Volkswagen ID.4 toch dit jaar nog leverbaar (mét 8 procent bijtelling)
Goed nieuws voor wie interesse heeft in de Volkswagen ID.4. In tegenstelling tot eerdere berichten wordt de elektrische gezinsauto, zogezegd de ruimere broer van de populaire ID.3, tóch nog dit jaar leverbaar. Dat betekent een meevaller voor zakelijke rijders: zij betalen dit jaar nog 8 in plaats van 12 procent fiscale bijtelling.
Eerder dit jaar kondigde de Nederlandse importeur van Volkswagen, het in Leusden gevestigde familiebedrijf Pon, ook al eens aan dat de levering van de ID.4 nog dit jaar zou starten. Niet veel later werden die berichten weer ingetrokken: onder meer vanwege corona zou de productiestart vertraagd zijn waardoor de elektrische SUV toch pas in 2021 in de Nederlandse showrooms zou staan. Nu maakt VW wél definitief een einde aan de onduidelijkheid: de eerste exemplaren van de ID.4 krijgen alsnog dit jaar een kenteken.
Dat is een opsteker voor automobilisten die reikhalzend naar Volkswagens grotere elektrische model uitkijken. Wie dit jaar nog een ID.4 voor zijn of haar deur kan zetten, betaalt namelijk minder belasting (bijtelling) dan mensen die volgend jaar instappen. In 2020 mag je (tot 45.000 euro) immers nog 8 procent van de nieuwwaarde bij je inkomen optellen. In 2021 stijgt dat percentage naar 12 procent, en dan alleen nog maar over de eerste 40.000 euro van de prijs van de auto. Eenzelfde soort verandering in de subsidie zorgde vorig jaar nog voor een run op de Tesla Model 3.
Goede zaken
Volgens een woordvoerder van Pon krijgt Nederland nu toch voorrang bij de uitlevering van de ID.4, omdat de kleinere ID.3 hele goede zaken doet in ons land. Op dit moment is de elektrische middenklasser (die net wat compacter is dan de ID.4) zelfs het best verkochte nieuwe model. ,,We zien erg veel interesse in de ID-modellen in onze showrooms. De goede resultaten zorgen ervoor dat het hoofdkantoor in Wolfsburg ook ziet dat wij veel klanten hebben voor deze auto’s, mede daarom is ervoor gekozen om de ID.4 zo snel mogelijk hiernaartoe te halen”, aldus de woordvoerder.
In de basis gaat het om ‘zeker duizend auto’s die dit jaar nog op kenteken kunnen’, terwijl er volgens de importeur al honderden geïnteresseerden klaar staan om een ID.4 in ontvangst te nemen. Het voorlopig grootste elektrische model van Volkswagen heeft, naast meer binnenruimte, dan ook een belangrijk voordeel ten opzichte van de ID.3. Waar de kleinere broer maximaal 55 kilo op z’n trekhaak mag hebben, kan de ID.4 wél een aanhanger van duizend kilo trekken. Dat laatste geldt overigens ook voor de technisch gelijke Skoda Enyaq iV, maar die wordt wel pas na de jaarwisseling leverbaar.
Eerder maakte Volkswagen al de prijzen van de ID.4 bekend: die beginnen bij 47.340 euro voor de 1ST-uitvoering. De luxere 1ST Max kost net geen 57.000 euro. Begin dit jaar reed onze autoredactie - nog voor de onthulling - al met een exemplaar, dat toen nog deels vermomd was.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
In deze vakantielanden loop je de meeste kans op een ongeluk
De kans op een verkeersongeval met slachtoffers is het grootst in Duitsland, België, Oostenrijk en Portugal. Dat blijkt uit onderzoek van Independer op basis van cijfers van Eurostat. -
Zwarte doos en slimme snelheidsbegrenzer: deze systemen zijn vanaf morgen verplicht in nieuwe auto’s
Nieuwe auto’s moeten nog veiliger worden. Morgen treedt een EU-verordening in werking die tal van assistentiesystemen verplicht voor nieuwe auto’s. Sommige zijn al langer bekend en hebben hun nut al bewezen, andere zijn ietwat controversieel. Zo zal elke nieuwe wagen binnenkort uitgerust moeten zijn met een zwarte doos en een slimme snelheidsbegrenzer. -
Een verlicht ‘mondkapje’ en 500 kilometer bereik: rijden met de nieuwe, elektrische Skoda Enyaq
Later dit jaar komt Skoda met een elektrische familie-SUV, de Enyaq. Hoe hij er precies uit ziet houdt het merk nog even geheim voor het grote publiek, maar wij mochten bij hoge uitzondering al wel met een vermomd exemplaar rijden. Reken niet op extreme acceleratietijden, wel op een echte Skoda met genoeg ruimte voor je gezin én lampjes in de grille. -
PREMIUM4
Nu alles duurder wordt: zo kick je af van alsmaar geld uit willen geven
We willen weer leuke dingen doen met ons geld: reizen, festivals. Maar tegelijkertijd moeten we gezien de inflatie op de kleintjes letten. Tijd om af te kicken van alsmaar méér willen, zeggen experts Erik Franck en Malaika Brengman: ,,Weet dat een aankoopimpuls in de praktijk na een kwartiertje overwaait.’’ -
PREMIUM
Dit museum toont Formule 1-wagens van racelegendes: ‘Je ziet gebruikssporen nog zitten’
In de aanloop naar de Grand Prix in Zandvoort waar wereldkampioen Max Verstappen zijn fans ongetwijfeld weer zal vermaken, zijn Formule 1 wagens van racelegendes te zien in het museum. De auto’s vertellen duizend en één verhalen: ‘Je ziet de gebruikssporen nog zitten.’
-
VIDEO / RIJ-IMPRESSIE
Stiekem op pad met Volkswagens eerste elektrische SUV: de ID.4
Onmiddellijk na de veelbesproken ID.3 introduceert Volkswagen nog dit jaar een een tweede elektrische gezinsauto: de grotere ID.4, een SUV. Hij is officieel nog niet onthuld, maar onze autoredactie heeft al de eerste testrit achter de rug. Op VW’s geheime testcircuit vlakbij Wolfsburg. -
Zelfs bij Ferrari gaan de heilige huisjes om: deze ‘gevreesde’ modellen komen eraan
De beroemde sportwagenfabrikant Ferrari komt met auto’s die de wenkbrauwen van veel liefhebbers laten fronsen. Zo werkt het Italiaanse merk aan een SUV en is er zelfs een elektrische Ferrari onderweg. Is er dan niets meer heilig? -
Vakantie met kleintjes
Vakantieleed: ‘Op dag drie gingen we plankgas naar huis’
Eindelijk is het moment daar: de zomervakantie! Lekker samen met de kinderen eruit, genieten van elkaar en de vrijheid. Maar dan blijkt alles tegen te zitten en kom je uitgeblust in plaats van uitgerust weer thuis. Deze week: Liesbeth Meijndert zat met twee zieke kinderen én noodweer op een Nederlandse camping.