Volledig scherm
© Getty Images

Waarom de CO2-uitstoot alleen in Nederland, Noorwegen en Finland daalt

In slechts drie landen in Europa daalde de CO2-uitstoot vorig jaar: Nederland, Denemarken en Noorwegen. De oorzaak? Stimuleringsmaatregelen voor elektrische auto's, aldus experts.

De totale gemiddelde CO2-uitstoot steeg vorig jaar in Europa met gemiddeld 2,4 gram per kilometer tot 120,5 g/km. Dat is het hoogste niveau sinds 2014, zo blijkt uit een eerdere analyse van Jato Dynamics in 23 markten in Europa. De cijfers laten volgens het onderzoeksinstituut een direct verband zien tussen de dalende dieselverkopen en de gemiddelde CO2-uitstoot. 

De totale waarde van de CO2-uitstoot is sinds 2007 gestaag gedaald, maar vertraagde tegelijk met het dieselschandaal en de instortende dieselmarkt in 2016, toen de daling van 4,1 g/km in 2015 afnam tot 1,4 g/km. Tegelijkertijd daalde de stijging van het aantal diesels met zes procent. Een jaar later bleek voor het eerst dat de CO2-uitstoot was gestegen met 0,3 g/km. De vraag naar dieselvoertuigen daalde in die periode met acht procent. Vorig jaar daalde de vraag naar diesels met 18 procent. De CO2-uitstoot steeg met 2,4 g/km. 

Vooral in Duitsland zorgde de angst van veel automobilisten dat zij met hun diesels geen steden meer in mochten ervoor dat veel forenzen benzineauto's kochten - ook bij SUV's. En juist bij deze modellen is de dieselmotor volgens experts beter dan benzine als het gaat om de CO2-uitstoot, omdat de dieselmotor toch een aardig verbruiksvoordeel biedt ten opzichte van benzine. 

De correlatie tussen de daling van de vraag naar dieselvoertuigen en de toename van de CO2-uitstoot was het duidelijkst bij het analyseren van gegevens per land, aldus Jato. In slechts drie landen werden verbeteringen in de CO2-uitstoot geregistreerd: Noorwegen, Nederland en Finland, alwaar de groeiende populariteit van elektrische en hybride auto’s groot genoeg was om de daling van dieselauto’s te compenseren. 

De oorzaak zit 'm volgens het onderzoeksbureau in de fiscale stimuleringsmaatregelen van de desbetreffende overheden voor elektrische auto's en hybrides. Het lijkt er dus op dat de rol van Nederland als ‘beste jongetje van de klas’ waar het gaat om milieuvraagstukken in ieder geval op dit punt zoden aan de dijk heeft gezet.

  1. Elektrische auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverleners
    VRAAG & ANTWOORD

    Elektri­sche auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverle­ners

    Er wordt veel geschreven over elektrische auto’s, maar ik lees nergens dat als je een behoorlijke aanrijding krijgt, een hulpverlener niet zomaar de autodeur kan opentrekken. Die loopt dan het risico op een schok. Het advies is om eerst op 2 à 3 meter afstand om de auto heen te lopen en goed te kijken. Bij flinke schade moeten gespecialiseerde monteurs erbij komen. Brandweermensen hebben hier een opleiding voor gehad. Ik hoop dat dit punt meer aandacht krijgt. –Lenie Oosterbosch (EHBO’er)
  2. ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’
    INTERVIEW

    ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’

    Tot voor kort stond hij bekend als één van de beste ‘robotwetenschappers’ van Amerika, maar sinds 2015 werkt Dr. Gill Pratt voor de Japanse automaker Toyota aan – onder meer – zelfrijdende auto’s. ,,Nee, kunstmatige intelligentie kan niet voorkomen dat mensen sterven in het verkeer. Maar wanneer we robots en andere slimme machines op de goede manier inzetten, maken ze onze levens veel veiliger en eenvoudiger. Daar geloof ik heilig in.”