Volledig scherm
Het gemeentehuis van de gemeente Berg en Dal in Groesbeek. © Geert Willems

Aantal klachten over gemeente Berg en Dal neemt toe

GROESBEEK - Het aantal klachten over de gemeente Berg en Dal neemt toe. De gemeente kreeg vorig jaar 35 klachten van inwoners; vijftien meer dan in 2017. Het gaat over zaken als niet of onvoldoende reageren op een mailtje, het verstrekken van onjuiste informatie of onheuse behandeling door een ambtenaar. 

In 2015 kwamen er ook 35 klachten binnen, in 2016 slechts acht. Dat blijkt uit het jaarverslag interne klachtenbehandeling 2018. ‘In ruim een kwart van de klachten vond de klager dat hij of zij door een ambtenaar beledigend, onbehoorlijk of onredelijk is behandeld’, aldus het jaarverslag. 

Ook kwamen er twee klachten binnen over de ODRN (Omgevingsdienst Regio Nijmegen, voormalig bouw- en woningtoezicht). Deze dienst zit in Nijmegen en handelt voor een aantal gemeenten de vergunningverlening af. Deze twee klachten zijn doorgestuurd naar de ODRN.

Verder werd er een klacht ingediend over een medewerker van de sociale recherche. Deze dienst zetelt in Wijchen. Ook deze klacht is doorgestuurd.

Twee klachten gegrond verklaard

Van de 35 klachten die over de gemeente gingen zijn er acht na overleg ingetrokken; drie klachten zijn nog in behandeling en twaalf klachten werden op informele wijze opgelost. In twaalf gevallen was er een formeel klachtengesprek nodig. Daarna zijn uiteindelijk twee klachten deels gegrond verklaard.

‘Als klachten gegrond worden verklaard, zeg je allereerst sorry als gemeente. Je biedt eventueel een bloemetje aan en zet intern acties uit om ervan te leren’, aldus een zegsvrouwe van de gemeente. Zes klachten werden ongegrond verklaard; in vier gevallen werd er geen oordeel geveld, bijvoorbeeld omdat de toedracht niet meer te achterhalen was.

Volgens het jaarverslag zijn er in 2018 ook klagers geweest die ‘zeer vaak contact zoeken met onze gemeente en zich veeleisend gedragen en onredelijk opstellen’. De gemeente kan niet zeggen om hoeveel gevallen het gaat. ‘Het gaat per saldo om klagers die door blijven gaan met mailberichten sturen of blijven bellen. Dit is niet in aantallen uit te drukken. Of dat tien of twintig contactmomenten zijn, is niet aan te geven. Sommige klagers zoeken ook ingangen bij verschillende personen. Het gaat om enkele klagers, die ook onder die 35 klachten zitten’, zo laat de gemeente weten.

Ombudsman

Als een inwoner na behandeling van zijn klacht nog niet tevreden is, kan hij zich wenden tot de gemeentelijke ombudsman. Hoe vaak dat in 2018 gebeurde is nog niet bekend, het jaarverslag van de ombudsman is nog niet af.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.
  1. Bestuurder Achilles beschuldigd van ongeoorloofde overboeking; beslag op sportpark
    PREMIUM

    Bestuurder Achilles beschul­digd van ongeoor­loof­de overboe­king; beslag op sportpark

    GROESBEEK - De curator die het faillissement van Achilles’29 afhandelt heeft beslag laten leggen op het sportpark van die Groesbeekse voetbalclub. Vanuit de Achilles’29 BV, de voormalige proftak, is vlak voor het faillissement door de toenmalige bestuurder Elrie Bakker-Derks nog geld overgeboekt naar de stichting die sportpark De Heikant beheert en waar de familie Derks in het bestuur zit. Om dat terug te krijgen, heeft de curator nu dus beslag laten leggen op het sportpark.

Nijmegen e.o.