedrukt houden waarna de Kona volledig tot stilstand komt. Deze combinatie is zo veelzijdig en werkt zo helder, dat het remsysteem van de Kona behoort tot de beste systemen die je kunt vinden in moderne elektrische autoās.
Opvallend is dat Hyundai trots meldt dat de vernieuwde Kona voortaan leverbaar is met HDA, wat staat voor Highway Driving Assist. Onder deze noemer combineert de auto onder meer de adaptieve cruise control, de rijstrookbewaking en de actieve stuurhulp. De systemen functioneren redelijk, maar minder goed dan de nieuwere en nog verder verbeterde systemen in bijvoorbeeld de Ioniq 5. In dat grotere model krijg je namelijk de tweede generatie, ofwel HDA 2, dat met name wat rustiger ingrijpt en verder voor de auto kan kijken. Beide generaties zijn trouwens niet vies van piepjes: ook de Kona waarschuwt je soms net iets te vaak.
Helaas beschikt de Kona ook niet over een andere briljante functie van grotere familieleden: in modellen zoals de Nexo, Tucson, Santa Fe en Ioniq 5 is de dode hoek kleiner omdat het beeld van de zijcameraās in het tellerblok getoond wordt. Hoewel de Kona overzichtelijk genoeg is, zouden dat soort systemen hem nog veiliger maken.
Het binnenste van de Kona ziet er niet super modern uit. Dat wil zeggen: in autoās die in de basis nieuwer zijn, zie je veelal minder fysieke knoppen. De trend is dat automakers (waaronder Hyundai zelf ook) steeds meer functies in een centraal aanraakscherm verstoppen, maar de Kona doet daar niet aan mee.
Dat is overigens een hele goede zaak, als je het ons vraagt. De belangrijkste toetsen zijn niet gesneuveld bij deze facelift en dat is prettig: zo is er een sneltoets voor een navigatiekaart, kun je blindelings je weg vinden naar het mediamenu en bestaat er een eigen toets naar het submenu waarin je de instellingen van de auto aan kunt passen. Ook slim zijn de ālegeā knoppen, die je naar eigen inzicht kunt koppelen aan de door jou gewenste functies.
Daarbij is het ook prettig dat er een apart knoppencluster is voor de bediening van de klimaatcontrole. Typisch voor de Kona zijn tot slot de knoppen waarmee je onder meer de stoelverwarming en -ventilatie kunt bedienen. Die toetsen zitten (mits de auto voorzien is van die optie) prominent tussen de voorstoelen, met drie standen voor elke functie. Een opmerkelijke plek, maar dit soort keuzes zorgt er wel voor dat de Kona nog altijd uitblinkt qua bedieningsgemak.
Wel jammer is het feit dat er geen voorste bagageruimte aanwezig is, zoals in sommige andere elektrische autoās. Hoewel er vrij veel ruimte vrij is boven de elektromotor, gaapt er niets anders dan een lege ongebruikte leegte onder de voorklep. Dat is een gemiste kans, zeker omdat het ruimteaanbod toch al niet het grootste pluspunt is van de Kona. Zoān voorste bak, al is het maar een kleintje, kan bijvoorbeeld handig zijn om je laadkabel in op te bergen.
Dan het laden: standaard is er altijd een driefaselader aanwezig, waarmee de Kona bij een standaard laadpaal met maximaal 11 kilowatt kan laden. Dan duurt het dus zoān zes uur voordat een compleet leeg accupakket weert vol is.
Sinds de facelift kan de Kona Electric met 100 kilowatt snelladen. Dat is iets sneller dan bij de versie van voor de opfrisbeurt, maar er zijn inmiddels concurrenten die beduidend hogere laadsessies bieden. Onder optimale omstandigheden duurt het bijvoorbeeld 47 minuten, zo claimt Hyundai, om van tien naar tachtig procent acculading te ātankenā bij 100 kilowatt. Een Ioniq 5 (maar ook een Tesla Model 3) doet dat duidelijk sneller, maar die modellen bevinden zich ook in een duurder prijssegment dan een Kona. Vergeleken bij directere concurrenten zoals een Peugeot e-2008, een Opel Mokka e of een MG ZS EV kan de Hyundai redelijk meekomen.
Opvallend is dat een warmtepomp niet langer standaard is. Deze helpt om de auto sneller en efficiƫnter te verwarmen en koelen, maar kost op de standaard uitvoering (de Comfort, vanaf 39.495 euro) 995 euro extra. Op de duurdere Fashion (vanaf 42.395 euro) en de Premium (minimaal 45.295 euro) wordt hij nog wel standaard meegeleverd.
