Volledig scherm
Lamborghini Miura. © RM Sotheby's

Uit schuur getrokken oude Lamborghini brengt 1,4 miljoen op

Een verwaarloosde Lamborghini Miura die in een Duitse schuur werd aangetroffen met slechts 30.000 kilometer op de teller, bracht tijdens een veiling door RM Sotheby’s in Londen 1.450.000 euro op.

De zeldzame sportwagen werd afgelopen zomer ontdekt in Duitsland in Freiburg. De auto stond onder een dikke laag stof in een schuur, nadat de eigenaar ervan in 2015 was overleden. De opbrengst werd van tevoren ingeschat op tussen de 860.000 en 1.100.000 euro. 

Volledig scherm
Lamborghini Miura © RM Sotheby's

De Lamborghini Miura P400 S werd in 1971 gekocht door een rijke bankier uit Nürnberg. Drie jaar later nam de Duitser Hans-Peter Weber de auto over. In 41 jaar tijd reed hij nog geen 30.000 kilometer met de supersportwagen van weleer. Naar verluidt haalde hij de auto alleen maar uit de schuur voor speciale gelegenheden of een incidenteel uitstapje. ,,We woonden in een smalle vallei. Elke keer wanneer mijn oom ons met zijn Miura kwam bezoeken, hoorden we de motor al enkele minuten voor hij aankwam”, aldus een neef van Weber aan RM Sotheby’s.

Volledig scherm
© RM/Sotheby's

De auto met chassisnummer 4245 is nooit overgespoten en is dus nog altijd voorzien van zijn originele kleur ‘Giallo Flay’. Ook de rest is grotendeels in originele staat. Alleen de twee gele richtingaanwijzers aan de voorzijde zijn niet origineel en ook zijn er na de aankoop racegordels van het merk Schroth geïnstalleerd. Ondanks de enorm hoge prijs is dit geen record. De duurste geveilde Lamborghini wisselde onlangs voor 7,6 miljoen euro van eigenaar.

  1. Elektrische auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverleners
    VRAAG & ANTWOORD

    Elektri­sche auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverle­ners

    Er wordt veel geschreven over elektrische auto’s, maar ik lees nergens dat als je een behoorlijke aanrijding krijgt, een hulpverlener niet zomaar de autodeur kan opentrekken. Die loopt dan het risico op een schok. Het advies is om eerst op 2 à 3 meter afstand om de auto heen te lopen en goed te kijken. Bij flinke schade moeten gespecialiseerde monteurs erbij komen. Brandweermensen hebben hier een opleiding voor gehad. Ik hoop dat dit punt meer aandacht krijgt. –Lenie Oosterbosch (EHBO’er)
  2. ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’
    INTERVIEW

    ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’

    Tot voor kort stond hij bekend als één van de beste ‘robotwetenschappers’ van Amerika, maar sinds 2015 werkt Dr. Gill Pratt voor de Japanse automaker Toyota aan – onder meer – zelfrijdende auto’s. ,,Nee, kunstmatige intelligentie kan niet voorkomen dat mensen sterven in het verkeer. Maar wanneer we robots en andere slimme machines op de goede manier inzetten, maken ze onze levens veel veiliger en eenvoudiger. Daar geloof ik heilig in.”