Volledig scherm
© ANP

Waarom houden we niet ons eigen kenteken?

VRAAG & ANTWOORDTelkens verbaas ik mij weer over de wirwar van autokentekens in Nederland. Waarom niet bij aanschaf van de (eerste) auto een kenteken dat altijd bij de eigenaar blijft en zo kan worden overgezet op een volgende auto? Het kost nu heel veel (vervuilend) materiaal en het maakt de verwarring voor opsporingsambtenaren alleen maar groter. –B. de Weerd

Voor 1951 kende Nederland een persoonsgebonden kenteken voor auto’s. Er was in de begintijd van het automobilisme minder noodzaak voor een aan de auto gebonden kenteken, omdat er simpelweg nog niet zo veel auto’s reden. 

Door het kenteken aan de betreffende auto te verbinden, kunnen autoriteiten makkelijker controleren of een auto gestolen is en hoe oud hij is. De combinatie (en volgorde) van letters en cijfers maakt dat in één oogopslag duidelijk. Verder kunnen autoriteiten aan de hand van het kenteken eenvoudig nagaan of de betreffende auto verzekerd is of een apk heeft ondergaan. 

Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.

Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.

  1. Amerikaanse autoriteiten tikken Tesla en Apple op de vingers: Autopilot én afgeleide bestuurder zijn de oorzaak van dodelijke crash met Tesla Model X

    Amerikaan­se autoritei­ten tikken Tesla en Apple op de vingers: Autopilot én afgeleide bestuurder zijn de oorzaak van dodelijke crash met Tesla Model X

    De Amerikaanse toezichthouder National Transportation Safety Board concludeert in een rapport dat de dodelijke crash met een Tesla Model X in maart 2018 onder meer te wijten is aan een afgeleide bestuurder én beperkingen van de Autopilot. Tesla en Apple, dat de smartphone leverde waardoor de bestuurder is afgeleid, krijgen er in het rapport van langs.
  2. Vlaamse automobilistenclub verzet zich tegen ‘discriminatie’ van oude diesels: ‘142.000 auto’s ten onrechte uit stad gebannen’
    PREMIUM

    Vlaamse automobi­lis­ten­club verzet zich tegen ‘discrimi­na­tie’ van oude diesels: ‘142.000 auto’s ten onrechte uit stad gebannen’

    De Belgische zusterorganisatie van de ANWB, de VAB, verzet zich op basis van een praktijktest tegen de ‘discriminatie’ van oude diesels. Volgens de automobilistenclub stoot één op de vijf Euro 4-diesels lang niet zoveel fijnstof uit als gedacht en worden deze auto's ten onrechte de stad uitgejaagd. ,,Baseer een lage-emissiezone op de wérkelijke uitstoot van auto’s, in plaats van op die Euro-norm.‘’