Test Kia Proceed: een design-hoogstandje met veel ruimte
AutotestDe Kia Proceed is in zijn prijsklasse een design-hoogstandje. Dergelijke vormgeving zie je doorgaans bij Porsche of Mercedes, niet bij een merk dat de massa bedient.
Kia Proceed 1.4 T-GDI (140 pk) DCT7, vanaf €34.495
De nieuwe Proceed is een zogenoemde shooting brake: een stationwagon die net even wat eleganteris vormgegeven. De grote verrassing is daarbij zijn laadruimte. Je zou denken dat het sexy uiterlijk ten koste gaat van de inhoud, maar met 594 liter is die niet veel minder dan bij een gewone Kia Ceed Sportswagen (624 liter). Alleen maakt de hoge tildrempel het lastig om spullen in te laden. Weer wel handig is de extra bergruimte onder de laadvloer.
Het net afgewerkte interieur getuigt alom van kwaliteit. De stoelen zitten goed, maar wat stevig. De bestuurder heeft een beperkt zicht door de achterruit, als gevolg van het sportieve design. Op de achterbank is de zitruimte maar net voldoende, vooral de beenruimte houdt niet over. Kia heeft met zustermerk Hyundai een van de meest gebruiksvriendelijke infotainment-systemen in de markt. Ze werken snel en de menu’s zijn logisch.
Besturing
In zijn besturing en weggedrag vertoont de Proceed weinig verrassingen. Hij rijdt gemakkelijk en comfortabel, maar vertoont geen uitdagend karakter. In tegenstelling tot het uiterlijk is de aandrijflijn niet uitgesproken sportief. Zolang de automaat niet in de Sport-stand staat, reageert de viercilinder benzinemotor niet gretig op de commando’s van het gaspedaal. De bak schakelt niet gauw terug om hogerin de toeren te klimmen en de snelheidssensatie is verte zoeken. In de Sportstand gaat het er gelukkig vlotter aan toe.
Het goede nieuws is dat het benzineverbruik (testverbruik 1 op 14) meevalt. En meer goed nieuws: met zeven jaar garantie geeft deze Kia de koper rust, terwijl daardoor ook de restwaarde op Kia Proceed occasions op langere termijn zal meevallen.
Plus
+ Karaktervol design.
+ Onverwacht veel bagageruimte.
+ Zeven jaar garantie.
+ Prima infotainment.
Min
- Aandrijflijn niet uitgesproken sportief.
- Beperkte zitruimte achterin.
- Beperkt zicht achterruit.
Eindcijfer
7,7
Conclusie
De Proceed combineert een sexy uiterlijk met veel gebruiksgemak. Hij maakt eens te meer duidelijk hoe goed de kwaliteit van de hedendaagse Kia’s is. Jammer alleen dat de Proceed met zijn motor en automaat niet helemaal de sportiviteit waarmaakt.
Extra testnotities
De Proceed ademt sportiviteit, ook met zijn aan de onderkant afgeplatte stuur.
Eindelijk eens een auto uit Azië waarin de tankklep gewoon is geïntegreerd in de centrale vergrendeling en waarin dus het overbodige hendeltje of drukknopje ontbreekt.
Het is de scherp aflopende daklijn die de Proceed nekt als het gaat om de instap naar de achterbank. Daar moet je even goed oppassen dat je je hoofd niet stoot. Diezelfde daklijn is ook de oorzaak van het beperkte zicht als je via de binnenspiegel door de achterruit kijkt.
De Proceed is als driecilinder 1.0 T-GDI (120 pk) te koop vanaf €30.995. Met de door ons geteste viercilinder 1.4 T-GDI motor (140 pk) is hij verkrijgbaar vanaf €32.495 en met DCT7-automaat erbij vanaf €34.495. In dit geval is het de extra rijk uitgeruste GT-PlusLine en die kost €36.995.
