Volledig scherm
© Bugatti

‘Van dit 16 miljoen kostende verjaardagscadeau
bouwt Bugatti slechts één exemplaar’

Bugatti bestaat 110 jaar en daarom onthulde Bugatti afgelopen week een Chiron Sport ‘110 ans Bugatti’ in een oplage van 20 exemplaren. Maar Bugatti heeft in Genève misschien nog een andere verrassing: een ‘one-off’, speciaal gebouwd voor Ferdinand Piëch.

Volgens The Supercar Blog zal het exclusieve automerk volgende maand in Genève een eenmalige hypercar onthullen. Exacte details zijn vooralsnog schaars, maar bronnen beweren dat de auto is gebouwd voor Dr. Ferdinand Piëch. De nu 81-jarige voormalige voorzitter van de raad van toezicht van Volkswagen Groep is tevens kleinzoon van Ferdinand Porsche. Volgens de geruchten gaat de mysterieuze Bugatti 16 miljoen euro kosten.

Omdat Bugatti momenteel slechts twee modellen bouwt, de Chiron en de Divo, is de kans vrijwel zeker dat de Piëch-auto is gebaseerd op de Chiron. De Divo, die vorig jaar werd geïntroduceerd op Pebble Beach, is in essentie ook een variant van de Chiron, maar met een aantal uiterlijke aanpassingen. De unieke Piëch-auto krijgt dus hoogstwaarschijnlijk ook de 8,0-liter quad-turbocharged W16-motor van de Chiron. De kans is groot dat dit model tevens een powerboost krijgt. The Supercar Blog beweert dat de informatie voor het verhaal komt van ‘interne bronnen’ binnen het bedrijf.

  1. Elektrische auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverleners
    VRAAG & ANTWOORD

    Elektri­sche auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverle­ners

    Er wordt veel geschreven over elektrische auto’s, maar ik lees nergens dat als je een behoorlijke aanrijding krijgt, een hulpverlener niet zomaar de autodeur kan opentrekken. Die loopt dan het risico op een schok. Het advies is om eerst op 2 à 3 meter afstand om de auto heen te lopen en goed te kijken. Bij flinke schade moeten gespecialiseerde monteurs erbij komen. Brandweermensen hebben hier een opleiding voor gehad. Ik hoop dat dit punt meer aandacht krijgt. –Lenie Oosterbosch (EHBO’er)
  2. ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’
    INTERVIEW

    ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’

    Tot voor kort stond hij bekend als één van de beste ‘robotwetenschappers’ van Amerika, maar sinds 2015 werkt Dr. Gill Pratt voor de Japanse automaker Toyota aan – onder meer – zelfrijdende auto’s. ,,Nee, kunstmatige intelligentie kan niet voorkomen dat mensen sterven in het verkeer. Maar wanneer we robots en andere slimme machines op de goede manier inzetten, maken ze onze levens veel veiliger en eenvoudiger. Daar geloof ik heilig in.”