Zelfrijdende Volkswagens op proef in stadsverkeer
Volkswagen is begonnen met het testen van zelfrijdende auto's in stadsverkeer. De opvallende hoeveelheid apparatuur bovenop de auto's doet vermoeden dat deze technologie nog een lange weg te gaan heeft, maar dat valt wel mee. Laserscanners en radars zijn tegenwoordig ook al in klein formaat verkrijgbaar.
Delen per e-mail
De omvangrijke apparatuur is echter nodig om onder meer met uiterste precisie de positie van de auto te bepalen en de omgeving scherp in de gaten te houden. Het testen van zelfrijdende auto's op de openbare weg brengt nu eenmaal risico's met zich mee, zoals vorig jaar het dodelijke ongeval met een zelfrijdende Volvo van Uber in de VS aantoonde. De meeste grote autofabrikanten gaan er ondanks dit soort tegenslagen vanuit dat rond 2025 de volledig zelfrijdende auto voldoende uitontwikkeld zal zijn om hem op de markt te kunnen brengen.
De praktijktests met de autonome autoās van VW (van het zogenoemde Level 4) vinden in Hamburg plaats op een testtraject van drie kilometer lang. Gekozen is voor vijf speciale e-Golfs, meldt de autofabrikant in een persbericht. Ze zijn onder meer uitgerust met laserscanners, cameraās, ultrasonische sensoren en radars.
Momenteel wordt er in Hamburg gewerkt aan een negen kilometer lang testtraject dat volgend jaar in gebruik wordt genomen. Om daar proeven met autonome en connected voertuigen te faciliteren, worden verkeerslichten voorzien van apparatuur waarmee communicatie tussen de auto en de infrastructuur mogelijk is.
Kracht van 15 laptops
De zelfrijdende e-Golfs zijn uitgerust met elf laserscanners, zeven radars en veertien cameraās. Tijdens een gemiddelde praktijktest genereren die tot wel 5 gigabyte aan data per minuut. In de kofferbak van de e-Golf is een computer weggewerkt met de kracht van zoān vijftien laptops. Die moet in enkele milliseconden grote hoeveelheden informatie verwerken over voetgangers, fietsers, andere autoās, kruisingen, geparkeerde voertuigen, voorrangssituaties, wegopbrekingen en rijbaan-wisselingen.
De kunstmatige intelligentie van de elektrische Golf moet in een complexe situatie alle relevante objecten waarnemen en daar correct op reageren zonder vals alarm te slaan. Het systeem maakt daarvoor gebruik van zelflerende computers en patroonherkenning. Voor de veiligheid worden de e-Golfs tijdens de praktijktests door testrijders bemand. Zij houden de werking van de systemen in de gaten en moeten ingrijpen als dat nodig is.
De vijf niveaus van autonoom rijden
Level 1 ā Assistentie De auto kan een deeltaak zelf verrichten, zoals sturen of remmen/accelereren. Voorbeeld: adaptive cruise control.
Level 2 ā Gedeeltelijk autonoom De auto kan diverse dingen tegelijk zelfstandig doen, zoals sturen Ć©n remmen/accelereren. De bestuurder moet nog steeds op het verkeer letten. Voorbeeld: adaptive cruise control met rijstrookbewaking.
Level 3 ā Semi-autonoom De auto stuurt, remt en accelereert niet alleen zelfstandig, maar houdt ook de omgeving in de gaten. Als de bestuurder moet ingrijpen, dan vraagt de techniek daar om. Dit systeem werkt onder bepaalde omstandigheden. Voorbeeld: de file-assistent (traffic jam assist).
Level 4 ā Verregaand autonoom De auto kan onder bepaalde omstandigheden volledig zelf rijden. Voorbeeld: de e-Golfs die in Hamburg alleen op een afgebakend stuk weg autonoom mogen rijden.
Level 5 ā Volledig autonoom De auto kan onder alle omstandigheden helemaal zelfstandig rijden. Er hoeft geen mens in de auto aanwezig te zijn.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Duizend elektrische autoās staan al drie jaar weg te roesten op een veld na mislukt experiment
Op een veld in de Franse gemeente Romorantin staan meer dan duizend uit het verkeer genomen deelautoās weg te roesten. De modellen van Bluecar hadden in Parijs furore moeten maken, maar het experiment faalde. -
Lijk in staat van ontbinding op bijrijdersstoel: Spaanse automobilist aangehouden
In het noordoosten van Spanje is donderdag een man aangehouden die in een auto rondreed met op de bijrijdersstoel een lijk dat in verregaande staat van ontbinding verkeerde. De Spanjaard, die lange tijd in Zwitserland heeft gewoond, werd door de politie staande gehouden omdat hij op de snelweg tegen het verkeer in reed. -
Tesla-eigenaar die elektrische Ford ook mooi vindt met de dood bedreigd
De Amerikaan Sergio Rodriguez heeft doodsbedreigingen ontvangen van Tesla-eigenaren toen hij op social media schreef dat hij de nieuwe elektrische Ford Mustang Mach-E ook mooi en goed vond. -
PREMIUMinterview
Elektrische auto blijft voorlopig duur. Aldus Toyota, de grootste autofabrikant ter wereld
Volgens de grootste autofabrikant van de wereld, Toyota, is het onmogelijk om de elektrische auto op korte termijn net zo goedkoop te maken als een benzineauto. āZolang er niet genoeg batterijen leverbaar zijn, blijven elektrische autoās duur', zegt de Europese topman Johan van Zyl in een interview met deze site. -
PREMIUMVideo
Coronatijd maakt verkeer āonvoorspelbaarā: meer risico voor voetgangers en fietsers
Het verkeer is voor voetgangers, fietsers, e-bikers en bromfietsers afgelopen jaar gevaarlijker geworden. Als gevolg van de lockdowns reden auto's harder, met relatief meer ongevallen in de bebouwde kom tot gevolg. Dat constateert de politie op basis van de nieuwe ongevallencijfers over 2020.
-
Deze Fransman fotografeert de schoonheid van āvergetenā automobielen
De Franse fotograaf Urbex 79 publiceert op zijn Facebookpagina fotoās van ernstig verwaarloosde auto's. Soms meerdere bij elkaar in een bos of veld, soms eenzaam wegroestend naast een ruĆÆne. -
VRAAG & ANTWOORD
āFolie in plaats van draadjes voor de voorruitverwarmingā
,,In deze rubriek kwam vorige week voorruitverwarming aan de ordeā, schrijft lezer Marcel van Leest. ,,Mijn Ford Mondeo uit 2008 had nog gloeidraadjes in de ruit, die je bij een bepaalde lichtinval zag. Maar in de voorruit van mijn huidige Volkswagen (2019) zit een gelaagde folie die hem verwarmt. Geen draadjes meer in het zicht, dus geen enkel bezwaar meer.ā -
Sterrenhemel, espressomachine en computergame: dit zijn de meest bijzondere auto-accessoires
Lexus onthulde onlangs een model met ingebouwde platenspeler, maar dat is niet de enige buitenissige auto-optie. Dit zijn andere exotische opties van nieuw verkochte auto's.