Die uitvoering brengt met zich mee dodehoekbewaking, achteruitrij-radar, draadloos oplaadstation voor smartphones, info-display in het instrumentarium, JBL premium audiosysteem, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugen, verwarmbare achterbank, elektrische achterklep, in drie delen omklapbare achterbank en 18 inch lichtmetalen wielen. En dan beschikt deze Proceed standaard ook al over led-koplampen, adaptieve cruise-control, hoogteverstelling van de bijrijdersstoel, lendensteunen in de voorstoelen, suède sportstoelen, stoelverwarming vóór, stuurverwarming, 8 inch infotainmentscherm met navigatiesysteem, achteruitrijcamera en TomTom Live Services, Apple CarPlay en Android Auto, digitale radio (DAB+) en een USB-snellader (5 Volt). Ook alle gangbare assistentiesystemen zijn aanwezig, inclusief grootlicht-automaat, actieve rijstrookbewaking, vermoeidheidswaarschuwing en verkeersbordherkenning.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
TEST / MET VIDEO
Een olifantengewicht en toch sportief? Zo rijdt de ‘overbodige’ topversie van de BMW iX
De M60 zou het sportieve topmodel van de BMW iX moeten zijn. Maar de ingrediënten voor het gerecht dat het Duitse merk heeft bereid geven in eerste instantie weinig aanleiding tot enthousiasme. Een wagengewicht van 2559 kilo, in SUV-verpakking. Hoe valt daar ooit een sportief rijkarakter uit te halen? -
Bijna vijftig katten gered uit bloedhete auto
In de Amerikaanse staat Minnesota zijn 47 katten gered uit een geparkeerde auto, waar ze samen met hun baasje in leefden. De eigenaar had eerder al veertien andere katten die in de auto zaten afgegeven bij een dierenasiel. -
met video2
Trajectcontrole beboet vanaf vandaag ook bij 70 km/u tijdens werkzaamheden
Trajectcontroles werden tot nu toe niet aangepast aan de maximumsnelheid tijdens werkzaamheden. Je kreeg dus geen boete als je sneller reed dan toegestaan. Vanaf vandaag wel en Utrecht heeft de primeur. -
Energierekening
Ruud is van de variabele contracten: ‘Met de huidige energieprijzen pakt dat wat minder uit’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Ruud Koot (60) uit Amersfoort. -
De beste consoles voor op de achterbank
Het is zomer en dat betekent voor veel gezinnen een lange reis met de auto richting de vakantiebestemming. Wil je die rit iets comfortabeler maken of zit jouw kroost niet te wachten op zes uur lang ‘ik zie wat jij niet ziet’ spelen? Zorg dan dat je een handheld of draagbare spelcomputer meeneemt.
-
PREMIUM
Goedkoper op vakantie met een hybride die sneller laadt? Zo (on)zinnig is dat
Steeds meer plug-in hybrides hebben een CCS-laadpoort, waarmee je tussendoor sneller kunt laden en – in theorie – veel meer op stroom kunt rijden. Kun je daarmee echt brandstof (en geld) besparen door onderweg zoveel mogelijk te ‘stekkeren’? We nemen de proef op de som richting Zuid-Frankrijk. -
MET VIDEO
Kapotte klassiekers en zwaaiende nonnen: mee met de Mille Miglia (Deel 3)
De Mille Miglia 2022 is ondertussen lekker op stoom: de karavaan met racende klassiekers baant zich een weg naar Rome. Dat gaat alleen niet voor elke oldtimer zonder slag of stoot, maar gelukkig maakt het enthousiaste publiek veel goed. Presentator Werner Budding en cameraman Pieter van Gend nemen je mee in de ‘mooiste race ter wereld’. -
‘Klassieker beter voor milieu dan elektrische auto’
Elektrische auto's zijn pas na 46 jaar gebruik beter voor het milieu dan klassieke auto's, zo blijkt uit een Brits rapport. Daarbij wordt uitgegaan van het lage gemiddelde gebruik van klassiekers. Toch zijn de onderzoekers een niet onbelangrijk aspect vergeten.