Verrassend: elektrische Fiat 500e krijgt ook ‘suicide’-deuren
Fiat heeft vandaag het volledige gamma van de nieuwe, volledig elektrische 500e onthuld. Eerder werden al de 500e cabrio en hatchback getoond. Nu zien we ook de verrassende 3+1 die ‘suicide’-deuren krijgt zoals we die kennen van Mini, Mazda en Rolls-Royce. De zijdeuren zwaaien (aan één kant van de auto) in tegengestelde draairichting open.
Delen per e-mail
Het nieuwste model heeft dezelfde afmetingen als de gewone cabrio- en hatchback-versies, maar het verschil zit hem in de kleine derde deur aan de passagierszijde. Die draait naar achteren open, net zoals bij de eerste Fiat 500 in 1957. Met als voordeel het ontbreken van een middenstijl, zodat je gemakkelijker instapt, bagage inlaadt of je kind op de achterbank plaatst. Zodra het deurtje is gesloten is er geen verschil met de andere modellen.
De nieuwste versie brengt wel een extra gewicht van 30 kg met zich mee, maar volgens de fabrikant heeft dat geen effect op het rijgedrag of het stroomverbruik. Vanwege de veiligheid kan de ‘kleine derde deur’ alleen kan worden geopend als het voorste portier al open staat, zodat de achterpassagier hem niet per ongeluk kan openen. Echt goedkoop is de 500 3+1 niet: hij staat vanaf €30.600 in de prijslijst.
Instapmodel
Het instapmodel van de nieuwe, volledig elektrische 500e wordt de 500e Action. Die staat vanaf €24.900 in de Nederlandse prijslijst. Hij heeft een 70 kW sterke elektromotor, goed voor een acceleratie van 0-100 km/u in 9,5 seconden en een gelimiteerde topsnelheid van 135 km/u. Zijn lithium-ion batterij heeft een capaciteit van 23,8 kWh, goed voor een actieradius van 180 km. Ook is een snellaadsysteem van 50 kW aan boord. De auto kan worden opgeladen met de meegeleverde Mode 2 (3 kW) kabel. De ‘Combo 2’-aansluiting op het rechter achterscherm is geschikt voor snelladen, met wisselstroom of gelijkstroom. Om thuis of in het openbaar te kunnen opladen, bestaan er als opties een driefasen 11 kW Mode 3-kabel of een Wallbox (van Mopar).
Passion en Icon
De ‘middelste versies’ van de 500e heten Passion en Icon. Zij hebben afwijkende uitrustingsniveaus, maar hebben allebei een aanzienlijk grotere actieradius van 320 km en kunnen 85 kW snelladen, zodat in 35 minuten tot 80 procent van de actieradius geladen kan worden. De elektromotor heeft een vermogen van 87 kW en levert een topsnelheid van 150 km/u (begrensd). De Passion staat vanaf €28.600 in de Nederlandse prijslijsten en de Icon kost minimaal €30.600.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Te koop: de Porsche waar Maradona vaak te hard mee reed
Afgelopen jaar nam de voetbalwereld afscheid van Diego Armando Maradona (60). Even interessant als zijn carrière, zijn de auto’s waar de Argentijnse profvoetballer in reed. Zijn Porsche 911 Carrera uit 1992 wordt binnenkort mogelijk voor 150.000 à 200.000 euro verkocht. Best prijzig voor dit verouderde type, maar het feit dat de ster er - vaak veel te hard - mee gereden heeft, drijft de prijs behoorlijk op. -
De showrooms zijn weer open, maar ‘Proefrit aan huis is een blijvertje’
Hoewel het weer is toegestaan om fysiek autoshowrooms te bezoeken – zij het beperkt en op afspraak – zal een proefrit aan huis populair blijven. Dat verwacht autozoekwebsite AutoTrack.nl naar aanleiding van een onderzoek onder autokopers. ‘Corona was de aanleiding voor dit idee, maar steeds meer mensen kiezen voor service en gemak van een proefrit op locatie.’ -
Zo ziet het eruit als honderden Tesla's tegelijk een update krijgen via internet
Een aantal moderne auto’s kan zogeheten ‘Over-the-Air’ updates ontvangen om ze te verbeteren. Dé update-kampioen is echter Tesla, dat onlang vele honderden auto’s tegelijkertijd een update gaf. -
Occasiondossier
Fiat 500 (2007 - heden): kleine klassieker
De Fiat 500 is een van de meeste gezochte occasions. Waar moet je op letten als je deze gebruikte Fiat koopt? -
PREMIUMMijn Allessie
Zelfs in de winter gooit Hans (68) het dak van zijn Mazda open: ‘Misschien ben ik enigszins gestoord’
Deze keer in de rubriek Mijn Allessie het verhaal van: Hagenees Hans de Jong (68). Dak open, haren in de wind en voelen die Mazda MX-5. Dat is hoe hij de ritten in zijn tweezitter omschrijft. Natuurlijk mag zijn wagen er zijn, maar het is de beleving die de klok slaat. Om diezelfde reden is hij met zijn vrouw naar Limburg verhuisd, een bochtenparadijs.
-
Audi haalt bijna een nat pak na misser op de weg
Een automobilist is donderdagmiddag met zijn auto van de weg geraakt in het dorp Meerkerk. De bestuurder ‘parkeerde’ zijn witte Audi daardoor met de achterkant in de sloot. -
Dure auto waarmee klant heel Europa doorreed eindelijk terug bij garagebedrijf
Autodealer Peterman Exclusief uit Enschede heeft eindelijk de Lexus terug die vorige zomer in goed vertrouwen aan een klant werd meegegeven. De auto werd woensdagochtend teruggevonden op een parkeerplaats in het nabij Nijmegen gelegen dorp Ewijk. -
Volvo: alleen nog volledig elektrische auto's
Volvo wil marktleider worden in de snelgroeiende markt voor ‘premium’ elektrische auto’s, waar Tesla de afgelopen jaren een stevige positie veroverde. Daarom heeft de Zweedse autofabrikant besloten om vanaf 2030 nog uitsluitend volledig elektrische modellen te verkopen. Zelfs de hybride modellen verdwijnen dan van het toneel.