Test Kia XCeed: crossover die van alle markten thuis is
AUTOTESTDe Kia XCeed is een echte cross-over: een beetje SUV, een beetje hatchback en een beetje coupé. Goedkoop is hij niet. Is dat terecht?
Delen per e-mail
Kia XCeed 1.6 T-GDi DCT7 (204 pk/150 kW), vanaf € 38.295
Kia durft flinke prijzen te vragen voor de nieuwe XCeed. Voor de goedkoopste betaal je bijna 30 mille, terwijl een Ceed hatchback al voor amper 23.000 euro in de prijslijst staat. Kia geeft de XCeed echter standaard een rijke uitrusting mee. Hij lijkt vooral bedoeld voor de veeleisende koper: de door ons geteste 1.6 T-GDi motorversie heeft altijd een automaat én minimaal het royale DynamicPlusLine-uitrustingsniveau.
Bij de tijd is het veelomvattende en logisch werkende infotainment, dat zich via een groot scherm laat bedienen. Bovendien is dit de eerste Kia met een nieuw, digitaal instrumentarium. Bijna alle moderne rijhulpjes zijn aanwezig, maar irritant is de waarschuwing als je je handen niet aan het stuur houdt. Door overgevoeligheid klinkt hierdoor te vaak een vervelend gepiep.
Dat de XCeed groter is, merk je niet aan de zitruimte: die scheelt weinig met de hatchback. Wel biedt de bagageruimte meer inhoud: 31 liter om precies te zijn. Wie een SUV zoekt met hoge instap en hoge zit, wordt in de XCeed enigszins teleurgesteld. En ook het met design of techniek veelvuldig flirten naar terreinauto’s, wat veel moderne crossovers kenmerkt, ontbreekt. Wie daarentegen een sportieve auto zoekt, wordt op zijn wenken bediend. Zo staat de XCeed standaard op grote 18 inch wielen, vertoont het dak een aflopende coupé-lijn en ligt de achterruit tamelijk plat.
Niet alleen qua uitstraling, ook in het rijgedrag is de sportiviteit nadrukkelijk aanwezig. De relatief zuinige 1,6 liter viercilinder benzinemotor (testverbruik 1 op 11,7) is alert genoeg om de sportieve aspiraties waar te maken. De Kia stuurt uitdagend en ligt stevig op de weg. Tegelijkertijd is er nauwelijks bezuinigd op het comfort: dit is een fijne reis- en gezinsauto.
Plus
+ Prima weggedrag.
+ Voorbeeldig infotainment.
+ Flinke bagageruimte.
+ Zeven jaar garantie.
Min
- Pittige prijs.
- Irritante waarschuwing ‘handen aan het stuur’.
Eindcijfer
8,0
Conclusie
Een geslaagde combinatie van comfort en sportiviteit, rijke uitrusting, flinke bagageruimte en voorbeeldig werkend infotainment: de prijs van de XCeed is niet te hoog gegrepen. Hij is een zinvolle aanvulling op de bestaande Ceed-varianten.
Extra testnotities
In de loop van dit jaar wordt ook een plug-in hybride van de XCeed geïntroduceerd.
De zitruimte achterin is voor een auto in deze klasse voldoende, maar ook niet meer dan dat.
In 7,5 seconden sprint de Kia vanuit stilstand naar 100 km/u: lekker snel.
De passagiers op de achterbank hebben hun eigen uitstroomroosters voor het klimaatsysteem: wel zo prettig.
Het nieuwe, digitale instrumentarium is niet zo geavanceerd als bij andere merken, waar je desnoods de navigatiekaart pal voor je ziet.
Dit is alweer de vierde variant van de Ceed-familie. Eerder verschenen de Ceed hatchback, de stationwagon genaamd Sportwagen en de coupé-achtige ProCeed.
Kia onderscheidt zich nog steeds met standaard zeven jaar fabrieksgarantie (onder enkele voorwaarden), inclusief internationale pechhulp én gratis kaart-updates. Daar kunnen andere fabrikanten een voorbeeld aan nemen.
