Zeldzame versies Porsche 911 moeten miljoenen opbrengen

Een complete collectie, uiterste zeldzame uitvoeringen van de Porsche 911 gaat in maart onder de hamer. De veiling moet vele miljoenen opbrengen.

Volledig scherm
Twaalf Porsches uit dezelfde modelserie moeten rond de zeven miljoen dollar opbrengen op een veiling © Patrick Ernzen, courtesy of RM Sotheby's

Ook multimiljonairs hebben zo hun problemen. Het samenstellen van een goede Porsche-verzameling behelst namelijk meer dan het rondstrooien met euro’s, dollars of bitcoins. Want hoeveel je ook biedt, goede en zeldzame varianten van de Porsche 911 komen hoogst zelden uit hun glazen doodskisten met geregelde luchtvochtigheidsystemen. Maar wanneer je goed het aanbod van de veilinghuizen bijhoudt, kun je soms het geluk hebben dat er een complete verzameling voorbijkomt. Zoals in maart bijvoorbeeld, tijdens de Amelia Island veiling van RM Sotheby’s waar een complete collectie zeldzame 911-modellen wordt onder de hamer komt, die naar verwachting rond de 7 miljoen dollar zal opbrengen.

Ideale schakel

Het gaat hierbij volgens Porsche-website www.vierenzestig.nl om de meest zeldzame uitvoeringen van de Porsche die de interne fabriekscode 964 kreeg. Dit model, dat werd gebouwd tussen 1989 en 1994, vormt volgens liefhebbers de ideale schakel tussen klassieke en moderne Porsches. Ze hebben enerzijds nog de dynamische rijeigenschappen van een klassieke 911 – licht, compact en luchtgekoeld – maar zijn anderzijds voorzien van moderne features als ABS, stuurbekrachtiging en airconditioning.

Ferrari-geel

Met de toepasselijke naam ‘Exclusively Porsche - The 964 Collection’ werd de collectie gedurende een decennium door één verzamelaar samengesteld. Het geheel kan worden gezien als ‘best of the best’ van de laatste series handgebouwde en luchtgekoelde Porsches. De opmerkelijke lijst wordt aangevoerd door een vrijwel gloednieuwe Carrera RSR 3.8 uit 1993. Deze racewagen heeft echter nooit het circuit gezien en is gespoten in de zeer zeldzame kleur Ferrari-geel. Er zijn er in totaal slechts 45 van gebouwd en de auto heeft 765 km gereden. De verkoopprijs wordt geschat op tussen de 1,2 en 1,4 miljoen dollar.

964 Speedster

Ook aangeboden wordt een Carrera RS 3.8 uit 1993, die tussen de 1,25 en 1,5 miljoen dollar moet opbrengen, een 1993 Turbo S 'Leichtbau' van tussen de één en 1,2 miljoen en een Turbo S Flachbau met klapkoplampen en een lagere neus voor hogere topsnelheden. De schatting voor dit model ligt op 550.000 dollar. En dan zijn er nog de mindere goden, die al voor enkele tonnen van eigenaar mogen wisselen. Zoals een 964 Cup-racer, een 964 Speedster, een 964 RS en een RS America en een standaard Turbo 3.6. "The 964 Collection is zonder twijfel de meest complete en beste verzameling zeldzame Porsches 964 die ooit op de openbare veiling zal verschijnen", zegt Alexander Weaver van RM Sotheby's – zelf eigenaar van een Porsche 964. "De eigenaar was zijn tijd ver vooruit in het samenstellen van deze collectie, die enkele van de zeldzaamste modellen in de gehele Porsche-lijn vertegenwoordigt.”

  1. Peugeot-moeder PSA: in 2025 complete autovloot elektrisch

    Peugeot-moeder PSA: in 2025 complete autovloot elektrisch

    Over maximaal drie jaar is volgens de topman de helft van alle auto’s van PSA al (deels) elektrisch. In 2025 moet de gehele vloot van zowel Peugeot, Citroën, DS en Opel en Vauxhall een vorm van elektrische aandrijving hebben. Dat is opvallend, want drie maanden geleden toonde de PSA-baas zich nog erg wantrouwig tegenover de elektrische auto. “De wereld is gek geworden”, was toen zijn reactie op politieke initiatieven tegen de verbrandingsmotor.