Crash tussen een Lego-Porsche en -Bugatti
Volledig scherm
Crash tussen een Lego-Porsche en -Bugatti © ADAC

Waarom de Duitse ANWB botsingen nabootst met Lego-auto’s

Kan een crash nauwkeurig digitaal worden gesimuleerd? Dat vroeg de ADAC, de Duitse evenknie van de ANWB, zich af. Ze berekenden de impact op een computer en keken vervolgens of de data overeenkomen met de werkelijkheid. Het antwoord is: nee.

Is de rekenkracht van moderne computers goed genoeg om een crashtest perfect te simuleren? Dat vroegen de ADAC en een Duits computerblad zich af. Als testobjecten werd gekozen voor twee Lego-auto’s: een Porsche 911 GT3 RS zou zich in de zijkant van een Bugatti Chiron moeten boren.

GT3 RS van Lego
Volledig scherm
GT3 RS van Lego © ADAC

De auto's, gebouwd op een schaal van 1 op 8, bestaan gezamenlijk uit ongeveer 6300 onderdelen. Specialisten van de simulatiespecialist Dynamore hadden de kenmerken van alle onderdelen in een softwareprogramma vastgelegd. Vervolgens werd de crash met uiterst hoogwaardige computers in Stuttgart gesimuleerd. 

Lego-Bugatti
Volledig scherm
Lego-Bugatti © ADAC

Tijdens de echte crashtest met de Lego-auto's in het technisch centrum van de ADAC in het Beierse stadje Landsberg, raakte de 911 GT3 RS de B-stijl van de Chiron met 60 km/u. De impact is verwoestend en beide auto's spatten uiteen in duizenden stukken. Verschillende hogesnelheidscamera’s namen de crash op met maximaal 1000 beelden per seconde. 

Bijna geen steen bleef op de andere
Volledig scherm
Bijna geen steen bleef op de andere © ADAC

Het resultaat van de echte crash verraste de experts enorm. Er bleef bijna geen steen op elkaar. De digitale simulatie toonde veel minder impactschade. Na het vergelijken van gesimuleerde en echte crash, trok de ADAC een duidelijke conclusie: simulaties zijn belangrijk om te besparen op geld en materialen, maar voor een realistisch schadebeeld zijn echte crashes onmisbaar.

  1. Waarom BMW niet aan ‘zinloze innovaties’ doet: ‘Liever een caravan achter onze hybrides dan een groter accupakket’
    INTERVIEW

    Waarom BMW niet aan ‘zinloze innovaties’ doet: ‘Liever een caravan achter onze hybrides dan een groter accupakket’

    Op het eerste oog lijken de recente vernieuwingen aan de BMW 5-Serie niet schokkend: een nieuwe neus, andere bumpers, verbeterde navigatie en klaar is Klaus. Maar is dat wel zo? De productexpert van het Duitse merk legt uit: ,,We kunnen niet klakkeloos een elektrische versie introduceren. Voor onze klanten, zeker die in Nederland, is het veel belangrijker dat de plug-in hybride 530e nu wél een flinke caravan kan trekken.”