Volledig scherm
© Hollandse Hoogte

Waarom gaat het licht niet op groen?

Vraag & AntwoordAls ik met mijn motor bij een rood verkeerslicht sta, springt dat vaak pas op groen wanneer er een auto bij komt staan of aan komt rijden. Menig keer ga ik dan maar door rood, wanneer het kruispunt vrij van verkeer is. En ik hoop dan maar dat de flitspaal het niet doet omdat het verkeerslicht niet op het gewicht van mijn motor reageert. Wat is uw advies? -  Rob Bonfrer

Allereerst: door rood licht rijden is altijd onverstandig en gevaarlijk. En verder: verkeerslichtinstallaties werken met een inductief of magnetisch veld van een detectielus in het asfalt. Verstoort het metaal van een voertuig dit veld, dan krijgt het verkeerslicht een seintje. Het heeft dus niets met het gewicht van uw motor te maken. De installaties zijn inderdaad niet altijd gevoelig genoeg om een motorfiets te detecteren. Die heeft immers minder staaloppervlak dan een auto. Zo’n detectielus is meestal duidelijk te zien: zorg ervoor dat je binnen het bereik bent als je komt aanrijden en stil gaat staan. Blijkt het probleem structureel, dan zou je de wegbeheerder om aanpassing kunnen vragen.

Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail uw vraag naar Niek Schenk.

Meer vragen en antwoorden vindt u in ons dossier.

  1. ‘Waarom geen wegenbelasting voor oldtimers?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Waarom geen wegenbelas­ting voor oldtimers?’

    ,,Voor auto’s ouder dan 40 jaar hoeft geen wegenbelasting meer te worden betaald. Is weleens het idee geopperd om in plaats daarvan automobilisten die al ruim 40 jaar wegenbelasting betalen, vrij te stellen? Nu rijden nieuwbakken rijbewijsbezitters in oldtimertjes rond omdat die lekker belastingvrij zijn. Terwijl die auto’s vaak vele malen vervuilender zijn dan moderne auto’s. Of ziet de Belastingdienst misschien geen heil in dit idee omdat er dan minder geld in de schatkist komt?”, vraagt lezer Hans Meijers zich af.