Volledig scherm
Vooral jongeren betalen torenhoge premies voor hun WA-autoverzekering. © Thinkstock

Torenhoge premie autoverzekering, vooral jongeren de dupe

De premies voor de WA-autoverzekering blijven stijgen. We betaalden in 2018 gemiddeld 5 procent meer dan het jaar ervoor. De stijging gaat minder hard dan in 2016 en 2017, maar vooral voor jongeren wordt autorijden een dure bezigheid.

In 2016 betaalden jongeren (18-24 jaar) een gemiddelde jaarpremie van 828 euro voor een WA-verzekering. Nu ligt dat bedrag op gemiddeld 1358 euro per jaar, een stijging van 530 euro in drie jaar tijd.

Vergelijkingssite Independer analyseerde tienduizenden vergelijkingen van autoverzekeringen over de eerste twee maanden van 2016 tot en met 2019. Hieruit blijkt dat de gemiddelde WA-jaarpremie afgelopen jaar steeg met 37 euro naar 735 euro. Sinds 2016 was de jaarlijkse premiestijging niet zo laag. 

Coen de Ruiter, algemeen directeur van Independer: ,,Voor jongeren steeg de premie vorig jaar 7 procent. Een verschil van 2 procent ten opzichte van het gemiddelde lijkt weinig. Maar premiers voor deze doelgroep stijgen al jarenlang sneller dan die van andere leeftijdsgroepen. Hierdoor hebben zij te maken met zeer hoge premiebedragen. Elke procentuele stijging vertaalt zich daarom al snel naar een flink bedrag in euro's. Jongeren tot 24 jaar betalen inmiddels bijna twee keer zoveel als de generaties boven hen.’’

Minder aanbod

Niet alleen betalen jongeren steeds hogere bedragen, er is voor hen ook minder verzekeringsaanbod, blijkt uit het onderzoek van Independer. ,,Mensen boven de 25 jaar kunnen gemiddeld kiezen uit producten van 20 verzekeraars. Bij 18- tot 24-jarigen ligt dat gemiddeld ruim 25 procent lager. De Ruiter: ,,Jongeren hebben een hoger schaderisico dan mensen die ouder zijn, zeker als ze kiezen voor snellere of zwaardere auto's. Sommige verzekeraars ondervangen dit door hogere premies te vragen. Anderen kiezen ervoor om jongeren überhaupt geen verzekering aan te bieden.’’

De hoge premies zorgen volgens De Ruiter voor een bizarre situatie. ,,Stel je bent 19 jaar, je houdt van een pittige auto en koopt een wat oudere Volkswagen GTI. Dan kun je die voor zo'n 1800 euro wel vinden. Maar de verzekering voor die auto kost je per jaar al gauw 2300 euro. De verzekering is in dat geval dus duurder dan de auto zelf.’’ 

Pas op de plaats

Dat de premies vorig jaar minder hard stegen dan de jaren ervoor, heeft volgens Independer te maken met het gegeven dat de verzekeraars even pas op de plaats maken. ,,De bedragen zijn zo hard naar boven gegaan, dat ze even wachten met het verder omhoog stuwen van de prijzen. Maar als er straks één verzekeraar toch weer omhoog gaat met zijn premie, volgt de rest vanzelf.’’ 

Independer verwacht voor dit jaar opnieuw premiestijgingen. ,,Uit cijfers van De Nederlandse Bank (DNB) van december 2018 blijkt dat WA-verzekeringen nog steeds verliesgevend zijn. Als toezichthouder eist DNB dat verzekeraars hun autoverzekeringen rendabel maken. Ondanks de forse premiestijgingen van de afgelopen jaren is dit nog steeds niet het geval; verzekeraars zouden gemiddeld 13 procent toeleggen op hun WA-autoverzekeringen.’’

Kijk hier voor meer informatie over het onderzoek en voor de link waarmee je een interactief overzicht van het premieverloop kunt plaatsen. 

  1. Mille Miglia: de finish komt in zicht, maar eerst nog langs Parma en Modena, de geboortestreek van Ferrari
    Video

    Mille Miglia: de finish komt in zicht, maar eerst nog langs Parma en Modena, de geboorte­streek van Ferrari

    De beroemde Italiaanse steden Parma en Modena, dwars door de geboortestreek van Ferrari: tijdens de vierde etappe van de Mille Miglia komt de finish in Brescia in zicht. Hoewel het er in deze klassieker-rit allang niet meer om gaat wie het hardste rijdt, moedigt nota bene de Italiaanse politie de deelnemers aan om het gas erop te houden. Het is tegenwoordig echter een 'regelmatigheidsrit’. Na bijna 1800 kilometer zijn de winnaars bekend: Giovanni Moceri en Daniele Bonetti met hun Alfa Romeo 6C 1500 SS uit 1928. Videoverslag van presentator Werner Budding en cameraman Patrick Johannes.