Test Seat Leon: pittig karakter, redelijke prijs
AUTOTESTDit is het jaar van de nieuwe VW Golf, Skoda Octavia, Audi A3 én Seat Leon. Ze hebben allemaal dezelfde basis, dankzij moeder Volkswagen. De Leon blijkt een van de aantrekkelijkste varianten.
Delen per e-mail
Seat Leon 1.5 eTSI (110kW/150pk), vanaf € 33.425
Best knap hoe Volkwagen erin slaagt om op het oog verschillende auto’s op de markt te zetten, terwijl heel veel onderdelen hetzelfde zijn. Alleen al met design en uitrusting kun je heel veel eigen karakter creëren. De strak en spannend vormgegeven Seat Leon levert het bewijs.
Hij is goedkoper dan een Golf of Audi A3 en heeft zijn veiligheidsuitrusting op orde: led-koplampen en vermoeidheidsherkenning zijn standaard. Een van de opties: als je bij aankomst wilt uitstappen terwijl er een andere auto of fiets aankomt, dan waarschuwt de verlichting in het portier je daarvoor.
Het grote touchscreen biedt direct toegang tot het klimaatsysteem. Al is het met je vingers schuiven op een scherm voor wijziging van de temperatuur of het audiovolume niet ideaal. Waarom willen autofabrikanten toch ineens van die gewone knoppen af?
Op de achterbank heb je nu meer beenruimte dan in de vorige generatie. Wel zit daar een tunnel in de vloer: vervelend voor een eventuele derde passagier in het midden van de bank. De bagageruimte is niet groter geworden, maar is met 380 liter nog steeds voldoende voor deze klasse.
De 1,5 liter grote, viercilinder eTSI-benzinemotor vertoont het temperament dat bij deze auto past. Hij rijdt echt pittig, terwijl het testverbruik met 1 op 16,7 binnen de perken blijft. En soms klinkt hij zelfs een beetje sportief. De Leon stuurt prettig direct, al zijn er concurrenten die het nóg beter doen. In het weggedrag blijkt verder dat het onderstel van de Leon wel wat stugger is afgesteld dan bij een Golf of Octavia. Onaangenaam stug wordt het nooit, maar wie nadrukkelijk op zoek is naar comfort, kan misschien toch beter voor de VW of Skoda gaan.
Plus
+ Pittige aandrijflijn.
+ Sportief weggedrag.
+ Goede veiligheidsuitrusting.
Min
- Schermbediening niet altijd ideaal.
- Onderstel mag comfortabeler.
Eindcijfer
8,3
Conclusie
Prima uitrusting, een redelijke prijs en ook nog eens een spannende uitstraling en pittige rijkwaliteiten: de nieuwe Seat Leon overtroeft menig concurrent in de eigen VW-familie én daarbuiten.
Extra testnotities
Terwijl zijn familieleden in de VW Groep soms worstelen met bedieningsgemak, is het in deze Leon beter geregeld. Hier vind je de bediening van de cruisecontrol gewoon op het stuur en niet op een hendeltje dat zich daarachter verschuilt.
Op deze Seat krijg je vier jaar fabrieksgarantie: dat is toch twee jaar meer dan bij de meeste automerken.
Wie meer bagageruimte wil, kan kiezen voor de stationwagon, die Seat Sportstourer noemt.
De 1.5 eTSI is een milde hybride: hij heeft een elektrische startdynamo en de energie die vrijkomt bij het remmen wordt opgeslagen. Het systeem maakt de aandrijflijn net iets pittiger én zuiniger.
Een optie in de bagageruimte is een 230V-aansluiting, bijvoorbeeld voor een koelbox of laptop.
Van opvallend design getuigt het sierlijke bedieningshendeltje van de automaat.
De prijslijst van de nieuwe Leon begint bij €24.495 voor de 1.0 TSI (66kW/90pk). De 1.5 eTSI (110kW/150pk) heeft standaard een 7-traps automaat en is er vanaf €33.425. Getest is de Seat Leon FR 1.5 eTSI met het duurste Launch Edition-uitrustingsniveau. Hij kost €34.495.
