Volledig scherm
Het Volvo-logo bij de fabriek van het Zweedse merk in Gent. © BELGA

Volvo roept 37.000 auto's terug in Nederland wegens brandgevaar

Zweedse autobouwer Volvo roept over de hele wereld ruim een half miljoen auto's terug naar de garage. In Nederland worden 37.000 wagens teruggehaald, bevestigt Volvo Nederland. Een kunststof motoronderdeel kan smelten, wat in het ergste geval kan leiden tot brand in de motor.

Dat is ook al diverse malen gebeurd, zei een woordvoerder van Volvo op de Zweedse tv-zender SVT, maar tot ongelukken of letsel heeft dit niet geleid.
Het gaat om Volvo's met viercilinder dieselmotoren die vanaf 2014 de fabriek hebben verlaten, onder meer de V40, V60, V70, S80, XC60 en XC90.

In Nederland moeten er 37.000 Volvo's terug naar de garage,  vertelt woordvoerder Roger van Polanen van Volvo Cars Nederland. Een relatief groot aantal, in heel Duitsland worden bijvoorbeeld ‘slechts’ 54.000 wagens teruggehaald. ,,Maar  Nederland is een Volvo-land, onze auto's zijn populair hier”. 

Volvo belooft dat eigenaren de komende week schriftelijk bericht ontvangen over de recall. ,,Een tweede brief volgt als we concreet gaat beginnen met het terugroepen en herstellen”, zegt Van Polanen. ,,Dat zal pas dit najaar zijn, bedoeling is dat alle auto's uiterlijk eind dit jaar zijn hersteld.” Eerder hoeft niet, stelt hij, er is immers geen acuut gevaar. ,,Maar als mensen ongerust zijn of iets vreemds merken tijdens het rijden, moeten ze meteen naar de garage gaan.”

Volledig scherm
De populaire Volvo V40 behoort tot de modellen die terug naar de garage moet. Het gaat om viercilinder dieselmodellen van na 2014. © Sanoma Digital The Netherlands

Recordverkopen

Het Zweedse Volvo Cars is sinds 2010 in handen van autobouwer Geely uit China. Het concern gaf vorige week een winstwaarschuwing voor het eerste half jaar van 2019 af. Door tegenvallende verkopen op de Chinese thuismarkt zal de winst zo'n 40 procent dalen. Volvo Cars zelf presteert prima. Het Zweedse merk verkocht afgelopen half jaar een recordaantal van 341.000 auto's. Dat is 7,3 procent meer dan in dezelfde periode in 2018.

  1. Waarom moeten elektrische auto’s zo snel zijn?
    VRAAG & ANTWOORD

    Waarom moeten elektri­sche auto’s zo snel zijn?

    Elektrische, emissievrije auto’s zijn een zegen voor het milieu, maar door hun hoge gewicht en grote vermogen kunnen ze meer schade bij een ongeval aanrichten. Wanneer de tweedehandsjes straks in handen komen van jongelui die nu snelle, oudere BMW’s, Audi's en GTI’s rijden, voorzie ik meer verkeersslachtoffers. Is daar onderzoek naar gedaan? Waarom zetten fabrikanten niet meer in op zuinigheid en minder op sprintvermogen? –Erik Stoutjesdijk
  2. Verkoop dure benzine explodeert: ‘vaak zonde van je geld’

    Verkoop dure benzine explodeert: ‘vaak zonde van je geld’

    Sinds de invoering van de nieuwe benzine E10 kiezen steeds meer Nederlanders voor duurdere ‘premium’ brandstoffen. Autobezitters zijn bang dat de vervanger van Euro 95 hun auto stuk maakt, maar volgens experts is dat niet terecht. ,,E10 geeft minder problemen dan mensen denken, maar door allerlei indianenverhalen zijn ze meer geld kwijt dan nodig. Al moeten vooral bezitters van motorfietsen, brommers en klassiekers wel opletten.”