Test Kia XCeed: crossover die van alle markten thuis is
AUTOTESTDe Kia XCeed is een echte cross-over: een beetje SUV, een beetje hatchback en een beetje coupé. Goedkoop is hij niet. Is dat terecht?
Delen per e-mail
Kia XCeed 1.6 T-GDi DCT7 (204 pk/150 kW), vanaf € 38.295
Kia durft flinke prijzen te vragen voor de nieuwe XCeed. Voor de goedkoopste betaal je bijna 30 mille, terwijl een Ceed hatchback al voor amper 23.000 euro in de prijslijst staat. Kia geeft de XCeed echter standaard een rijke uitrusting mee. Hij lijkt vooral bedoeld voor de veeleisende koper: de door ons geteste 1.6 T-GDi motorversie heeft altijd een automaat én minimaal het royale DynamicPlusLine-uitrustingsniveau.
Bij de tijd is het veelomvattende en logisch werkende infotainment, dat zich via een groot scherm laat bedienen. Bovendien is dit de eerste Kia met een nieuw, digitaal instrumentarium. Bijna alle moderne rijhulpjes zijn aanwezig, maar irritant is de waarschuwing als je je handen niet aan het stuur houdt. Door overgevoeligheid klinkt hierdoor te vaak een vervelend gepiep.
Dat de XCeed groter is, merk je niet aan de zitruimte: die scheelt weinig met de hatchback. Wel biedt de bagageruimte meer inhoud: 31 liter om precies te zijn. Wie een SUV zoekt met hoge instap en hoge zit, wordt in de XCeed enigszins teleurgesteld. En ook het met design of techniek veelvuldig flirten naar terreinauto’s, wat veel moderne crossovers kenmerkt, ontbreekt. Wie daarentegen een sportieve auto zoekt, wordt op zijn wenken bediend. Zo staat de XCeed standaard op grote 18 inch wielen, vertoont het dak een aflopende coupé-lijn en ligt de achterruit tamelijk plat.
Niet alleen qua uitstraling, ook in het rijgedrag is de sportiviteit nadrukkelijk aanwezig. De relatief zuinige 1,6 liter viercilinder benzinemotor (testverbruik 1 op 11,7) is alert genoeg om de sportieve aspiraties waar te maken. De Kia stuurt uitdagend en ligt stevig op de weg. Tegelijkertijd is er nauwelijks bezuinigd op het comfort: dit is een fijne reis- en gezinsauto.
Plus
+ Prima weggedrag.
+ Voorbeeldig infotainment.
+ Flinke bagageruimte.
+ Zeven jaar garantie.
Min
- Pittige prijs.
- Irritante waarschuwing ‘handen aan het stuur’.
Eindcijfer
8,0
Conclusie
Een geslaagde combinatie van comfort en sportiviteit, rijke uitrusting, flinke bagageruimte en voorbeeldig werkend infotainment: de prijs van de XCeed is niet te hoog gegrepen. Hij is een zinvolle aanvulling op de bestaande Ceed-varianten.
Extra testnotities
In de loop van dit jaar wordt ook een plug-in hybride van de XCeed geïntroduceerd.
De zitruimte achterin is voor een auto in deze klasse voldoende, maar ook niet meer dan dat.
In 7,5 seconden sprint de Kia vanuit stilstand naar 100 km/u: lekker snel.
De passagiers op de achterbank hebben hun eigen uitstroomroosters voor het klimaatsysteem: wel zo prettig.
Het nieuwe, digitale instrumentarium is niet zo geavanceerd als bij andere merken, waar je desnoods de navigatiekaart pal voor je ziet.
Dit is alweer de vierde variant van de Ceed-familie. Eerder verschenen de Ceed hatchback, de stationwagon genaamd Sportwagen en de coupé-achtige ProCeed.
Kia onderscheidt zich nog steeds met standaard zeven jaar fabrieksgarantie (onder enkele voorwaarden), inclusief internationale pechhulp én gratis kaart-updates. Daar kunnen andere fabrikanten een voorbeeld aan nemen.
