Volledig scherm
Zelfrijdende Ford © Ford

VW en Ford gaan ontwikkelingskosten van zelfrijdende auto's delen

Ford Motor en Volkswagen gaan samenwerken om zelfrijdende auto’s te ontwikkelen en onderdelen van elektrische auto’s te delen. Dat hebben de bedrijven vandaag bekendgemaakt.

Nu de autoverkopen wereldwijd dalen, hebben de ‘ouderwetse’ fabrikanten weinig andere keuzes dan een bundeling van krachten om Silicon Valley-achtige uitdagers als Tesla te beconcurreren. Ze moeten volgens marktkenners alle zeilen bijzetten om te voorkomen dat ze de slag missen bij een fundamentele verandering in de aard van het transport.

Volkswagen heeft daarom ingestemd om 2,6 miljard dollar te investeren in Argo AI, een door Ford gesteunde start-up die werkt aan sensoren, software en andere technologieën om auto’s in staat te stellen zelf te rijden. Volkswagen laat zijn eigen project rond autonome voertuigen, gevestigd in München, opgaan in Argo.

In 2021 wil Ford de systemen van Argo plaatsen in autonome taxi’s en bestelwagens in de Verenigde Staten. Volkswagen wil de zelfrijdende technologie gebruiken in een vloot van elektrische busjes met zes zitplaatsen in Europa. Volkswagen staat bekend om zijn hiërarchische cultuur en heeft weinig ervaring met samenwerken met rivalen. Een eerdere alliantie met Suzuki eindigde in 2015 in een teleurstelling voor beide partijen.

  1. Waarom moeten elektrische auto’s zo snel zijn?
    VRAAG & ANTWOORD

    Waarom moeten elektri­sche auto’s zo snel zijn?

    Elektrische, emissievrije auto’s zijn een zegen voor het milieu, maar door hun hoge gewicht en grote vermogen kunnen ze meer schade bij een ongeval aanrichten. Wanneer de tweedehandsjes straks in handen komen van jongelui die nu snelle, oudere BMW’s, Audi's en GTI’s rijden, voorzie ik meer verkeersslachtoffers. Is daar onderzoek naar gedaan? Waarom zetten fabrikanten niet meer in op zuinigheid en minder op sprintvermogen? –Erik Stoutjesdijk
  2. Verkoop dure benzine explodeert: ‘vaak zonde van je geld’

    Verkoop dure benzine explodeert: ‘vaak zonde van je geld’

    Sinds de invoering van de nieuwe benzine E10 kiezen steeds meer Nederlanders voor duurdere ‘premium’ brandstoffen. Autobezitters zijn bang dat de vervanger van Euro 95 hun auto stuk maakt, maar volgens experts is dat niet terecht. ,,E10 geeft minder problemen dan mensen denken, maar door allerlei indianenverhalen zijn ze meer geld kwijt dan nodig. Al moeten vooral bezitters van motorfietsen, brommers en klassiekers wel opletten.”