De standaarduitrusting van de Kona is trouwens allerminst kinderachtig. Ook de Comfort is al voorzien van prettige systemen zoals adaptieve cruise control, volautomatische airconditioning, een actieve rijbaanassistent en een DAB+ radio met verrassend goed werkende stembediening en Apple Carplay.
De Fashion voegt vooral een groter aanraakscherm toe met een ingebouwd navigatiesysteem, terwijl er vanaf deze versie ook een head-up display in het dashboard zit. Op dat plexiglas plaatje kun je de belangrijkste informatie in je blikveld toveren; dat werkt prettig, maar concurrenten zoals een Volkswagen ID.3 beschikken over meer geavanceerde systemen. Een goede voorziening op de Fashion is een dodehoekwaarschuwing en ook de warmtepomp is ā naast het betere geluidssysteem ā een prettige toevoeging.
De Premium vult de lijst tot slot aan met kunstlederen bekleding op de stoelen die meteen gekoeld, verwarmd Ʃn elektrisch bediend zijn. Daarnaast krijg je volledige ledverlichting met een grootlichtassistent, parkeersensoren voor, een verwarmd stuurwiel en dus het uitgebreidere pakket aan elektronische hulpsystemen onder de noemer Highway Driving Assist. Wie alles uit de Kona-kan wil, kan kiezen voor de Premium Sky, die ook nog een elektrisch te bedienen schuif-/kanteldak heeft.
In ons uitgebreide dossier Autotest vind je alle eerder verschenen tests.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Alcohol drinken tijdens de zwangerschap kan leven lang gevolgen hebben voor je kind
Laag geboortegewicht, hersen- of gezichtsafwijkingen, concentratieproblemen. Alcohol drinken tijdens de zwangerschap kan een leven lang gevolgen hebben voor je kind. En dat moet nóg bekender worden, vindt het Trimbos-instituut. Daarbij is ook een rol weggelegd voor de man. -
fietstest
Dit zijn de beste elektrische toerfietsen
Ben je van plan om een lekker lange fietstocht te gaan maken, maar weet je niet welke e-bike daarvoor geschikt is? Fietstest.nl testte de beste elektrische toerfietsen. -
PREMIUM
Hoe gevaarlijk is het om je batterijen niet op tijd weg te gooien?
Het komt steeds vaker voor: een brand die ontstaat door een batterij. Gooi je een boormachine of een ander elektrisch apparaat weg bij het restafval, dan kan die zomaar vlam vatten. -
AUTOTEST
Test BMW 2-serie Active Tourer: op onderdelen te karig uitgevoerd
Terwijl de meeste merken allang afscheid hebben genomen van de MPV (Multi Purpose Vehicle), is van de BMW 2-serie Active Tourer toch weer een nieuwe generatie verschenen. Terecht, want dit is een ideale gezinsauto. -
Ik ga op fietsvakantie en neem mee: een lege fietstas
We zijn een fietsminnend volk, logisch dat āweā massaal op fietsvakantie gaan. Maar hoe pak je dat het beste aan? Wat moet er mee, en wat vooral niet? Fietsvakantie-autoriteit Eric Schuijt pleit vooral voor een ontspannen voorbereiding. āNeem ook eens een lege fietstas mee.ā
-
PREMIUM
Terwijl autoās gewoon voortrazen, wordt een nieuwe snelweg over het Terbregseplein getrokken
Rij over het Terbregseplein in Rotterdam en het kan je onmogelijk ontgaan: de verlengde A16 komt eraan. Terwijl autoās gewoon voortrazen, wordt de nieuwe snelweg er in delen gebouwd en langzaam over het verkeersknooppunt heen getrokken. We namen een kijkje in deze bijzondere bouwput. -
PREMIUM
Hoe weet je of jij hoogbegaafd bent? Een expert legt uit wat de kenmerken zijn
Twee Ć drie procent van de bevolking is hoogbegaafd. Zij hebben een sterk ontwikkeld brein met een IQ van 130 of meer. Maar volgens specialisten ligt het werkelijke percentage nog veel hoger. Alleen: hoe weet je of je hoogbegaafd bent? Wij vroegen expert Tessa Kieboom om raad. -
AUTOTEST
Test Peugeot 308 SW Hybrid: rijdt fijn, maar wel wat krap achterin
De Peugeot 308 SW is er voor het eerst ook als plug-in hybride. Gezien de enorme populariteit van de SUV zou je bijna vergeten dat zoān stationwagon eigenlijk ook heel handig is.