De XCeed is met een 1,0 liter benzinemotor te koop vanaf € 29.995. Getest is de Kia XCeed 1.6 T-GDi DCT7. Die heeft standaard een goed werkende zeventraps automaat en het uitrustingsniveau DynamicPlusLine. Hij kost € 38.295. Niet goedkoop, maar deze XCeed is dan ook bijzonder rijk bedeeld met onder meer 18 inch lichtmetalen wielen, actieve rijstrookbewaking, vermoeidheidsherkenning, grootlicht-assistent, verkeersbordherkenning, keyless go, infotainment met 10,25 inch scherm en navigatie met TomTom Live Services, Apple CarPlay en Android Auto, digitale radio, USB-snellader (5V), twee-zone-klimaatregeling, adaptieve cruise-control, parkeersensoren achter, achteruitrijcamera, led-koplampen, automatisch dimmende binnenspiegel, privacy glas, leren afwerking van stuur en pookknop, stoelverwarming vóór en stuurverwarming. Daar komt in dit geval nog het Design Pack van € 1250 bij. Dat bevat een 12,3 inch digitaal interactief instrumentencluster, knalgeel interieurpakket (accenten in dashboard en bekleding), zwarte hemelbekleding, schuif/kantel-panorama-dak, aluminium pedalen en hoogglans zwarte buitenspiegels. Dit alles brengt de totaalprijs van de geteste auto op € 39.545.
In ons uitgebreide dossier Autotest vind je alle eerder verschenen tests.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
AUTOTEST
Test Hyundai Kona Hybrid: in de voetsporen van de Prius
De volledig elektrische Hyundai Kona was afgelopen jaar vooral in trek bij leaserijders, vanwege het belastingvoordeel. Nu is de Kona er ook als hybride zonder stekker. -
Rij-impressie
De snelste Peugeot aller tijden is een hybride
Peugeot wil ook zijn partij meeblazen in de klasse van de sportieve sedans. De vraag is alleen of het merk zichzelf niet overschreeuwt met de supersnelle, maar ook ruim 70.000 euro kostende 508 PSE. -
AUTOTEST
Test Opel Combo Tour: ruimte te over in hoekige Combo
De Opel Combo Tour is een vreemde eend in de bijt. Dat hij van een bestelwagen is afgeleid brengt voor- én nadelen met zich mee. -
AUTOTEST
Test: Audi blijft met A4 een beetje achterlopen
De Audi A4 is na vier jaar opgefrist. Toch blijft er enige afstand tot de nieuwste modellen van het merk. -
AUTOTEST
Test Peugeot 208: origineel design, maar wel krap
Het wordt spannend voor de nieuwe Peugeot 208, nu zich ook een nieuwe Clio en Corsa aandienen. De 208 onderscheidt zich met een fris design en pittig rijgedrag.
-
ANWB waarschuwt voor gevaarlijk autostoeltje: ‘Gebruik het niet’
Bij een test van autostoeltjes is de ANWB op ‘een ernstig defect’ gestuit van het Chicco Kiros i-Size-zitje met het bijbehorende Isofix-onderstel. Het biedt geen goede bescherming bij een ongeval en is zo gevaarlijk dat de ANWB vóór de publicatie van de test op 25 mei nu al waarschuwt het in deze combinatie niet te gebruiken. -
AUTOTEST
Test Volvo XC40 T5 Twin Engine: zwaarwegende voordelen
Van de populaire Volvo XC40 bestaat nu ook een deels elektrische versie. Deze plug-in hybride T5 Twin Engine is meteen de fijnste (en slimste) XC40 van het moment. -
Meer verkeersdoden door ‘zoom-zombies’ in VS
Volgens het Amerikaanse Wakefield Research is het aantal verkeersdoden in de Verenigde Staten het afgelopen jaar sterk gestegen door concentratiestoornissen als gevolg van videovergaderingen.