Voorkeur voor ‘ouwe bak’: steeds meer klassieke auto's in Nederland

videoKlassieke auto's als een Volkswagen uit jaren tachtig, winnen aan populariteit in Nederland. Het aantal oldtimers steeg afgelopen jaar relatief harder dan het totale wagenpark. Friezen, Drenten en Limburgers hebben in het bijzonder voorkeur voor auto’s van dertig jaar of ouder, tonen de cijfers.

Dat meldt brancheorganisatie BOVAG voorafgaand aan autobeurs Interclassics. Begin dit jaar telde Nederland 204.642 personenauto's van minstens dertig jaar oud. Dat is een stijging van 2,3 procent ten opzichte van een jaar eerder en ruim een half procentpunt meer dan de stijging van het totale aantal auto's.

Volgens de BOVAG kiezen steeds meer mensen voor behoud, restauratie of aanschaf van een oldtimer, mede omdat ze dat als een investering zien. De waarde van zo'n auto steeg de afgelopen jaren fors, aldus de organisatie.

Populair

De groei in het aantal klassieke voertuigen was het grootst bij de merken Peugeot en BMW. Ook reden er in 2019 meer klassieke Porsches, Renaults en Chevrolets op de weg dan een jaar daarvoor. Oude Volkswagens en Mercedessen bleven de meest populaire klassiekers.

De meeste oldtimers staan geregistreerd in Noord-Brabant: bijna 34.000 stuks, oftewel 16,6 procent van het totaal. Zuid-Holland telt er bijna 31.000 (15,1 procent), Gelderland ruim 29.000 (14,3 procent) en Noord-Holland bijna 28.000 (13,6 procent). Nummer 5 is Limburg met ruim 17.000 klassieke auto’s (8,5 procent).

Per hoofd van de bevolking telt Friesland echter de meeste oldtimers: 1 op 57 Friezen heeft een auto van 30 jaar of ouder, gevolgd door de Drenten en Limburgers met 1 op 64. In Zuid-Holland is dat 1 op 119, in Noord-Holland 1 op 102 en in Flevoland zelfs 1 op 145.

Volledig scherm
Vooral Friezen, Drenten en Limburgers hebben een voorkeur voor auto's van dertig jaar of ouder. © ANP

Dit waren op 1 januari de meest geregistreerde merken met auto's van 30 jaar of ouder in Nederland:

1. Volkswagen met 30.172 stuks: 1,3 procent meer dan op 1-1-2019

2. Mercedes: 23.152 (+0,5 procent)

3. Citroën: 16.403 (+1,9 procent)

4. Volvo: 10.994 (+1,9 procent)

5. Ford: 10.467 (+2,4 procent)

6. Opel: 7.925 (-0,6 procent)

7. Fiat: 7.256 (+3,3 procent)

8. MG: 7.188 (-2,1 procent)

9. BMW: 7.004 (+6,1 procent)

10. Chevrolet: 6.664 (+4,0 procent)

11. Porsche: 5.896 (+4,3 procent)

12. Peugeot: 4.742 (+7,5 procent)

13. Alfa Romeo: 4.479 (+2,9 procent)

14. Jaguar: 3.645 (+0,8 procent)

15. Renault: 3.466 (+4,6 procent)

Op de beurs Interclassics in MECC Maastricht worden tot en met zondag ruim 30.000 liefhebbers van klassieke auto’s verwacht. Vrijwel elk voertuig op de beursvloer is ook daadwerkelijk te koop.

  1. Amerikaanse autoriteiten tikken Tesla en Apple op de vingers: Autopilot én afgeleide bestuurder zijn de oorzaak van dodelijke crash met Tesla Model X

    Amerikaan­se autoritei­ten tikken Tesla en Apple op de vingers: Autopilot én afgeleide bestuurder zijn de oorzaak van dodelijke crash met Tesla Model X

    De Amerikaanse toezichthouder National Transportation Safety Board concludeert in een rapport dat de dodelijke crash met een Tesla Model X in maart 2018 onder meer te wijten is aan een afgeleide bestuurder én beperkingen van de Autopilot. Tesla en Apple, dat de smartphone leverde waardoor de bestuurder is afgeleid, krijgen er in het rapport van langs.
  2. Vlaamse automobilistenclub verzet zich tegen ‘discriminatie’ van oude diesels: ‘142.000 auto’s ten onrechte uit stad gebannen’
    PREMIUM

    Vlaamse automobi­lis­ten­club verzet zich tegen ‘discrimi­na­tie’ van oude diesels: ‘142.000 auto’s ten onrechte uit stad gebannen’

    De Belgische zusterorganisatie van de ANWB, de VAB, verzet zich op basis van een praktijktest tegen de ‘discriminatie’ van oude diesels. Volgens de automobilistenclub stoot één op de vijf Euro 4-diesels lang niet zoveel fijnstof uit als gedacht en worden deze auto's ten onrechte de stad uitgejaagd. ,,Baseer een lage-emissiezone op de wérkelijke uitstoot van auto’s, in plaats van op die Euro-norm.‘’