Dummy tijdens crashtest
Volledig scherm
Dummy tijdens crashtest © Getty Images

‘Vrouwen lopen 73 procent meer risico op ernstige verwonding bij ongeval’

Vrouwen die in de auto een veiligheidsgordel dragen, hebben bij ongelukken aanzienlijk meer kans op letsel dan mannen in de gordel. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Virginia. Het is compleet onduidelijk waar het verschil uit voortkomt.

Vrouwen hebben maar liefst 73 procent meer kans op een ernstige verwonding dan mannen, blijkt uit een analyse van bijna 23.000 frontale botsingen in de Verenigde Staten uit de periode 1998 tot 2015. Daarbij waren in totaal meer dan 31.000 mensen betrokken, vrijwel evenveel mannen als vrouwen.

De onderzoekers hebben nog geen idee hoe ze het grote verschil moeten verklaren. ,,Tot we de onderliggende biomechanische factoren begrijpen die een rol spelen bij het verhoogde risico voor vrouwen, is het voor ons ook lastig om er iets tegen te ondernemen’’, stelt Jason Forman, onderzoeksleider bij het Center for Applied Biomechanics, in een persbericht.

Het goede nieuws is dat inzittenden van nieuwere auto’s over het algemeen een verminderd risico op letsel hebben. Vooral schedelbreuken, wervelletsel en buikverwondingen komen veel minder vaak voor bij aanrijdingen met auto's van na 2009. De onderzoekers publiceerden hun bevindingen deze week in het tijdschrift Traffic Injury Prevention.

  1. ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’

    ,,Omdat mijn huidige auto vanwege roestvorming vervangen moet worden, overweeg ik een plug-in hybride. Dergelijke auto’s hebben een elektrisch bereik van ca. 50 kilometer. Als die afstand nu voldoende is voor mijn woon-werkverkeer en ik dus bijna alleen maar gebruikmaak van de elektromotor, heeft dat gevolgen voor de kwaliteit en slijtage van de benzinemotor? Moet ik altijd een minimum aantal kilometers ook op benzine blijven rijden, om de conditie van de benzinemotor op peil te houden?”, vraagt lezer Jeroen Rijkers.
  2. Deze man tovert met Rolls-Royces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’
    PREMIUM

    Deze man tovert met Rolls-Roy­ces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’

    Wie een ‘standaard’ Rolls-Royce te gewoontjes vindt, kan een unieke versie laten bouwen door de ‘Bespoke’-afdeling van het beroemde Britse automerk. Als Head of Coachbuilt Design heeft ontwerper Alex Innes de taak om zijn veeleisende klanten op hun wenken te bedienen. ,,In principe zeggen we bij Rolls-Royce nooit ‘nee’. En geloof me: er komen heel wat bizarre voorstellen voorbij.”