De allergoedkoopste versie van de Leon heeft al een behoorlijk rijke uitrusting inclusief 8,25 inch touchscreen, led-koplampen, automatische klimaatregeling, 16 inch lichtmetalen wielen, cruisecontrol, digitale radio (DAB+), mistlampen vóór (led) met bochtverlichting, een met leer bekleed multifunctioneel stuur, rijstrookbewaking, automatisch dimmende binnenspiegel, elektrische ramen voor en achter, hellings-wegrij-assistent, vermoeidheidsherkenning en een internetverbinding voor het infotainment.
Standaard heeft de Launch Edition onder meer dodehoekbewaking, 17 inch lichtmetalen wielen, uitstapwaarschuwing, achteruitrijradar, extra sportieve aankleding van ex- en interieur, sportstoelen vóór, zwarte bekledingsstof met rode stiksels, dynamische richtingaanwijzers achter, welkomstverlichting met het woord ‘Hola!’(Spaans voor ‘hallo’, wordt geprojecteerd vanuit de buitenspiegels op het wegdek), elektrisch inklapbare buitenspiegels en een middenarmsteun achter.
In ons uitgebreide dossier Autotest vind je alle eerder verschenen tests.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
AUTOTEST
Test: Audi blijft met A4 een beetje achterlopen
De Audi A4 is na vier jaar opgefrist. Toch blijft er enige afstand tot de nieuwste modellen van het merk. -
AUTOTEST
Test Volkswagen Golf: nieuw is niet altijd beter
In vrijwel alles lijkt de nieuwe, achtste generatie van de Volkswagen Golf sterk op zijn voorganger. Maar vooral de 1.5 eTSI-motor met slimme, milde hybridetechniek getuigt van innovatie. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Hoezo is het ontbreken van een verschuifbare achterbank een minpunt?’
,,Uw autoredactie noemde laatst in de tests van de Seat Ateca en de Volkswagen ID.4 het ontbreken van een verschuifbare achterbank een minpunt. Maar waarom?”, vraagt lezer Marcel Hoeve. ,,Gebruik je de extra bagageruimte, dan zitten de achterpassagiers erg oncomfortabel. Bovendien, je kunt een achterbank toch ook altijd nog omklappen?” -
Groot stuk metaal doorboort voorruit truck, bestuurder overleeft bizar ongeval
Een bestuurder van een truck in New York is afgelopen week bijzonder goed weggekomen toen een groot stuk metaal zijn voorruit doorboorde. Hoewel de man door het voorwerp op zijn hoofd werd geraakt, overleefde hij het bizarre ongeval. -
PREMIUMVerkiezingen
Is nieuw asfalt nog nodig nu thuiswerken de norm is? Partijen zijn verdeeld
In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen geven politieke partijen in acht afleveringen hun standpunten op het gebied van onder meer wonen, werken, vergroening, asfalt en de nexit. Vandaag aflevering 6: Hebben we al dat asfalt nog wel nodig nu miljoenen mensen thuiswerken? Aan het woord Gijs van Dijk (PvdA) en Joost Eerdmans (JA21).
-
PREMIUM
Elektrische motorfiets is nog schaars en peperduur, maar ‘ook zó verslavend’
Ze hebben namen als Eva Ribelle en LiveWire, zijn enorm snel, muisstil maar helaas (nog) erg duur. Elektrische motoren zie je daarom nog niet veel rijden, maar zijn wel de overweging waard. -
Hyundai Bayon: goedkoper en kleiner alternatief voor de Kona
De nieuwe Hyundai Bayon is het kleinere broertje van de Kona. Hij is grotendeels gebaseerd op de Hyundai i20 en staat rond mei al bij de Nederlandse dealers. -
AUTOTEST
Test Skoda Octavia: ruimtewonder is soms lastig te bedienen
De nieuwe generatie van de Octavia blijkt bijna net zo ruim als topmodel Superb. Maar helaas heeft deze Skoda niet alleen de goede genen van moeder Volkswagen gekregen.