Waarom is er niet méér wegverlichting?
VRAAG & ANTWOORDWie heeft ooit verzonnen om op een heleboel wegen in de avond en nacht geen lantaarns aan te doen? Het is daar aardedonker en ook levensgevaarlijk. Bij veel mensen neemt de oogscherpte ’s avonds af. Stel dat je pech krijgt op zo’n weg. De veiligheid dient toch voorop te staan? —M.F. Floor
Delen per e-mail
Dat heeft te maken met kosten en energiebesparing voor het milieu, maar ook met het voorkomen van het verstoren van beschermde diersoorten. In 2013 werd besloten om op veel snelwegtrajecten ’s nachts het licht niet meer aan te doen. Die maatregel is afgelopen zomer grotendeels teruggedraaid. Het blijkt op veel trajecten toch veiliger als de verlichting de hele nacht blijft branden. Nieuw onderzoek wees uit dat verlichting zowel de verkeersveiligheid zelf als de beleving daarvan verbetert.
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Auto's gaan binnenkort ook je voeten masseren
Fabrikanten van luxe automobielen proberen zich te onderscheiden met exclusieve opties. Massagestoelen zijn daar een goed voorbeeld van. General Motors gaat nu een stap verder door binnenkort ook voetmassages aan te bieden in zijn luxere modellen. Dat blijkt althans uit een deze week gepubliceerde octrooiaanvraag. -
Leeuw overleeft het nieuwe merklogo van Peugeot
Peugeot heeft een nieuw merklogo gepresenteerd. Een leeuw blijft natuurlijk altijd een leeuw, maar de koning der dieren kan op vele manieren worden getekend. -
Waarom je in dit land nooit voor een brandkraan moet parkeren
Brandweerlieden in New York hebben de ramen van een auto ingeslagen en de brandslang dwars door de auto gelegd omdat deze een brandkraan blokkeerde. De eigenaar kreeg ook nog eens een forse bekeuring. -
PREMIUMVIDEO / RIJ-IMPRESSIE
Opel is nu echt niet meer de ‘auto voor de gewone man’
De tv-komedianten Spaan en Vermeegen beschimpten Opel eind vorige eeuw nog door het een auto ‘voor de gewone man’ te noemen. Maar de nieuwe Mokka is allesbehalve gewoon. Hij is vooral hip, en desgewenst nog elektrisch ook. -
VRAAG & ANTWOORD
Waarom worden linksrijders niet aangepakt?
Er lijkt steeds minder tolerantie in het verkeer tussen langzame deelnemers en deelnemers die vlot onderweg zijn – en daarmee bedoel ik geen hufters. Waarom treedt de politie niet op tegen mensen die links blijven rijden en hun plicht niet nakomen om zo veel mogelijk rechts te rijden? –F. van Berkom
-
VRAAG & ANTWOORD
Mag ik met mijn oude dieselcamper Duitse steden in?
Mag ik met mijn dieselkampeerauto van meer dan dertig jaar oud, een oldtimer, de milieuzones in Duitsland inrijden? Ik krijg geen milieusticker. –Joep Kooijman -
VRAAG & ANTWOORD
Elektrische auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverleners
Er wordt veel geschreven over elektrische auto’s, maar ik lees nergens dat als je een behoorlijke aanrijding krijgt, een hulpverlener niet zomaar de autodeur kan opentrekken. Die loopt dan het risico op een schok. Het advies is om eerst op 2 à 3 meter afstand om de auto heen te lopen en goed te kijken. Bij flinke schade moeten gespecialiseerde monteurs erbij komen. Brandweermensen hebben hier een opleiding voor gehad. Ik hoop dat dit punt meer aandacht krijgt. –Lenie Oosterbosch (EHBO’er) -
Volvo: alleen nog volledig elektrische auto's
Volvo wil marktleider worden in de snelgroeiende markt voor ‘premium’ elektrische auto’s, waar Tesla de afgelopen jaren een stevige positie veroverde. Daarom heeft de Zweedse autofabrikant besloten om vanaf 2030 nog uitsluitend volledig elektrische modellen te verkopen. Zelfs de hybride modellen verdwijnen dan van het toneel.