Waarom je nu nieuwe autobanden moet kopen
Autobanden zijn het wc-papier van de toekomst. Hamsteren dus, want een dodelijke ziekte onder rubberbomen en een traag aantrekkende markt door de coronacrisis zorgen voor snel oplopende prijzen en wachttijden.
Wanneer je banden al aardig op weg zijn richting canvas, is het misschien raadzaam om nu al nieuwe banden te bestellen. Want niet alleen bestaat de kans dat de prijs van banden snel oploopt, het is zelfs mogelijk dat er wereldwijde wachtlijsten gaan ontstaan. China en de VS slaan al massaal banden in om te anticiperen op het tekort en dat maakt het probleem alleen maar groter.
De kern van het probleem zit 'm in het feit dat de wereldwijde rubberboompopulatie wordt bedreigd door een dodelijke bladziekte. Daardoor kunnen bandenfabrikanten hun productie niet voldoende opvoeren, meldt Bloomberg. Vooral in Zuid-Amerika worden de bomen zwaar getroffen, maar de kans is groot dat de ziekte binnenkort ook in Afrika en Azië zal opduiken.
Langdurig probleem
Bijkomend nadeel is dat de wereldwijde handelsprijs van rubber niet zo sterk wordt gestuurd door vraag en aanbod. Rubberboeren krijgen op dit moment weinig betaald, waardoor ze investeringen in nieuwe bomen uitstellen. Daardoor zal het wereldwijde rubbertekort waarschijnlijk nog vele jaren voortduren.
Niet alleen moderne autobanden bestaan voor een deel uit natuurlijk rubber, ook de ‘rubbers’ in portieren en op andere plekken zijn gemaakt van dit natuurlijke materiaal. Er is namelijk nog geen goed synthetisch alternatief voor dit materiaal als het gaat om het dempen van trillingen en geluid in auto's. Op dit moment is er ook een tekort aan chips en accu's voor nieuwe auto's, waardoor veel autofabrikanten kampen met vertragingen waar het gaat om leveringen aan klanten.
Alle resultaten van de bandentests die Autoweek in meer dan tien jaar heeft gepubliceerd vind je in dit overzicht. Heel handig is ook deze prijsvergelijker voor autobanden. En de antwoorden op heel veel vragen over banden vind je in dit speciale dossier van de Autoweek-redactie.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
1
Hoeveel minuten pauze mag je nemen op een werkdag?
Even een rondje wandelen, een broodje eten of snel het nieuws checken op je telefoon; werknemers hebben recht op pauze, maar hoe zit het precies? Mag je zomaar pauze nemen en krijg je dan doorbetaald? Experts beantwoorden zes veelgestelde vragen over het recht op pauze. -
Auto van voormalig dictator heeft minimumprijs van slechts 500 euro
Een Renault Fuego GTS die de voormalige Roemeense dictator Nicolae Ceausescu ooit aan zijn dochter gaf, wordt binnenkort geveild. De vanafprijs van deze coupé werd vastgesteld op 500 euro. -
PREMIUMVijf vragen
Waarom sommige mensen grof geld over hebben voor een digitaal eigendomsbewijs
Wereldwijd schaffen steeds meer mensen NFT's aan. Dit zijn unieke, digitale eigendomsbewijzen, vaak aangeschaft met cryptomunten. En ze zijn al lang veel meer dan kunstwerken of kattenplaatjes. Waarom zou je ze kopen en wat zijn de risico's? Vijf vragen over NFT’s. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom mogen motorfietsen meer herrie maken?’
‘Waarom mogen motorfietsen veel meer lawaai maken dan auto’s?', vraagt lezer Bas Loeve in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘In sommige gebieden is de overlast fors.’ -
Zo kun je goedkoper tanken tijdens een lange rit
Ook al probeer je nog zo goed om brandstof te besparen, tijdens een langere rit is het onvermijdelijk dat je een keer moet tanken, en de prijzen van benzine en diesel liegen er niet om. Zo kun je goedkoper tanken.
-
Tekort aan chips brengt autofabrikanten in de problemen
Nissan en Honda vrezen dat ze minder auto’s kunnen produceren omdat ze steeds meer moeite hebben om chips geleverd te krijgen. Volkswagen waarschuwde daar vorige maand ook al voor. Chipmakers zouden onder andere smartphonefabrikanten voorrang geven. -
Salderingsregeling zonnepanelen wordt pas vanaf 2025 afgebouwd
Huizenbezitters met zonnepanelen kunnen hun teveel aan opgewekte stroom langer tegen markttarieven terugleveren aan het net. Het kabinet wil de zogeheten salderingsregeling pas vanaf 2025 versoberen, waar dat eerder al vanaf 2023 het geval zou zijn. -
PREMIUM
Tekort aan chips verstoort productie auto’s en telefoons
Wereldwijd neemt het tekort aan chips toe. Autofabrikanten moeten de productie stilleggen en smartphoneproducent Samsung waarschuwt al dat de introductie van nieuwe modellen moet worden uitgesteld. Een snelle oplossing voor het tekort zit er niet in.