Waarom staan lichtmasten soms op zo’n gevaarlijke plek?
VRAAG & ANTWOORD‘Op provinciale wegen en rijkswegen zie ik vaak lichtmasten op een onlogische plek: in de berm van de ‘buitenbocht’ bijvoorbeeld’, aldus lezer Bram Marcusse in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Bestuurders die, veelal door te hoge snelheid, de controle over hun voertuig verliezen, belanden bijna altijd in de berm van zo’n buitenbocht. Ontstaat hierdoor niet een onnodig extra risico op schade en letsel?’
Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: ‘Er bestaan in Nederland richtlijnen voor het ontwerp van deze wegen. Hoofdrijbanen worden in principe verlicht vanuit de middenberm. Is die opstelling niet toereikend of praktisch onmogelijk, dan wordt verlichting soms in de buitenbermen geplaatst.’
‘Daarbij wordt geprobeerd zoveel mogelijk afstand te houden van het verkeer. Is dat lastig, dan wordt gekozen voor een zogenoemde ‘botsveilige’ lichtmast, die bij een aanrijding kan omknikken of wegschuiven. Bij een botsing loop je dan niet het risico op ernstig letsel. Het plaatsen van vangrails is niet altijd ideaal. Wie van de weg raakt, loopt vaak meer risico als daar tegenaan wordt gebotst dan wanneer er een beperkt aantal ‘botsveilige’ lichtmasten staat.’
Onze autoredacteur Niek Schenk beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar auto@dpgmedia.nl
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM12
Meer uren per dag werken in minder dagen, kan het?
Meer tijd voor ons sociale leven, minder files en minder drukte bij de kinderopvang. Om de problemen op de arbeidsmarkt aan te pakken, komt internist en hoogleraar Marcel Levi met een opmerkelijk voorstel: ga hetzelfde aantal uren werken in minder dagen. -
VRAAG & ANTWOORD
Wat zijn deze mysterieuze cirkels op straat?
‘Ik zie op kruispunten soms cirkels die zijn verhoogd of zich op wegniveau bevinden’, aldus lezer Mariek Hemelaar in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Zijn dat misschien rotondes? En hoe zit het bij die cirkels met de voorrangsregels?’ -
Reisverbod: betekent deze scheepsramp het einde van hybrides en elektrische auto’s op veerboten?
Na de ramp met de Felicity Ace, die zonk nadat vermoedelijk een elektrische auto vlamvatte, is er discussie ontstaan over de vraag of e-auto's wel veilig genoeg zijn om mee te nemen op veerboten. Uitgerekend een Noorse rederij heeft nu als eerste een verbod aangekondigd. -
interview
Paniek om een dringend mailtje van de baas: waarom ons brein soms worstelt met werk
Kenniswerk is zwaar voor onze mentale gezondheid, ziet Christianne Vink, psycholoog en auteur van Het grote hoe ik werk boek. Ze ontmoet in haar praktijk werkenden die worstelen met vermoeidheid en stress, en zich tegelijkertijd moeilijk kunnen concentreren. Wat kun je daaraan doen? -
VRAAG & ANTWOORD
Waarom worden spookrijders niet meteen op de radio gemeld?
‘Waarom wordt in Nederland niet onmiddellijk - zoals dat in Duitsland gebeurt - op alle radiozenders melding van een spookrijder gemaakt?’, vraagt lezer Ruud van Dongen in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie.
-
PREMIUM
Dit is waarom lantaarnpalen 's avonds soms uitstaan terwijl ze overdag wel branden
Het is weer herfst, het wordt vroeg donker en laat licht. Goede straatverlichting, vooral buiten bewoond gebied, is wel zo prettig. Toch staan de lantaarnpalen lang niet altijd aan op de gewenste tijdstippen, of juist wel, maar dan midden op de dag. Wat valt hier aan te doen? Vier vragen én antwoorden. -
-
-
Koken & Eten
Hygiëne in de keuken: maak ook je kruidenpotjes af en toe goed schoon
Veel gevallen van voedselvergiftiging ontstaan thuis, aldus het RIVM. De meeste bacteriën in de keuken denk je waarschijnlijk te vinden in de keukenhanddoek, vuilnisbak of snijplank, maar uit een nieuwe studie blijkt dat kruidenpotjes nog grotere bacteriemagneten zijn. -
PREMIUM
Mysterie: waarom worden in Rotterdam consequent trappers van swapfietsen gejat?
Swapfietsen zijn doelwit van ‘trapperdieven’. De populaire fietsverhuurder gist naar een reden voor deze typisch Rotterdamse rijwielsabotage.
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer