Test Opel Grandland X: bliksemsnel en comfortabel
AUTOTESTNatuurlijk moet ook de Opel Grandland X eraan geloven: een plug-in hybride. Met de techniek van moeder PSA, die we ook bij Peugeot en Citroën terugvinden.
Delen per e-mail
Opel Grandland X 1.6 Hybrid4 (300 pk/221 kW), vanaf €49.499
Je zou denken dat een plug-in hybride meteen op achterstand staat, in vergelijking met modellen met conventionele verbrandingsmotoren en volledig elektrische auto’s. Twee aandrijflijnen in één auto samenvoegen, dat klinkt niet efficiënt.
Maar zo’n semi-elektrische auto is doorgaans goedkoper dan een volledig elektrische, want een bescheiden batterijenpakket is niet zo duur. En als je niet te veel kilometers rijdt, houd je het brandstofverbruik met zo’n hybride binnen de perken. De geteste auto heeft zelfs op papier een gemiddeld verbruik van 1 op 62,5. Ligt er natuurlijk aan hoeveel je rijdt op een dag en hoe vaak het lukt om telkens weer stroom te laden. Tijdens deze test schommelde het benzineverbruik rond 1 op 23.
De motorkracht van maar liefst 300 pk (221 kW) blijkt ook in de praktijk indrukwekkend: deze Opel is bliksemsnel. De geteste Opel Grandland X heeft een sterke 1,6 liter viercilinder turbo-benzinemotor en elektromotoren op de voor- én achteras. Met zijn 13,2 kWh batterijenpakket komt hij volledig elektrisch maximaal 59 kilometer ver. In de praktijk is het vaak 40 tot 50 kilometer, maar dit hangt natuurlijk in grote mate van je rijstijl af.
De bagageruimte is door de hybridetechniek kleiner geworden: vooral de extra laadruimte onder de vloer lijdt daaronder. Je zit heerlijk in deze auto: de comfortabele stoelen bieden goede steun. Daarbij blijkt ook de vering heerlijk comfortabel. Slecht nieuws voor caravanliefhebbers is dat deze hybride niet meer dan 1250 kg kan trekken. Dat is bij de benzine- en dieselversies wel anders. En in het weggedrag merk je goed dat de hybridetechniek ook extra gewicht meebrengt. De Opel weegt er maar liefst 1775 kg mee, waardoor hij soms met enige tegenzin een bocht in duikt.
Plus
+ Forse motorkracht, dus snél.
+ Heerlijk zitcomfort.
+ Comfortabele vering.
+ Bescheiden benzineverbruik.
Min
- Extra gewicht nadelig voor weggedrag.
- Bescheiden caravantrekker.
- Bagageruimte iets gekrompen.
Eindcijfer
8,1
Conclusie
Goedkoop is deze plug-in hybride niet: voor hetzelfde geld koop je een volledig elektrische auto. Maar hij biedt snelheid, veel comfort én 4x4. Het hoge gewicht laat zich gelden in het weggedrag en de bagageruimte kan beter.
Extra testnotities
Ook op de achterbank zitten volwassenen prima.
De bagageruimte is door de hybridetechniek gekrompen van 514 naar 390 liter inhoud: heel jammer.
De laadaansluiting zit bij deze Opel linksachter.
De wegligging mag dan wat tegenvallen door het hoge gewicht, de besturing is prima in orde.
Da’s mooi meegenomen: voor een plug-in hybride hoef je geen wegenbelasting te betalen.
Met deze Opel sta je bij een gewoon stopcontact al gauw zeven, acht uur om hem op te laden. De boordlader kan tot 7,4 kW aan en daardoor kun je bij een snel laadpunt binnen twee uur weer op pad.
Deze Grandland X kan tot een snelheid van 135 km/u volledig elektrisch rijden. Maar met de 4x4 erbij blijft het beperkt tot 80 km/u.
Rijd je elektrisch, dan brandt er achter de binnenspiegel een blauw lampje. Autofabrikanten willen steeds vaker aan de buitenwereld laten zien wanneer een auto elektrisch rijdt.
Wow, wat trekt deze Opel snel op: vanuit stilstand naar 100 km/u in slechts 6,1 seconden.
De Opel Grandland X heeft dezelfde technische basis als de Peugeot 3008. De hybride aandrijflijn vind je ook in de Peugeot 3008 en 508. Maar in de beleving herken je nauwelijks iets van Peugeot. De ontwerpers hebben goed hun best gedaan om hem zo origineel mogelijk te maken.
De benzinemotor drijft de vooras aan, een elektromotor is voor het elektrisch rijden altijd stand-by op de achteras. Moeten er flinke prestaties geleverd worden, dan schakelt ook de elektromotor op de vooras bij.
Blijft de vraag of je met zo’n plug-in hybride niet gewoon duur uit bent, als je dagelijks veel kilometers rijdt. Immers, het aantal kilometers dat je elektrisch kunt rijden is beperkt. Klopt, maar de elektrische reikwijdte van stekker-hybrides is in de afgelopen tijd wel aanzienlijk vergroot. En zelfs al rijd je voornamelijk op brandstof, dan nog heeft zo’n auto altijd slimme technologie aan boord die hem net wat zuiniger maakt dan een auto met uitsluitend een verbrandingsmotor. Zoals regeneratie van de rem-energie. Bijkomend voordeel van een plug-in in Nederland is hij dat relatief zuinig is en dus minder CO2 uitstoot. Dat maakt hem in ons belastingstelsel, waar de bpm op CO2 is gebaseerd, vaak relatief voordelig in aanschaf.
Het infotainment getuigt van eigentijdse technologie. Het werkt redelijk snel en is ook overzichtelijk en logisch ingericht.
De Grandland X Hybrid heeft altijd een 8-traps automaat. Hij is te koop vanaf €42.899. Dan krijg je de 1.6 turbo-benzinemotor (225 pk/168 kW) in de aandrijflijn en het Business Executive-uitrustingsniveau. Als Hybrid4 kost dezelfde auto €49.499 en heeft hij een sterkere 1.6 turbo-benzinemotor (300 pk/221 kW) én vierwielaandrijving. De geteste auto heeft deze techniek, maar ook het rijkere Innovation-uitrustingsniveau, waardoor hij €51.449 kost. Goedkoop is anders.
In ons uitgebreide dossier Autotest vind je alle eerder verschenen tests.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
RIJ-IMPRESSIE
Opel Grandland X Hybrid4: spierbundel met stekker
2020 is het jaar van de plug-in hybride. De nieuwe Grandland X Hybrid4 met benzinemotor en twee elektromotoren gaat Opel helpen om de strenge Europese emissie-eisen te halen. Autoliefhebbers kunnen ook in hun handen wrijven, want met 300 pk is dit de krachtigste Grandland X van allemaal. -
Goedkopere Porsche Taycan krijgt grotere actieradius
Porsche introduceert een nieuwe basisversie van de elektrische Taycan. De naamloze uitvoering komt een stapje onder de 4S op de menukaart te staan. Het is de eerste versie die voor minder dan een ton op de prijslijst staat, terwijl hij wel een grotere actieradius heeft dan de andere versies. De fabrikant heeft bezuinigd op de vierwielaandrijving. -
AUTOTEST
Test Opel Astra: nieuwe motor, maar bezuinigt op de veiligheid
De Opel Astra werd onlangs verrijkt met nieuwe motoren. Desondanks gaat hij in zijn huidige vorm al vijf jaar mee. Kan hij de concurrentie nog wel bijbenen? -
AUTOTEST
Test Opel Corsa: krap, maar wel gebruiksvriendelijk
De nieuwe Opel Corsa is de tweelingbroer van de al even nieuwe Peugeot 208. Maar in de praktijk merk je daar weinig van. -
Mercedes-Benz EQA: elektrisch ‘instapmodel’ kost 49.995 euro en haalt ‘straks meer dan 500 kilometer’
Ook Mercedes-Benz meldt zich op het strijdveld vol compacte elektrische auto’s. De nieuwe EQA is de ‘batterijbroer’ van de bestaande GLA: hij komt al in de lente, kost minimaal 49.995 euro en krijgt later ‘een speciale versie die meer dan 500 kilometer per laadbeurt haalt’.
-
AUTOTEST
Test Opel Corsa-e: verlegt de grenzen niet
Opel heeft de nodige ervaring met (semi-)elektrische auto’s. De nieuwe Corsa-e moet het volledig elektrisch rijden voor een groter publiek bereikbaar maken. -
AUTOTEST
Test Opel Combo Tour: ruimte te over in hoekige Combo
De Opel Combo Tour is een vreemde eend in de bijt. Dat hij van een bestelwagen is afgeleid brengt voor- én nadelen met zich mee. -
Na de Chinezen komen nu ook de Vietnamezen: nieuw automerk Vinfast naar Nederland
In navolging van de vele Chinese merken maakt dit jaar ook een Vietnaams automerk zijn debuut in Nederland. Vinfast heet het Vietnamese merk, dat na het Chinese MG, Aiways en (binnenkort) Byton en Xpeng de Nederlandse automarkt zal bestormen.