De XCeed is met een 1,0 liter benzinemotor te koop vanaf € 29.995. Getest is de Kia XCeed 1.6 T-GDi DCT7. Die heeft standaard een goed werkende zeventraps automaat en het uitrustingsniveau DynamicPlusLine. Hij kost € 38.295. Niet goedkoop, maar deze XCeed is dan ook bijzonder rijk bedeeld met onder meer 18 inch lichtmetalen wielen, actieve rijstrookbewaking, vermoeidheidsherkenning, grootlicht-assistent, verkeersbordherkenning, keyless go, infotainment met 10,25 inch scherm en navigatie met TomTom Live Services, Apple CarPlay en Android Auto, digitale radio, USB-snellader (5V), twee-zone-klimaatregeling, adaptieve cruise-control, parkeersensoren achter, achteruitrijcamera, led-koplampen, automatisch dimmende binnenspiegel, privacy glas, leren afwerking van stuur en pookknop, stoelverwarming vóór en stuurverwarming. Daar komt in dit geval nog het Design Pack van € 1250 bij. Dat bevat een 12,3 inch digitaal interactief instrumentencluster, knalgeel interieurpakket (accenten in dashboard en bekleding), zwarte hemelbekleding, schuif/kantel-panorama-dak, aluminium pedalen en hoogglans zwarte buitenspiegels. Dit alles brengt de totaalprijs van de geteste auto op € 39.545.
In ons uitgebreide dossier Autotest vind je alle eerder verschenen tests.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
AUTOTEST Test Hyundai Kona Hybrid: in de voetsporen van de Prius
De volledig elektrische Hyundai Kona was afgelopen jaar vooral in trek bij leaserijders, vanwege het belastingvoordeel. Nu is de Kona er ook als hybride zonder stekker. -
‘Ochtend- en avondspits vrijwel volledig opgelost’
Door de uitbraak van het coronavirus zijn de ochtendspits en de avondspits bijna helemaal verdwenen van de wegen. Dat meldt navigatiemaker TomTom in zijn jaaroverzicht. Op zichzelf is dit natuurlijk slecht nieuws voor een bedrijf dat groot is geworden met slimme software om files te vermijden. -
AUTOTEST Test Peugeot 208: origineel design, maar wel krap
Het wordt spannend voor de nieuwe Peugeot 208, nu zich ook een nieuwe Clio en Corsa aandienen. De 208 onderscheidt zich met een fris design en pittig rijgedrag. -
AUTOTEST Test: Audi blijft met A4 een beetje achterlopen
De Audi A4 is na vier jaar opgefrist. Toch blijft er enige afstand tot de nieuwste modellen van het merk. -
Grootse plannen bij Renault: beroemd ‘Vijfje’ herleeft als elektrisch model
De Renault 5 komt terug: zojuist wekte de Franse automaker het beroemde model weer tot leven in de vorm van het studiemodel ‘5 Prototype’. Uiteindelijk verschijnt het nieuwe ‘Vijfje’ daadwerkelijk op de weg als volledig elektrische auto, als onderdeel van een reeks grote vernieuwingen bij Renault.
-
AUTOTEST Test Opel Combo Tour: ruimte te over in hoekige Combo
De Opel Combo Tour is een vreemde eend in de bijt. Dat hij van een bestelwagen is afgeleid brengt voor- én nadelen met zich mee. -
Duitse ANWB: ‘Deze elektrische auto had nooit goedgekeurd mogen worden voor Europa’
De ADAC, de Duitse evenknie van de ANWB, heeft de goedkope elektrische auto Suda SA01 getest. De lijst van mankementen aan de nauwelijks meer dan 10.000 euro kostende Chinese auto is lang en de club stelt zelfs dat de auto niet goedgekeurd had mogen worden voor het Europese wegennet. -
AUTOTEST Test Volvo XC40 T5 Twin Engine: zwaarwegende voordelen
Van de populaire Volvo XC40 bestaat nu ook een deels elektrische versie. Deze plug-in hybride T5 Twin Engine is meteen de fijnste (en slimste) XC40 van het moment.