Test Nissan Micra: volwassen, maar krap
AutotestDe Micra was jarenlang een tamelijk anonieme auto met ogenschijnlijk weinig ambities. Maar bij de jongste generatie gooide Nissan het roer om.
Nissan Micra 0.9 IG-T (90 pk), vanaf ā¬17.590
De kleinste Nissan is nu scherp gesneden, ziet er sportief uit en heeft bovenal een volwassen uitstraling ā iets dat je niet van Nissan Micra occasions uit vorige generaties kunt zeggen. Daarbij getuigt ook het interieur van aandacht voor design. De geteste versie heeft zelfs zwart met donkerrood gekleurde, leren bekleding: de eenvoudige stadsauto van vroeger lijkt ineens wel heel ver weg. Het 7 inch grote, centrale beeldscherm is in het dashboard geĆÆntegreerd en laat zich aan een smartphone koppelen. Uniek is de optie voor een Bose-audiosysteem met twee extra luidsprekers in de hoofdsteun van de bestuurder. Leuk bedacht, want het geluid zit hierdoor dicht bij je oren, maar je moet je hoofd wel ongemakkelijk ver naar achteren, tegen de hoofdsteun houden, om er optimaal van te genieten. En waarom wordt de bijrijder overgeslagen?
Goedkoop
De zitruimte op de achterbank valt tegen en ook de toegang is daar beperkt. Ouderwets en goedkoop ogend is de trekknop waarmee je de achterbank omklapt. Als je dit doet, heb je trouwens te kampen met een ongelijke laadvloer. De bagageruimte is met 300 liter een van de kleinste in deze klasse en niet ideaal toegankelijk, als gevolg van de hoge tildrempel. Elke Micra heeft een automatisch noodremsysteem, maar een derde hoofdsteun op de achterbank is alleen in de topversie standaard. Slechte keus om op zo'n veiligheidsonderdeel te bezuinigen. Verder is de Micra leverbaar met zo'n beetje alle rijhulpen van dit moment en ook led-koplampen zijn een optie.
Vlot
Deze krachtigste motorversie (90 pk driecilinder turbo-motor, testverbruik 1 op 15,9) moet je goed op toeren houden voor vlotte prestaties. Sommige concurrenten gaan bij lage toeren gretiger met het gaspedaal om. De handbak schakelt aangenaam soepel en licht. Verder valt op dat de Micra niet een van de stilste is. Maar het stabiele weggedrag en de fijne besturing bevinden zich aan de top van deze klasse en hetzelfde geldt voor het goede veercomfort.
PLUS
Fijne besturing. Prima onderstel. Technisch helemaal bij de tijd. Uniek: luidsprekers in hoofdsteun.
MIN
Krap op de achterbank. Beperkte bagageruimte. Derde hoofdsteun achter niet altijd standaard.
EINDCIJFER 6,7
CONCLUSIE
De Micra eist met zijn krachtige design de aandacht op in het overvolle segment van de Clio en Polo. Vergeleken met de concurrentie is hij krap op de achterbank en de bagageruimte houdt ook niet over. Maar de besturing, wegligging en het veercomfort zijn top.
EXTRA TESTNOTITIES
- Bekend trucje: de coupƩ-look, waardoor de Micra oogt als een sportieve driedeurs, is gecreƫerd door de achterste portiergrepen in de raamomlijsting te plaatsen. Echt handig is dat niet, want het vereist nu meer kracht om het portier open te trekken en voor kwetsbare nagels is het ook niet fijn.
- De geteste versie is de IG-T 90, met prijzen vanaf ā¬19.790. In dit geval heeft hij het Tekna-uitrustingsniveau, wat zijn prijs op ā¬21.090 brengt. Deze Tekna is royaal uitgerust met o.a. een 7 inch touchscreen met navigatie, digitale radio, Bose-audiosysteem met zes luidsprekers, achteruitrijcamera, regensensor, automatische klimaatregeling,17 inch lichtmetalen wielen, privacy glas en een omvangrijk veiligheidspakket (automatisch noodremsysteem, verkeersbordherkenning, automatisch grootlicht en rijstrookbewaking). . Aansluiten van een smartphone op het infotainment is in deze versie mogelijk, behalve voor Apple CarPlay. Merkwaardig genoeg kan dat in andere uitrustingsniveaus van de MIcra juist wel.
- De testauto is ook nog voorzien van enkele opties: LED-koplampen (ā¬400), Interieur Pack Invigorating Red (rode kleuraccenten in het interieur, leren stoelbekleding en stoelverwarming, ā¬1.200) en het Exterieur Pack Plus Enigma Black (gekleurde accenten exterieur, speciale 17 inch lichtmetalen wielen, ā¬500). Alles bij elkaar komt de prijs van de geteste uitvoering zo op ⬠23.190.
- De kofferbakinhoud van de Micra ā 300 liter ā is exact gelijk aan die van broertje Renault Clio. De twee hebben veel overeenkomsten, maar daar zie je in de praktijk vrijwel niks van terug. Knap!
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
āBlack Boxā en snelheidsbegrenzer: dit zijn alle verplichte veiligheidssystemen in nieuwe autoās
Nieuwe autoās moeten nog veiliger worden. Op 6 juli treedt een EU-verordening in werking die tal van assistentiesystemen verplicht stelt voor nieuwe personenautomodellen. Sommige zijn bekend en hebben hun nut al bewezen, andere zijn ietwat controversieel. -
Energierekening
Ad: āIk heb zelf ventilatoren onder de radiator geklikt voor optimale verwarmingā
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Ad Voermans (66) uit Rijen, bij Breda. -
Ik ga op fietsvakantie en neem mee: een lege fietstas
We zijn een fietsminnend volk, logisch dat āweā massaal op fietsvakantie gaan. Maar hoe pak je dat het beste aan? Wat moet er mee, en wat vooral niet? Fietsvakantie-autoriteit Eric Schuijt pleit vooral voor een ontspannen voorbereiding. āNeem ook eens een lege fietstas mee.ā -
PREMIUM
Goedkoop tanken? Volgende week loont het om zelfs 200 kilometer om te rijden
De brandstofprijzen gaan volgende week in Duitsland zó hard omlaag, dat het prijsverschil met wat je bij een Nederlands tankstation betaalt gigantisch wordt. Vanaf woensdag geldt in Duitsland een adviesprijs van 1,72 euro, wat vergeleken met de Nederlandse prijzen nu minimaal 40 cent per liter lager is. Loont het om daarom ver om te rijden om te tanken? De Gelderlander zocht het uit. -
PREMIUM38
Tanken toch weer duurder en duurder: āPrijs komt dit jaar niet meer onder de 2 euroā
Van de korting op belasting op benzine is bij veel tankstations nog weinig te merken. De gemiddelde prijs voor een liter Euro 95 ligt deze week alweer op 2 euro 15. Benzine zou toch goedkoper worden? En gaat die prijs nog verder stijgen?
-
Snel, wendbaar, doeltreffend: OekraĆÆens leger zet e-bikes in als antitankwapens
In de strijd tegen de Russische indringers nemen gespecialiseerde OekraĆÆense eenheden hun toevlucht tot een verrassende tactiek: bewapende tweewielers. E-bikefabrikanten werken hiervoor samen met het OekraĆÆense leger. -
Zo zet je gezichtsherkenning en vingerafdrukscanner van je telefoon snel uit
Je smartphone ontgrendelen met je gezicht of vingerafdruk klinkt veilig, maar in geval van nood kan het juist een beveiligingsrisico zijn. Iemand kan onder dwang je gezicht scannen of onopgemerkt je vingerafdruk bemachtigen. Gelukkig kun je dit voorkomen. -
Forse stijging auto-inbraken in eerste vier maanden 2022
Criminelen hebben in de eerste vier maanden van 2022 veel meer in autoās ingebroken dan in dezelfde periode een jaar eerder, zo laten politiecijfers zien. In 2021 maakten de vele coronamaatregelen het vermoedelijk moeilijk om uit of van autoās gestolen waar te verhandelen, zoals koplampen en navigatiesystemen. Het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV) verwacht dat dit minder speelt in 2022.